Гвоздейков ще задейства процедурата за избор на нов жп превозвач
Над „БДЖ – Пътнически превози“ надвисват буреносни облаци, въпреки че дружеството дава заявка за сериозни инвестиции в последно време
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков ще задейства процедурата за възлагане на нов договор за пътнически жп превози. За целта Министерският съвет прие решение, с което възлага на министъра да проведе търг и да избере следващия жп превозвач.
Така над „БДЖ – Пътнически превози“ надвисват буреносни облаци, тъй като държавното дружество ще се конкурира с частната компания „Пимк“, която през октомври 2023 г. получи лиценз за превоз на пътници.
Предвижда се договорът за извършване на пътническите превози да бъде сключен за срок от 15 години, считано от 1 януари 2025 г. В случай, че сключването на договора за обществена услуга доведе до смяна на оператора, се предвижда прехвърляне на правата и задълженията на работниците и служителите, заети в настоящия оператор и спазване на определени социални стандарти за целия персонал, участващ в предоставянето на услугата за обществен транспорт.
В условията на поръчката ще се включат изисквания за продължителност, редовност, капацитет и качество на предлаганата услуга, както и редът за тяхното отчитане. Изпълнението на поръчката ще се осъществи с подвижен железопътен състав, предоставен от държавата, както и със собствен такъв, при условия и ред, определени в документацията за обществената поръчка, се посочва в решението на МС.
Съдбата на БДЖ-ПП
Предстоящата процедура за превоз на пътници ще изиграе съществена роля за съдбата на БДЖ-ПП, тъй като ще стане ясно как ще бъде поделена жп мрежата между държавното дружество и частния оператор. Експерти прогнозират, че „Пимк“ ще поеме доходоносните лотове от София до Бургас и Варна, а за държавното БДЖ-ПП ще останат къси, недоходоносни отсечки. В редица интервюта представители на пловдивската компания заявяват именно желанието си да оперират дългите жп маршрути.
През последните месеци министерството като че ли се опитва да направи конкурентноспособно държавното дружество. Гвоздейков задейства закупуването на 76 вагона втора ръка от германските железници. Освен това БДЖ-ПП обяви и процедури за ремонт на други 133 пътнически вагона, както и за обновяване на билетната система.
Нещо повече – в началото на февруари на транспортна комисия в парламента Гвоздейков заяви, че дружеството ще получи заем в размер на 300 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие, за да може да осъществи инвестициите. Договорът за това обаче не е подписан все още.
Припомняме, че държавата направи първи крачки към новия договор още през ноември 2023 г. Тогава ресорното ведомство обяви предварвителна информация за провеждането на процедурата. В документацията бе записано, че тя ще бъде обявена на 31 март, каквито бяха и заложените срокове в управленската програма на кабинета „Денков“.
Преди това обаче трябваше да стане ясна пазарната оценка на жп сектора, която ще е основополагаща за жп договора. Припомняме, че министерството плати над 83 хил. лв. без ДДС за нея и по договор, сключен през август 2023 г. с ДЗЗД „Железопътен транспорт“, тя трябваше да е готова в рамките на 3 месеца.
В края на ноември в коментар за Economic.bg министър Гвоздейков посочи, че БДЖ-ПП може да се конкурира с частен оператор. Тогава Гвоздейков заяви, че оценката на пазара все още не е готова.
Министерството отправи и покана до всички заинтересовани пътнически железопътни оператори да заявят своя потенциален интерес за участие в процедура по сключване на Договор за извършване на обществени превозни услуги в областта на железопътния транспорт. Не е ясно обаче колко компании са заявили интерес.
Припомняме, че операторът, който сключи договор за жп превоз на пътници с държавата, ще получи и новият подвижен състав, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост. Засега обаче процедурите буксуват.