БДЖ обяви търг за ремонт на 133 пътнически вагона
Стойността на поръчката е почти 109 млн. лв. без ДДС и се осигурява от бюджета на националния жп превозвач
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
„БДЖ – Пътнически превози“ пусна търг за капитален и среден ремонт на 133 вагона. Стойността на поръчката е почти 109 млн. лв. без ДДС, а оферти се подават до 28 февруари, става ясно от справка в Регистъра за обществени поръчки. Финансирането се осигурява от бюджета на дружеството.
Процедурата за обновяване на мащабен брой вагони от подвижния състав на дружеството идва само няколко дни, след като Министерство на транспорта обяви, че националният железопътен превозвач ще купи 70 пътнически вагона втора ръка от Deutsche Bahn. Ресорният министър Георги Гвоздейков обаче не съобщи каква е цената им с мотив, че български екип ще посети Германия за уточняване и финализиране на сделката до средата на февруари.
В средата на декември пък БДЖ – ПП сключи договор за над 90 млн. лв. за редовната поддръжка на 15-те локомотива „Смартрон“, които носят имената на български ханове. Преди това пътническото дружество избра „Сименс Мобилити“ в процедура за доставка на 10 нови електрически локомотива на стойност над 91 млн. лв. без ДДС.
По всичко изглежда, че националният жп оператор се подготвя за конкуренцията, която се задава на пазара на пътнически превози. Миналата година „Пимк“ получи лиценз за жп превоз на пътници. В интервю за Economic.bg през ноември транспортният министър Гвоздейков посочи, че БДЖ - ПП може да се конкурира с частния превозвач.
Най-вероятно и тази година ще бъде обявена процедура за възлагане на нов договор за обществената услуга. Тя е от изключително значение, тъй като победителят в нея ще експлоатира новия подвижен състав, финансиран по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. За момента обаче процедурите удрят на камък.
Повече за ремонта на 133-те вагона
Обявената процедура е разделена в цели 15 обособени позиции в зависимост от модела на вагоните, които подлежат на ремонт. При някои от вагоните е заложено и обучение на персонал за експлоатацията на ремонтирания подвижен състав.
Общият срок за изпълнение е 2 години и 2 месеца. През този период трябва да бъдат обновени всички вагони. Сроковете, заложени за капитан или среден ремонт са различни. Така например средният ремонт на вагон може да продължи не повече от 60 календарни дни, а капиталният – не повече от 90 календарни дни, след датата на подаването му с приемно-предавател протокол. На различен тип ремонт – капитален или среден – подлежат:
- Обособена позиция № 1 – „Капитален ремонт на 2 бр. пътнически вагони от серии 1050“;
- Обособена позиция № 2 – „Капитален ремонт на 14 бр. пътнически вагони от серия 2150“;
- Обособена позиция № 3 – „Среден ремонт на 6 бр. пътнически вагони от серии 2150“;
- Обособена позиция № 4 – „Капитален ремонт на 7 бр. пътнически вагони от серия 1940“;
- Обособена позиция № 5 – „Капитален ремонт на 1 бр. пътнически вагон от серия 1974“;
- Обособена позиция № 6 – „Капитален ремонт на 11 бр. пътнически вагони от серия 2974“;
- Обособена позиция № 7 – „Среден ремонт на 30 бр. пътнически вагони от серия 2974“;
- Обособена позиция № 8 – „Капитален ремонт на 16 бр. пътнически вагони от серия 2133“;
- Обособена позиция № 9 – „Среден ремонт на 6 бр. пътнически вагони от серия 2133“;
- Обособена позиция № 10 – „Капитален ремонт на 18 бр. пътнически вагони от серия 2143“;
- Обособена позиция № 11 – „Среден ремонт на 4 бр. пътнически вагони от серия 2143“;
- Обособена позиция № 12 – „Капитален ремонт на 12 бр. пътнически вагони от серия 2145“;
- Обособена позиция № 13 – „Капитален ремонт на 6 бр. пътнически вагони от серия 2297“;
- Обособена позиция № 14 – „Капитален ремонт с обновяване на 5 бр. кушет вагони от серия 5080“;
- Обособена позиция № 15 – „Капитален ремонт с възстановяване на 5 бр. спални вагони от серия 7071“.
Всичките вагони ще се ремонтират в ремонтна база на избрания изпълнител, като БДЖ-ПП ще осигури придвижването им до гранична гара на България, ако избраната компания е чуждестранна. Оттам нататък транспортът им се поема от изпълнителя. Вагоните ще се предават за ремонт на партиди от един или няколко.
След извършване на дейностите, вагоните ще минават през т.нар. „пътна проба“. При нея те трябва да изминат разстояние от минимум 50 км. в една посока, при максимално допустимата скорост на пътя без проявяване на дефекти и нарушения.
В документацията също така е записано, че изпълнителят трябва да върне на БДЖ-ПП всички демонтирани и отпаднали в процеса на ремонт части в 30 дневен срок, считано от последния ремонтиран вагон.
Какво ще подлежи на обновяване?
За всяка една серия от вагоните пътническото дружество е предоставило техническа спецификация, от която става ясно какви части трябва да бъдат подменени. Ремонтите са главно свързани с:
- Колоси – монтирането им с нови колела и нови спирачни дискове;
- Буксов възел – нови лагери и лабиринтни втулки;
- Буфери и теглични съоръжения;
- Странични врати, челни и купейни врати – нови странични плъзгащи се входни врати с автоматично отваряне, затваряне и блокиране по време на движение;
- Междувагонни мехове;
- Мебелировка и вътрешно обзавеждане – претапициране на седалки с подмяна на вложките на легло, седалка и облегалка. На места се извършва и подмяна на под и подово покритие с ново противоплъзгащо. Освен това е монтират нови прозорци в коридори, купета. При някои от вагони има заложен и монтаж на нови кафе машини и хладилници в кабината на обслужващия персонал;
- Тоалетни и водни инсталации – вътрешно почистване, а при някои от вагоните директно ще се заменят с нови модулни тоалетни;
- Външно боядисване;
- Климатична инсталация, електрооборудване и топловъздушни агрегати;
- Талиги и спирачна система.
Гаранционните срокове са различни за частите, които ще се сменят и ремонтират. Те ще започнат да текат за всеки пътнически вагон поотделно от датата на приемане.
- За сглобката на преокомплектовани колооси - 24 месеца;
- За ролковите лагери – пробег 600 000 км или 3 години, считано от датата на монтаж. Изчислителната основна номинална дълговечност трябва да бъде 3 000 000 км пробег за не по-малко от 90% от всички монтирани лагери;
- Високоволтова и нисковолтова инсталация, както и цялата система на тоалетните, включително и оборудването на вагоните - 24 месеца от датата на пускане в експлоатация;
- Боя – 5 години;
- За за всички монтирани нови възли, детайли и части – 24 месеца от датата на пускане в експлоатация;
- За акумулаторни батерии след извършена профилактика при среден ремонт – 6 месеца от датата на пускане в експлоатация;
- Покритие с фолио – 5 години при третиране с 5% воден разтвор на оксалова киселина и препарат за премахване на графити.