БДЖ ще плати със 740 хил. лв. повече за германските вагони втора ръка заради транспорта
Тази седмица ще се преговаря с участника в процедурата по пряко договаряне за доставка на 20 влака тип „push – pull“

© ECONOMIC.BG / Министърът на транспорта / Фейсбук
До края на седмица предстои подписване на договора с Deutsche Bahn за покупка на 76 употребявани пътнически вагона. Това съобщава транспортният министър Георги Гвоздейков със своя публикация във Facebook. Справка в ЦАИС показва, че предложението на Deutsche Bahn е на обща стойност над 30.4 млн. лв. без ДДС, което е с около 743 хил. лв. над първоначално обявената прогнозна цена.
Министерство на транспорта уточни за Economic.bg, че сумата е по-висока заради транспорта на вагоните. Той се организира от германските железници, като тази цена е заложена в крайната оферта, която са направили по процедурата.
Министърът добавя, че германските железници са предложили цена от 207 хил. евро (малко над 403 хил. лв.) за един вагон. Единичната цена за вагон, спомената от Гвоздейков, обаче се различава от обявената, когато въпросната процедура бе стартирана. В тях тогава се посочваше, че при преговорите с министерството Deutsche Bahn е предложил цена от 200 хил. евро без ДДС (391 хил. лв.) за един пътнически вагон.
Припомняме, че „БДЖ – Пътнически превози“ пусна процедура за договаряне без предварителна покана за участие, тъй като бе ясно, че единствено немските железници са изявили желание да предоставят употребяван подвижен състав на страната ни. Преди това обаче ресорният министър заявяваше, че цената е изключително изгодна. Тя обаче бе запазена в тайна от Гвоздейков. Стана ясна, едва когато търгът бе обявен.
Прогнозната стойност на процедурата бе малко над 29.7 млн. лв. без ДДС. Ценовото предложение е от името на DB Fernverkehr AG, като е подадено от физическо лице Александър Найденов Найденов на 15 март. То обаче е за малко над 30.4 млн. лв. без ДДС. Така вагоните ще струват с около 743 хил. лв. повече.
От ресорното ведомство казват, че решението цената за транспорт да бъде калкулирана в единичната цена на всеки вагон е взето по време на преговорите между двете страни, след като е стартирал търга. Допълват, че това е и причината в прогнозната стойност да не е предварително остойностен транспортът.
Транспортирането следва да се осъществи с 4 композиции по 19 вагона, съгласно изискванията за превоз на пътнически вагони по европейската железопътна мрежа", посочиха от ведомството.
От пресцентъра казват, че вагоните ще влязат в експлоатация веднага щом пристигнат, без допълнителни разходи.
Оттам уточниха още, че прогнозната стойност за придобиването на вагоните в размер на над 29.7 млн. лв. е крайна, като върху нея няма да се начислява ДДС, тъй като за вътрешнообщностно придобиване на стоки от страни членки на ЕС се прилага режима за обратно начисление и за доставчика ставката на ДДС е нулева.
DB Fernverkehr AG е подразделение на Deutsche Bahn, което управлява пътнически влакове на дълги разстояния в Германия. От ценовото им предложение става ясно, че 66-те второкласни пътнически вагона ще струват общо 26.4 млн. лв. без ДДС. Към тази сума се прибавят и 10-те вагон-бистра, чиято стойност е малко над 4 млн. лв. Единичната цена на вагон, независимо от вида му, е почти 401 хил. лв. без ДДС (около 205 хил. евро). В документацията обаче не е изрично упоменато, че в единичната цена на вагон са калкулирани и разходите по транспорта.
Влаковете по ПВУ
Гвоздейков дава информация и за процедурите за купуване на нови влакове, финансирани със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. По думите му
тази седмица ще бъдат насрочени преговорите с участника в процедурата по пряко договаряне за доставка на 20 влака тип „push – pull”.
Припомняме, че това е най-скъпата процедура, като стойността е й над 1.2 млрд. лв. По нея оферти подадоха единствено испанската Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Ценовото предложение на испанската компания бе над 1.2 млрд. лв., а на китайската два пъти по-ниско – малко над 639 млн. лв.
Преди месец Европейската комисия започна разследване на поръчката заради участието на китайската компанията, която според европейските институции, получава чуждестранна субсидия, която изкривява вътрешния пазар. ЕК трябваше да вземе решение по казуса до юли тази година.
Сега от изказването на Гвоздейков става ясно, че ресорното ведомство ще преговаря единствено с испанската компания.
По отношение на другия търг за доставка на 35-те мотрисни влака, министърът съобщава, че „скоро процедурата ще продължи с подаване на оферти от производители на подвижен състав“. Припомняме, че Комисията за защита на конкуренцията остави без уважение жалбата на френската Alstom SA.
Засега третата повторно обявена процедура за покупка на двуетажни влакове върви без проблеми. По нея оферти се подават до 28 март.
Министърът продължава обаче да не обявява нищо за процедурата за доставка на още 9 електрически локомотива за частично електрифицирани депа, която бе прекратена в края на декември. По нея Гвоздейков подписа договор с българската компания „Експрес Сервиз“ за доставката на другите 9 електрически маневрени локомотива.
Медицинският хеликоптер
През изминалата седмица специално създаденото дружество „Хели Мед Сървиз“ е получил своя сертификат за Авиационен оператор с одобрението за HEMS операции.
По-рано през деня бе проведен и тестов полет с първия медицински хеликоптер. Машината излетя с 50-минутно закъснение от авиобазата на Гранична полиция и кацна на площадката на УМБАЛ „Св. Екатерина“. Пред медии Гвоздейков коментира, че въздушната линейка ще бъде въведена в експлоатация, след като преминат обученията на пилотите.
„Приключване на обучението на пилотите по регламент, които трябва да направят точно на този хеликоптер. И след като всеки от обучените пилоти направи определените часове, мисля, че десет часа на пилот, означава, че хеликоптерът вече може да бъде въведен в експлоатация или може да изпълнява мисии“, коментира министърът, цитиран от БНР.
По отношение на разследването на BTV, което показа доклад на „Хели Мед Сървиз“ с констатации за неизправности по машината, Гвоздейков заяви, че дефектите са отстранени още преди хеликоптерът да дойде в България. Не е ясно обаче защо новопроизведена машина може да има дефекти.
Министърът коментира, че рторият хеликоптер ще пристигне през юни. Той е плануван за оперативната база в Сливен. Третият хеликоптер ще пристигне в средата на декември месец, ще обслужва Северна България и ще бъде разположен в база в Долна Митрополия.
*Заглавието и материалът са допълнени след получена информация от Министерство на транспорта.