Министерството на транспорта отново пусна търга за двуетажните влакове
Срокът за доставка е съкратен, като са променени и някои от техническите спецификации

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Министерството на транспорта обяви отново поръчката за доставка на 7 двуетажни електрически мотрисни влака. Стартирането на процедурата се случва месец, след като предишната бе прекратена. Справка показва, че ресорното ведомство е изчистило някои от техническите спецификации най-вероятно в опит да се застрахова от жалби. Стойността на търга е над 410.5 млн. лв. без ДДС, а оферти се подават до 14 март.
При изслушване в комисия в парламента ресорният министър Георги Гвоздейков обяви, че поръчката ще бъде подновена в понеделник, но преди това трябва да мине през одобрение от Националния фонд към Министерство на финансите. Документацията е подадена на 13 февруари, вторник, но предвид технологичното време, става видима в четвъртък.
Припомняме, че до прекратяването на предишния търг се стигна, след като единственият кандидат, който подаде оферта, предложи по-дълъг срок за доставка от заложения в изискванията на поръчката. Министерството бе заложило срок от 33 месеца, а Консорциум 7 DDEMU, с участие на китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO даде срок между 50 и 54 месеца.
Новият срок за доставка на двуетажните влакове сега е по-кратък, тъй като процедурите значително се забавиха във времето. Поръчките се финансират със средства по Плана за възстановяване и устойчивост и крайната дата, до която подвижният състав трябва да бъде доставен, е 2026 г. Заради това министерството залага последната бройка да пристигне до не по-късно от 26 месеца, считано от датата на започване на изпълнението на договора.
Припомняме, че същото се случи и с новообявената поръчка за доставка за 35 бр. електрически влака. Ограничаващите срокове обаче може да откажат потенциалните кандидати.
Променените технически спецификации
Справка между техническите спецификации на двете процедури (старата и новата) показва, че някои от изискванията са променени от министерството. Ясно личи, че конкретни условия са премахнати, тъй като обемът страници в предишната процедура бе общо 66, а сега изискванията са разписани в 46 стр. Други спецификации са занижени. Каква е причината за това не е ясна, но най-вероятно ведомството е решило да изчисти изисквания, които биха се приели като ограничаващи от потенциалните участници, въпреки че такъв сигнал до момента не е имало.
Припомняме, че Комисията за защита на конкуренцията отказа да уважи жалбата на „Щадлер“. Проблем за компанията обаче не бяха заложените спецификации, а неизчерпателните отговори на Министерството по зададени въпроси.
Условието влаковете да развиват скорост до 160 км/ч и да са с капацитет минимум 300 седящи места, не е променено. Срокът за поддръжка от 15 години и обучението на персонала също остават.
Някои от промените са свързани с:
- Въведено е изискване за допълнителен брой сгъваеми седалки, но без заложени конкретни бройки;
- Брой места за лица с намалена подвижност се е трансформирало в брой места за инвалидни колички. Заложените бройки са намалени от 4 на минимум 2 бр;
- Местата за велосипеди е намален от минимум 16 на 4 бр. Същото се е случило и с местата за детски колички. Те са намалени от минимум 6 на 2 бр., като е отпаднало и изискването за минимална ширина и дълбочина;
- При броят тоалетни е заложена бройка от минимум 2 на влак, от които поне една да е пригодена за лица, ползващи инвалидна количка. Старото условие бе на всеки 125 бр. седящи места да има не по-малко от 3 тоалетни, като една от тях да е пригодена за хора в неравностойно положение;
- Пантографите са намалени от 2 на 1 бр. за всеки влак. Същото се е случило и с компресорите за пневматичната система – от 2 са намалени на 1;
- Отпаднало е специфичното условие за технологичното време за сдвояване на мотрисните влакове. В старата поръчка бе заложено това да се случва за по-малко от 4 минути;
- Премахнато е условието за конкретно разстояние между централните лагери на съседните талиги;
- Отпадат и изисквания за точна осветеност в кабините за управление;
- По отношение на изискванията към пътническите салони също има промени. Отпадат точно определени брой места в първа класа, разписани места за подлакътници, както и разстояние между седалките. Припомняме, че заради същото изискване, заложено в поръчката за 35-те влака, Антимонополният орган излезе с решение, че процедурата е незаконосъобразна.
- Премахнати са и кошове за отпадъци с конкретно разписани обеми.