МОН спешно се захваща с бюджета и пандемията
По думите на Николай Денков образованието е не по-малко важно от здравето

© ECONOMIC.BG / БТА
Бюджетът и пандемията са двете неща, с които МОН ще се захване веднага, без да губи време. Това заяви пред журналисти просветният министър Николай Денков, който взе участие във форума Powers Summit.
Той е категоричен, че опазването на здравето на учениците не трябва да е за сметка на образованието.
Денков призова за съвместна работа между МОН и здравното министерство – нещо, което не се получаваше в рамките на служебния кабинет. Тогава здравният министър Стойчо Кацаров постоянно прехвърляше отговорността за здравни решения върху образователния министър, като Денков публично заяви, че се чувства сам в опитите си да върне учениците в класните стаи.
Сега той обясни, че решенията как ще се действа в училищата при евентуална нова вълна са на здравните власти. Самият той обаче ще участва в разговорите и ще даде своето мнение.
По думите му най-големият проблем пред системата към днешна дата е, че не е ясно какво ще се случи през месец февруари при нова вълна на коронавируса.
Ние трябва да имаме ясен план, който не е готов в момента, при който училищата или да не бъдат затваряни, или ако са затворени, да е за кратко, и с ясен план как ще се излезе от локдауна“, заяви Николай Денков.
Образователният министър коментира и утрешното връщане на учениците при 30% съгласие на родителите за тестване.
„Целта да се направи това е, за да се върнат повече деца в училище. Свалихме процента, защото имаме доста сигнали за паралелки, които са близо до 50%, но не успяват да ги съберат“, поясни просветният министър.
По отношение на бюджета МОН е направило своите предложения, но предстои те да бъдат обсъдени с Министерството на финансите.
От думите на министъра стана ясно, че всички средства за закупуването на тестовете за учениците са възложени на Министерството на здравеопазването.
Имаше запитване към Министерския съвет може ли ние да купуваме тестове, но отговорът беше, че не можем“, допълни той.
"Трябва да ускорим темпото, защото образователната ни система е изостанала и в съдържанието, и във формите, и в квалификацията, и в мотивацията", заяви министърът на дискусия за образованието.
По думите му образованието трябва да се грижи за всички деца – както за тези 2% с дарба да са креативни и да създават нови неща, така и за онези 10%, които не знаят български език в първи клас, и за 25%, които не могат да си вземат изпитите след четвърти клас, и за децата, които не успяват да изкарат тройка по математика на националното външно оценяване след VII клас.
Според него образованието е не по-малко важно от здравето.
Да, намираме се в здравна криза. Въпреки това трябва да търсим решения как да опазим и образованието“, каза още той.
Акад. Денков вижда своята роля в това да обедини всички гледни точки за бъдещето на образованието, да сглоби отделните парчета така, че да постигне развитие на цялата система. Според него тя трябва да е насочена към усвояване на две основни умения – за учене през целия живот и за работа в екип.
Междувременно на форума Диян Стамотов, директор на столичното 119. училище, от името на Съюза на работодателите в системата на народната просвета, поиска връщане на абсолютно всички ученици в присъствена форма на обучение. По думите му сегашното тестване е безсмислено.