МОН тества пилотно стандарта за качество в 40 училища
Обсъжда се провеждането на матурите на дигитални устройства, заяви служебният министър на образованието проф. Галин Цоков

© ECONOMIC.BG / МОН
Министерството на образованието и науката ще предложи (МОН) цялостен пакет с промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) на новото Народно събрание и на бъдещия кабинет. Това съобщи служебният министър на образованието проф. Галин Цоков на конференция, посветена на цялостния подход в предучилищното и началното училищно образование.
По думите му корекциите в нормативната уредба засягат и проблемите с учебното съдържание и учебните програми. Просветното ведомство ще започне да тества пилотно в 40 училища нов модел за управление на качеството на образователните институции.
Разработена е нова визия за учебните програми, така че те да бъдат ориентирани към компетентности и формиране на умения, а не само към възпроизвеждане на знания”, обясни министър Цоков.
Той обясни, че това ще позволи прилагането на холистичния модел и програмите ще станат по-интегрални. Министърът каза още, че е подготвен и нов тип оценяване на децата, като преимущество имат методите, свързани с уменията им.
“Холистичният подход е от изключително значение в съвременния свят, тъй като т.нар. Образование 5.0 и навлизането на изкуствения интелект са свързани със задачата да се развиват социалните учения на учениците, както и емоционалната им интелигентност”, допълни министър Цоков.
Проф. Цоков подчерта, че идва ново поколение, чиито характеристики са много различни. По думите му тези млади хора трудно се концентрират за дълго време, но вършат няколко неща едновременно.
Освен това трябва да се има предвид, че те ще сменят няколко професии през живота си и трябва да бъдат подготвени за такива промени”, допълни министърът.
Министър Цоков коментира още, че е необходимо да се мисли за въвеждането на нова професия - специалист по ранно детско развитие, която съчетава уменията на медицинските сестри и на педагозите.
“Според съвременната концепция за грижи в ранна детска възраст е нужно в детските ясли да има повече педагогическа грижа”, обясни министърът.
Министерството вече е водило разговори с представители на медицинските синдикати за необходимостта от въвеждането на обучение по такава нова специалност.
Онлайн матури
Министерството на образованието и науката е стартирало и разговор за провеждане на матурите на дигитални устройства, но това ще е процес, който ще бъде подложен на максимално широк дебат. Той обаче подчерта, че всички международни изследвания се правят на компютър, а от догодина изпитът за четивната и математическа грамотност на четвъртокласниците също ще се провежда по този начин.
Това е световната тенденция и ние трябва да се подготвим за тази трансформация”, каза министър Цоков.
Той обясни, че ще се проучват добрите практики, включително и за комбиниране на тестово решаване на дигитални устройства и развиване на авторски текст на хартия, но всичко ще бъде част от дългосрочен процес. Цоков каза, че това е само идея, а решението трябва да вземе следващият редовен образователен министър.
Учебното съдържание
На въпрос за евентуални промени в съдържанието на учебниците министърът посочи, че те не са най-важното. Според него от по-съществено значение е учителят с неговите възможности да ползва лични ресурси и учебните програми.
В този смисъл много внимателно подготвихме визията, на база на която да се променят програмите по различните учебни дисциплини, като евентуално ще има и интегрални”, обясни министър Цоков.
Той подчерта, че въвеждането им ще бъде дълъг процес, за който освен приемственост в управленските политики, ще е нужна и убеденост на родителите, че пътят е този, а не просто да се прехвърлят автори и произведения от един клас в друг. По думите на проф. Цоков промените на програмите ще дадат по-голяма самостоятелност на педагозите за избор на учебното съдържание в зависимост от децата, с които работят, включително и от общината, където се намират.