МРРБ ще удължи срока за техническите паспорти на сградите

Управляващите взеха това решение след остра обществена реакция

МРРБ ще удължи срока за техническите паспорти на сградите

Снимка: Unsplash

2474 ~ 2 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Пандемия не е точното време, в което да добавяме още една грижа към всекидневието на българите. Затова в ГЕРБ предлагаме отново да бъде удължен с поне 2 години срокът, в който собствениците на жилища следва да се погрижат за изготвяне на технически паспорти на сградите, в които са имотите им. Tova заявява заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков в свой пост в социалната мрежа Facebook.

Регионалното министерство промени наредбата за техническите паспорти на строежите още през 2015 г., като задължи всички собственици, притежаващи имоти в сгради, строени преди 1999 г., да платят и да се сдобият с такъв до края на 2022 г. Държавата обаче не проведе информационна кампания и това се превърна в проблем за управляващите в началото на този месец, когато медиите започнаха да пишат за предстоящото изтичане на крайния срок.

Изчисленията на експертите показват, че за апартамент от 60 квадрата цената на паспорта ще е между 240 и 480 лева, в зависимост от фирмата, която ще направи обследването.

В техническия паспорт влизат изисквания като:

  • устойчивост, безопасност при пожар;
  • здраве и хигиена;
  • механично съпротивление;
  • околна среда;
  • защита от шум;
  • достъпност и безопасност при експлоатация;
  • икономия на енергия и др.

Ако до края на 2022 г. собствениците не организират паспортизацията доброволно, общината ще възлага услугата на фирма по свой избор. Това изправи на нокти много хора, които не са подготвени за отделянето на такива суми от бюджетите си. Според домоуправители заложените срокове са трудни за изпълнение, особено ако има и последващи предписания и ремонтни дейност.

С поста си в социалната мрежа Нанков успокоява гражданите, като заявява:

„В управленската си програма поемаме ангажимент за осигуряване на бюджетни средства за подпомагане на процеса на паспортизация. Ще се създаде специален фонд. Обмисляме и въвеждане на етапност в новите срокове за различните строежи в зависимост от големината и спецификата им и предпоставката да създадат опасност за живеещите в тях.“

Той напомня, че изискването за техническите паспорти на сградния фонд е от 2006 г. и сроковете са били удължавани четири пъти.

„Това са значими документи, които отразяват техническото състояние на конструкцията, инсталациите и пр. Качествено подготвените технически паспорти ще осигурят професионална експертна информация, която да подпомогне гражданите при планиране на управлението и поддържането на техните жилищни сгради. Затова не трябва да се изработват под натиска на изтичащия срок.“

Коментари: 0