Нарастват инвестициите в дигитални медии
В България навлиза автоматизирано закупуване на реклама

През 2015 г. е регистриран 4% ръст на общите рекламни инвестиции в световен мащаб. Пазарен оптимизъм се предвижда и през 2016 г., когато очакванията са рекламните инвестиции в световен мащаб да се увеличат с 4,7% до 554 млрд. долара за 2016 г., сочат прогнози на водещата глобална медийна агенция Carat. Проучването обхваща 59 пазара в Европа, Африка, Северна и Южна Америка и Тихоокеанския регион.
Според данните дигиталната реклама продължава да увеличава дела си, като основен двигател за това са мобилната реклама, онлайн видео форматите и автоматизирана реклама (т.нар. programmatic buying). Прогнозите са през 2016г. инвестициите в дигитални медии да нараснат от 24,3% на 26,5%, т.е. над една четвърт от общите разходи за реклама в глобален мащаб. За десет от анализираните държави това вече е основен канал в микса и отнема първенството на телевизията. Сред тях са Великобритания, Ирландия, Канада и Австралия. Очакванията са до 2018 г. към тях да се присъедини и САЩ.
За България се запазва прогнозата за увеличение на общите рекламните инвестиции през 2015 г. с 3,4% и с 4,2% за 2016 г., като най-добре представящата се медия отново ще бъде дигиталната - с ръст на годишна база от 9% за 2015 г. и близо 11% за 2016 г. В основата на този ръст ще бъде бързо навлизащото и у нас автоматизирано закупуване на реклама (programmatic buying).
От регионална гледна точка, Централна и Източна Европа отново е с отрицателна прогноза – спад с 6% за 2015 г., а предвиденото в началото на годината увеличение на рекламните приходи с 3,9% за 2016 г. се забавя до 1.6%. Причините са главно в по-високия от очакванията спад на инвестициите на най-големия пазар в региона – руския, свързани с намаляването на цените на петрола на световните борси и наложените от Запада санкции. Възстановяването на рекламните инвестиции в региона се очаква да започне през второто или третото тримесечие на 2016 г.
Carat потвърждава прогнозата си за увеличение на разходите за реклама през 2016 г. в Северна Америка (4,5%), Западна Европа (2,9%), Азиатския регион (4,7%) и Латинска Америка (13,6%). Благодарение на добрите резултати на Великобритания и Испания, западноевропейският пазар успява да задържи положителния си прогнозен ръст и да минимизира краха в някои пазари като Гърция, където прогнозите се сринаха до 12% спад в рекламните инвестиции, в сравнение с предвидените 8% увеличение през март тази година.