Неподозираното влияние на Facebook върху дигиталното ни „Аз“
Пробив във Facebook отваря вратите към куп други сайтове и приложения
Facebook регистрира най-големия пробив в сигурността на системите си миналия петък, който е компрометирал акаунтите на десетки милиони потребители. Подобни нападения отварят вратите на хакерите към други сайтове и приложения като Tinder, Airbnb и Spotify, в които човек често влиза именно чрез Facebook профила си.
Във вторник вечерта Facebook обяви, че поне засега няма доказателства да са използвани „ключове“ за пробив на акаунти в такива платформи. Щателните разследвания обаче тепърва предстоят.
На фона на последните събития възникна въпросът чии системи най-често ползват по-малките приложения и самите потребители, за да се логват в тях. Според данни на фирмата за управление на идентичността Janrain най-популярният механизъм за влизане в чужди сайтове е тъкмо Facebook, пише Business Insider. И това е тренд, придобиващ все по-голям обсег.
За период от седем години социалната мрежа е разширила влиянието си сред потребителите с близо 20%. Това се случва за сметка на платформи като Yahoo! и Twitter, чието използване за логване в други сайтове се е свило драстично.
И през 2011 г., и сега безспорният доминиращ е Facebook, с тази разлика че с времето използването на социалната мрежа се е увеличило от 41.5% на 60%. Вторият най-популярен инструмент е Google, който обаче бележи едва 3% ръст.
Към днешна дата обаче двете заедно – Facebook и Google, съставляват 94% от избора на потребителите, което идва да покаже огромното им влияние за сигурността на потребителите. Част от причината за променената картина е бумът на дигиталните услуги, до които прибягваме много по-често за рутинни неща като това да поръчаме храна за вкъщи например.
Тези механизми са лесни и удобни за ползване от потребителите, които предпочитат да не се тормозят с още пароли. За по-малки сайтове и приложения това е начин да прехвърлят отговорността за киберсигурността на големите платформи, тъй като цялата механика на процеса се извършва от тях, обясни пред Economic.bg експертът по киберсигурност Борис Гончаров. За рекламодателите пък това е шанс да следят потенциалните си клиенти още по-детайлно.
Днешната статистика показва, че Facebook и Google са осъзнали колко важна е битката за онлайн идентичността. Предимството за тях е, че така успяват да събират още и още данни за дейността на потребителите извън техните собствени мрежи.
В идеалния случай от всички са доволни от използването на тези логин инструменти. Стигне ли се обаче до пробив като този във Facebook от миналата седмица, контурите на иначе удобната симбиоза се размиват до неподозирани мащаби, а негативните последици за потребителите може да изплуват години по-късно.