Нискоемисионните зони в София може да действат целогодишно
Друго предложение на общинските съветници от ДБ е камионите и автобусите за обществен превоз да излязат от центъра

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Нискоемисионните зони в София да действат целогодишно от 2025 г., вместо само през трите месеца с най-замърсен въздух – от началото на декември до края на февруари. Това е едно от предложенията за промени в проектонаредбата, внесени от четирима общински съветници от „Демократична България“ в рамките на общественото обсъждане. Друга тяхна идея е в обхвата на забраната да попаднат товарни камиони и автобуси за обществен превоз.
Припомняме, че Наредбата за създаването на нискоемисионните зони трябваше да бъде гледана и евентуално приета преди лятната ваканция на Столичния общински съвет. Тогава това не се случи, като повечето общински съветници изразиха становища, че тя има нужда от корекции. Столичният кмет Йорданка Фандъкова пък обвини общинарите, че се борят с мръсния въздух в София само на думи.
Все още неприетата наредбата предвижда забраните да важат само три месеца в годината – от декември до февруари. Ако бъде приета в настоящия ѝ вид, действието ѝ ще започне от 1 декември тази година. Първоначално зоната на т.нар. „Малък ринг“ ще бъде забранена за автомобили, попаднали в най-замърсяващата първа екогрупа. Наредбата предвижда разширяване на териториалния обхват с т.нар. „Голям ринг“ от 2025 г., като поетапно до 2028 г. се ограничава движението и на коли във втора и трета екогрупа.
Предложенията на ДБ
Сега обаче от „Демократична България“ предлагат забраните да важат от по-рано и да обхващат по-голям кръг превозни средства. Освен МПС-та от категории M1 и N1 (леки и лекотоварни), ДБ предлага и категориите М2, М3 и N2 да нямат достъп до центъра на София. На практика това означава, че ако техните предложения бъдат приети, ще бъдат ограничени и тежкотоварните превозни средства и тези за обществен превоз, при това още от 1 декември тази година.
По отношение на действието на зоните, ДБ предлага всички превозни средства, преминали технически преглед и получили втора екогрупа, да нямат достъп до Малкия ринг от 1 декември 2024 г., т.е. с година по-рано от предвиденото в Наредбата. А влизането им в Голям ринг да бъде ограничено още от 1 декември 2025 г., или с три години по-рано от първоначално заложения срок в Наредбата.
По отношение на употребата на твърди горива за битово отопление, ДБ предлага вместо от 1 януари 2025 г. забраната за ползването им да действа с година по-рано – от 1 януари 2024 г. за сгради, разположени на места, в които има изградена и функционираща топлофикационна или газоразпределителна мрежа. Също така забраната да действа на цялата територия на Столична община от 1 януари 2026 г., а не както е заложени в Наредбата – от 2030 г.
Мотиви
Общинските съветници от ДБ посочват, че ограниченията в сега предложената Наредба не обхващат едни от основните замърсители на въздуха – тежкотоварните превозни средства и тези за обществен превоз. Освен това крайните срокове са твърде отдалечени във времето, „така че не се предвижда подобрение на качеството на въздуха в обозримо бъдеще“.
И още – последните анализи показват, че освен превишаване на нормите на фини прахови частици (ФПЧ), има и наднормено превишаване на азотните окиси.
Превозните средства през цялата година генерират азотни окиси, затова предлагаме забраната да стане целогодишна, считано от 1 декември 2025 г.“
Промените са качени за обществени консултации, като крайният срок за подаване на писмени предложения е 12 ноември 2022 г. Вносители са Марта Георгиева, Иво Божков, Бойко Димитров и Борис Милчев.