Нито един производител на автокомпоненти в България не планира затваряне

10% дори очакват да въвеждане на нови производствени мощности

Нито един производител на автокомпоненти в България не планира затваряне

Снимка: Unsplash

Нито един от основните доставчици на автомобилни компоненти в България не планира затваряне на производството си у нас заради кризата около Covid-19, а 10% дори очакват да продължат активно с разширяването на дейността си тук с въвеждането на нови производствени мощности. Това сочи актуално проучване на Collers във връзка с влиянието на COVID-19 върху дейността на сектора в страната.  

Ситуацията около коронавируса все пак им се отразява. 47% от автомобилните производители споделят например, че са кандидатствали за финансова подкрепа от правителството по схемата „60/40“. Останалите смятат, че не се нуждаят от тях на този етап, но има и такива, които я намират за не адекватна за бизнеса им. 

Недоволните от широко тиражираната от правителство мярка предлагат „по-ефективна“ алтернатива на схемата –„50/0“ или „60/0“. Също така според тях мярката трябва да се предоставя за по-дълъг период от време, бюрократичната част в процеса да се съкрати и да се помисли за подкрепа на индустрията и в периода след извънредното положение.

Почти половината от компаниите съобщават, че се е наложило да преустановят дейност за времето, през което производителите на оборудване, на които доставят компоненти също са спрели производство. Другата половина – компании, доставчици на компоненти и задруги сектори, са продължили дейността си с по-забавени темпове или са преструктурирали процесите си. 

Още от началото на извънредното положение, част от компаниите са предприели допълнителни мерки за справяне с последствията от здравната криза като платен и неплатен отпуск,  работа на смени. В следващите 18 месеца, 1/3 от производителите ще продължат дейността си както досега, а 33% обмислят различни възможности за повишаване на ликвидността си компанията. 

Преобладаващата част от участниците в анкетата са с централа в Германия, с между 250 и 1000 служители, и представляват доставчици от Първо ниво – такива , които взаимодействат директно с основния производител (ОЕМ) и обикновено произвеждат автомобилен хардуер и софтуер

Методът на изследване са телефонни интервюта, състояли се в края на април 2020 г. От компаниите, включени в проучването, близо 90% са с една локация в България, останалите имат по две или повече производства на територията на страната. 

Всички участници са споделили, че са приложили редица мерки за предпазване на служителите от COVID-19. Сред тях са повече, но по-кратки смени, работа от вкъщи за тези, чиито функции позволяват, осигуряване на безопасно разстояние между хората, измерване на температурата и други. 

Коментари: 0