НКЖИ иска да възстанови жп линията от Ямбол до турската граница
Проектът е на етап прединвестиционно проучване, но прогнозната стойност е близо 120 млн. лв.
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ предприема първа стъпка, за да подобри граничния жп преход между България и Турция. За целта ще се проучват ползите и разходите от възстановяването на жп линията Ямбол – Елхово, но и продължението ѝ към Лесово и турската граница. Вече е стартирана обществена поръчка за изготвяне на прединвестиционно проучване, което трябва да анализира различни варианти за трасе.
Припомняме, че през ноември 2022 г. министърът на транспорта Христо Алексиев проведе среща с генералния директор на Турските държавни железници Хасан Пезюк. Тогава стана ясно, че двете страни ще работят за възстановяването на жп направлението, за да се облекчи трафикът през Свиленград – Капъкуле.
През септември, в интервю за Economic.bg, жп експерти алармираха, че тапите по границите са често явление и че товарните влакове чакат с часове, за да преминат. Това пък от своя страна възпрепятства превоза на стоки. Има реален риск страната ни да пропусне ползите от стокообмена от Изток, тъй като миналата година Турция и Румъния се договориха за Ро-Ро терминал до пристанище Констанца.
От документацията за стартираната от НКЖИ поръчка става ясно, че идеята е жп линията да обслужва не само товарния, но и пътническия трафик. След прединвестиционното проучване ще се изготви идеен и технически проект, а едва след това ще се подходи и към поръчка за бъдещо строителство.
Миналата година областният управител на Ямбол Георги Чалъков коментира, че проектът най-вероятно ще струва над 118 млн. лв. Крайната цена обаче ще стане ясна едва след като бъде изготвен и техническият проект. Финансиране най-вероятно ще бъде осигурено от Кохезионни фондове или по линия на Зелената сделка.
Какво е състоянието в момента на направлението?
През 2002 г. по жп линията Ямбол – Елхово са преустановени пътническите превози, а през 2009 г. и товарните. Участъкът е спрян за редовна експлоатация през 2011 г. Предвид невъзможността да се осигури постоянна охрана на трасето, при извършвани периодични проверки са констатирани множество кражби, като към настоящият момент без извършване на капитални ремонтно-възстановителни дейности не е възможно движение на подвижен железопътен състав след км 6+275. Няма актуални данни за състоянието на сградите и съоръженията.
Към момента линията е със статут на маневрен район и се води в ДП НКЖИ като „Маневрен район Ямбол-юг”, не е електрифицирана и е в експлоатация до 6-ти километър за товарно движение и маневри, като скоростта е между 25 и 40 км/ч.
След Елхово връзката с турската граница се къса, тъй като по направлението няма изградена жп линия. Така съществуващата Ямбол – Елхово ще трябва да бъде удължена до Лесово и Турция.
Какво ще се анализира?
В рамките на прединвестиционното проучване трябва да бъдат разгледани минимум 3 (три) варианта на железопътна линия и втори железопътен граничен преход по направлението. Разглежданите варианти трябва да са за еднопътна/двупътна железопътна линия I категория за смесено движение (пътническо и товарно) със следните проектни скорости:
- За скорост на движение 120 км/ч за пътническо движение и 80 км/ч за товарно движение;
- За скорост на движение 120 км/ч за пътническо движение и 100 км/ч за товарно движение;
- За скорост на движение 160 км/ч за пътническо движение и 120 км/ч за товарно движение.
За всеки един от вариантите е необходимо да има връзка със съществуващата гара Ямбол и при възможност – връзка със съществуващата гара Елхово и обход на урбанизираната територия и изграждане на нова гара Елхово югоизточно от града.
При разработване на варианта за коловозно развитие в гарите да бъдат обособени минимум 2 коловоза за обслужване на пътнически влакове и минимум 2 коловози за обслужване на товарни влакове.
Вариантите трябва да включват необходимите съоръжения за обслужване на жп линията, вкл. Гари, спирки, тунели, мостове, виадукти, тягови подстанции, основни секционни постове, отбивки от текущия път за разминаване и гаражни цели, изтеглителни коловози, както и сгради и съоръжения, необходими за граничен и митнически контрол.