Нова мода: Яхтен туризъм в България по време на пандемия

Бизнесът обаче страда от държавни неуредици и славата на България като нискобюджетна туристическа дестинация

Нова мода: Яхтен туризъм в България по време на пандемия

Снимка: Pixabay

Габриела Махлелиева Автор: Габриела Махлелиева

През последните няколко месеца светът напълно забрави думата „туризъм“. Заради пандемията от Covid-19 международните пътувания бяха напълно замразени, а индустрията понесе сериозни загуби.

С идването на летните месеци все по-често започна да се говори за това какви стъпки трябва да се предприемат, за да се рестартира този бизнес. Лекари, специалисти и експерти обаче многократно повториха, че вече живеем в „ново нормално“. Време, в което едва ли ще видим отново претъпкани туристически площади, музеи, галерии и плажове. Туризъм обаче не се свежда само до обиколка на исторически музеи, галерии или посещение на плаж.

Един малко познат, но набиращ популярност вид туризъм в България, е яхтеният. Да наемеш яхта за теб и цялото ти семейство или приятели и просто да отплувате в открито море, наслаждавайки се на красотата на българското Черноморие, далеч от тълпите с хора. Нетипичен начин да изживееш лятната си почивка, но стана ли по-популярен заради пандемията?

Яхта, море и слънце

Яхтения туризъм в България определено започна да набира популярност, но все още е доста нетрадиционен вид в страната в сравнение с Гърция и Хърватия, споделя пред Economic.bg Калоян Аргиров, управител и създател на Bulgariayahting - компания, специализирана в отдаването на ветроходни и моторни яхти под наем. „Цената на яхтата за ден зависи от желанието на клиентите за това какво плавателно средство искат да наемат. Но варират от около 350 до 1500 евро за катамаран на ден. Обиколката се прави заедно с капитан на борда, който разказва за всички забележителности, през които се минава“, споделя Аргиров.

Той уточнява, че компанията му не работи с туристически агенции, а чрез директно отдаване, тъй като когато се организират екскурзии чрез туроператори, те взимат комисионна, трябва да има осигурена храна, което допълните оскъпява услугата. Освен това, когато има организирана туристическа екскурзия, хората са доста повече и са необходими по-големи корабчета, а не яхти.

„Пандемията естествено доста силно сви нашия бизнес. През месец май имахме 100% спад на търсенето. Нямаше никакви екскурзии, нито запитвания. В началото на месец юни, когато в България имаше рязък спад на новозаразените с коронавирус, явно добре повлия на психиката на хората, защото запитванията отново се възобновиха. След което случаите пак скочиха и всичко отново тръгна надолу и така някъде до към 10 юли. След което пазарът се нормализира и отново започна да се увеличават екскурзиите и запитванията“, разказва собственикът на Bulgariayahting.

Той споделя, че обикновено българските и чуждестранните туристи са 50 на 50. Тази година обаче предимно български туристи се възползват от яхтения туризъм у нас. „Тази година около 90% от туристите са българи“, уточнява Аргиров.

Има ли бъдеще яхтеният туризъм в България?

„В България няма потенциал за развитие на този вид туризъм. Ние започнахме да го практикуваме като хоби. Ако трябва сега да започнем този вид туризъм, не бихме го започнали. Всичко е проблем в този сектор. Както няма нищо нормално в другите сектори в страната, така и в този, трябва да се направят добри яхтени пристанища по основните яхтени центрове, трябва да има помощи от държавата за пристанищата, както и да се намалят и цените на яхтените стоянки. За пример мога да ви дам следното – за една яхта цената в канала в Гърция е 2000 лв. за година, а тук в България за сезон е 6000 – 7000 лв.“, споделя Данаил Добрев, собственик на туристическа агенция „Евъргрийн“, които се занимават само с яхтен туризъм.

Калоян Аргиров също е на мнение, че инфраструктурата в България не е достатъчно добра. „Имаме няколко добри пристанища – в Созопол, Св. Влас, Несебър и Варна. Но това не е достатъчно, за да бъдем конкурентни на Гърция. Като цяло рекламата, която се прави на България, е като нискобюджетна дестинация, което само по себе си няма как да докара платежоспособни туристи, които да използват яхтите. Това е единият проблем. Другият е, че не можем да се сравняваме с Хърватия и Гърция. В България интересните места могат да се разгледат за ден, докато там цяла седмица отнема това“, уточнява още той.

Коментари: 0