Новите компютри на администрациите не облекчават гражданите
Това е мнението на Росен Желязков, председател на Държавна агенция „Електронно управление“

Има случаи на засилване на административната тежест по електронен път вместо на намаляване. Това заяви председателят на Държавна агенция „Електронно управление“ Росен Желязков, предаде репортер на Economic.bg.
Като пример той даде случай, при който ние, като граждани, които искаме да се възползваме от електронна услуга за постигане на даден резултат, трябва да изпълним редица стъпки през компютъра, само за да получим междинен документ, с който да отидем в администрацията и да довършим процеса по постигане на необходимия резултат.
Причина за това е както изпълнението на отделни информационни проекти, които не са изградени с мисълта да комуникират помежду си, така и от нежелание на администрацията да използва възможностите, които предлага електронното управление. „Когато чиновникът получи заявление (за дадена услуга – б.а.), той изисква от гражданина да му предостави необходимите прилежащи документи. Подходът е или електронизиране на услугата по предоставянето на тези документи, или те отпадат като изисквани и администрацията служебно се снабдява с информацията и данните за обстоятелствата, които са ѝ нужни”, каза Желязков.
„Администрациите са ориентирани към придобиването на комуникационни и информационни ресурси, които служат за вътрешно административни нужди. Те не се придобиват толкова, за да се развиват (администрациите – б.а.), да са насочени към публиката, за да развиват административното обслужване, за да подобряват процесите”, добави той и коментира, че администрациите по-скоро си обновяват „канцеларските пособия” за работа. „Кажете ми в дигиталния свят на кого е нужен принтер”, попита риторично председателят на ДА „Електронно управление”.
Желязков добави, че годишният план за развитие и обновяване на информационните ресурси през 2018 г. предвижда разработване и утвърждаване на Архитектурна рамка на електронното управление. Въпросната Рамка ще задължи администрациите да използват регистри, които могат да работят съвместно посредством системата RegIX (Registry Information eXchange system), както и да споделят данните от въпросните регистри в общ електронен облак, откъдето да са достъпни за нуждите на всяко ведомство.
Председателят на държавната агенция подчерта, че в момента липсва паритет между заявените намерения за инвестиции в хардуер и софтуер и намеренията за разработване и представяне на електронни услуги. Това ще е още една от целите на централизираните Архитектурна рамка и облачна услуга - прозрачност за какво точно дадена общинска или друга администрация възнамерява да използва оборудване, което е поискала да ѝ бъде предоставено.
Не на последно място Желязков заяви, че занапред ще бъде работено всички издавани хартиени документи да са съставени по такива стандарти, че да е възможно дигитализирането им чрез т.нар. „електронно зрение”.