Новите тарифи на Тръмп ще ударят и вноса на iPhone
Ходът на американския президент изненадва на фона на подновените преговори между САЩ и Китай

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 3 мин.
Американският президент Доналд Тръмп заяви в четвъртък, че на 1 септември ще въведе нови тарифи върху китайски стоки за 300 млрд. долара. Това на практика означава данъчно облагане върху всички продукти, произведени в азиатската страна, тъй като в момента действат тарифи върху други продукти за 250 млрд. долара. Стъпката идва на фона на подновените търговски преговори между двете държави.
Обявените нови мита от Тръмп са в размер на 10%. По-късно президентът подхвърли пред журналисти, че не е изключено да ги увеличи поетапно до 25%. „Но ние не целим да правим това задължително“, изтъкна той.
Новите тарифи могат да засегнат потребителите в САЩ в по-голяма степен от преди. Очаква се този път да бъдат обложени и стоки като iPhone, друга потребителска електроника, маратонки и играчки. Около 85% от играчките, продавани в САЩ, идват от Китай и ще бъдат засегнати от новите мита. Те може да ударят и някои от стоките, които фирмите вече са поръчали за празничния сезон, обяснява Стив Пазиърб, президент и изпълнителен директор на The Toy Association.
Що се отнася до продуктите на Apple, досега от компанията положиха много усилия, за да лобират пред президента Тръмп, така че да не стига до налагането на мита върху потребителската електроника, тъй като биха засегнали и iPhone.
Миналата година Тръмп наложи тарифи на стоки за около 250 млрд. долара, произведени в Китай. Сред тях бяха промишлени материали и компоненти.
Американският президент винаги досега е твърдял, че тарифите на САЩ струват скъпо на Китай, а не на неговите сънародници. „Взимаме много милиарди долари. Не е имало абсолютно никаква инфлация и честно казано това не струва на нашите потребители нищо. Това струва на Китай“, коментира Тръмп и добавя, че компаниите напускат азиатската страна, именно за да избегнат митата.
Икономически проучвания обаче показват, че тъкмо американските потребители, а не Китай или други чуждестранни вносители, понасят тежестта на митата, пише CNN. През март доклад на Белия дом призна, че всяка полза от тарифите се компенсира от „разходи, плащани от потребителите под формата на по-високи цени и намалено потребление“.
Новината за поредната порция тарифи дойде непосредствено след среща между Тръмп и търговския му екип и дни след официалния рестарт на преговорите с Китай. По думите на запознати с преговорите, президентът на САЩ не е останал доволен, от Пекин не са дали конкретни обещания за закупуване на американски селскостопански продукти – нещо, за което е вярвал, че са се споразумели двамата със Си Дзинпин през юни на срещата на високо равнище в Япония. Тогава Тръмп обеща да отложи налагането на нови тарифи за неопределено време.
Сега, макар и да има потенциал за сключване на сделка с Китай, служители в американската администрация заявяват, че все още са далеч от постигането на каквото и да било споразумение. Така се стигна и до новите тарифи, обявени чрез няколко бърза туита от страна на Тръмп. В социалната мрежа президентът определи разговорите като „конструктивни“, но обръща внимание на липсата на обещание за закупуване на селскостопански продукти.
Американските земеделци бяха силно засегнати от ответните китайски тарифи. Азиатската страна е най-големият пазар за производителите на соеви култури в САЩ, но спря да купува продуктите им миналото лято в отговор на санкциите на Тръмп. Така в края на 2018 г. количеството американска соя на склад достигна рекордни нива.
Новите тарифи на американския президент донякъде са изненадващ ход на фона на положителните сигнали от тази седмица за развръзка на преговорите между двете страни. Очаква се и безпокойство на WallStreet. Пазарът на акции и петрол вече регистрира спад след туитовете на Тръмп.
„Бизнес общността беше изненадана от обявяването на нови тарифи от президента“, коментира Дъг Бари, директор по комуникациите в Бизнес съвета САЩ-Китай. „Загрижени сме, че действията ще прогонят китайците от масата за преговори“, добавя той.