Няма кой да прави коли у нас
Липсата на квалифицирани кадри спъва новите проекти в автомобилостроенето
Липсата на квалифицирани кадри може да спъне новите проекти в автомобилосторенето у нас. Търсят се хиляди специалисти за новите заводи.
6 проекта в областта на автомобилостроенето очакват да се реализират през тази година от агенцията за инвестиции. Инвестициите са за 300 млн. лв., а работните места над 2000.
Част от компаниите, които вече работят у нас, планират да разширят производството си на стопове, мигачи и кабели. Други 3 компании пък се оглеждат за терени, на които да започнат нови производства, предава bTV.
В завод край София се произвеждат панели за управление на автоклиматици. Продукцията се изнася предимно за Германия, а а от компанията обясняват защо са избрали да инвестират над 60 млн. лв. в България.
„Членството в Европейския съюз, на второ място имате добра образователна система, имате много университети и високо квалифицирани кадри. Данъците разбира се бяха другата причина, поради която решихме да инвестираме в България”, коментира мениджърът Мартин Ниланд.
По данни на агенцията за инвестиции до момента вече около 100 фирми произвеждат различни части за автомобили у нас. „8 от 10 автомобила, които се движат по пътищата на Европа имат части, които са произведени в България”, посочва Стамен Янев от Българската агенция за инвестиции.
Сравнението със съседните Сърбия и Румъния обаче не е в наша полза. У нас има и само една компания, която сглобява авотомобили, но тя не е сред големите на пазара в Европа. „В Румъния и Сърбия виждаме от точка А до точка Я производство на автомобили - това е нещо, което все още не можем да видим в България”, отбелязва Явор Алексиев от Института за пазарна икономика.
За инвеститорите у нас проблем остава недостига на достатъчно квалифицирани кадри и лошата инфраструктура.
Статистиката отчита още, че наетите в сектора производство на автомобили и авточасти се увеличават със всяка изминала година - от малко над 11 хил. души през 2010 г. до 20 хил. в края на миналата година.