Осем несъстояли се придобивания, които можеха да променят историята
Yahoo е пропуснала да закупи Google само за 1 милион долара, а по-късно и Facebook

Снимка: Pixabay
Големите придобивания са неизменна част от възхода на дигиталния бранш. Основните играчи в него отдавна се надпреварват да изкупуват перспективни стартъпи в опита си да се позиционират във все повече пазарни сегменти. Facebook постъпателно се сдоби с Instagram, WhatsApp, Oculus и други проекти. Microsoft добави в активите си Skype, LinkedIn, Minecraft и GitHub в поредица от многомилиардни сделки. Google през годините придоби YouTube, Waze, DoubleClick и редица други услуги.
Тези знакови придобивания със сигурност са променили историята на технологиите, а в голяма степен – и живота ни. Не по-малко интересни обаче са множеството несъстояли се сделки с участието на най-изявените онлайн играчи. Ако се бяха осъществили, някои от тях можеха да доведат до още по-големи промени и да предефинират начина, по който използваме интернет. Днес може и мнозина да се притесняват от двустранната хегемония на Google и Facebook в редица технологични (и не само) браншове. Тези гиганти обаче можеше изобщо да не съществуват и са били на косъм да се превърнат в част от други компании и платформи, а може би дори да потънат в забвение. Вижте как.
Големият пропуск на Yahoo
През далечната 1998 г.
двама младежи предлагат на вече добилия популярност онлайн гигант Yahoo да му продадат своя
технологичен стартъп заедно с разработената от тях по-добра (според думите им)
технология за търсене в интернет. Става въпрос за система, базирана на т.нар. PageRank, за която двамата
искат 1 млн. щ. долара. От Yahoo им отказват с обяснението, че технологията
противоречи на основната им цел – потребителите да прекарват повече време в
тяхната платформа. И със сигурност правят най-голямата грешка в историята на
компанията, защото двамата младежи се наричат Лари Пейдж и Сергей Брин, а
търсачката, която искат да продадат на Yahoo, по-късно става известна като Google. След години Yahoo
предлагат вече 3 млрд. щ. долара за своя
конкурент, но получават ответна оферта за 5 млрд. щ. долара и отново отказват.
Днес Google е една от
най-скъпите компании в света, абсолютен хегемон в търсещите услуги в интернет,
ключов играч в онлайн рекламата и в редица други браншове. Yahoo пък, от своя страна,
преди три години беше закупена от Verizon за едва 4.6 млрд. щ. долара. Трудно е да се
прогнозира какво би станало, ако Google беше включена в активите на Yahoo, но със сигурност
липсата на толкова силен конкурент щеше да даде на последната лидерска позиция
и много по-добри възможности за развитие.
Yahoo
е пропуснала и Facebook
Не стига, че е проспала
възхода на основния си конкурент, но компанията, създадена от Джери Янг и
Дейвид Фило е пропуснала да прибави към активите си и другия хегемон в днешното
онлайн пространство – Facebook. Истината е, че през 2006 г. търсачката е проявила
интерес към все още младата компания на Марк Зукърбърг и дори му е предложила 1
млрд. щ. долара за нея. Запознати твърдят, че Зукърбърг почти се е съгласил да
продаде социалната мрежа, но неочаквано тогавашният главен изпълнителен
директор на Yahoo Тери Семел е намалил цената на 850 млн. щ. долара. Това е разколебало
основателя на Facebook и в крайна сметка до сделка не се е стигнало. По-късно Yahoo купува Tumblr и някои други
социални платформи, но те далеч нямат успеха на създадената в Харвард компания.
Днес Facebook струва над 500 млрд. щ. долара и самата тя си
пазарува успешно свои по-млади конкуренти.
И на
свой ред Yahoo става цел за придобиване
Може би най-голямата
нереализирана сделка в ИТ бранша безспорно е опитът на Microsoft
да закупи Yahoo
за впечатляващите 45 млрд. щ. долара.
Годината е 2008 г. и търсачката вече е поизгубила своя блясък, а конкуренцията
на Google, Facebook и Amazon се усеща осезаемо, отреждайки й ролята на второстепенен играч в новата
дигитална икономика. Въпреки това тогавашният шеф на Microsoft
Стив Балмър е твърдо убеден, че
трябва да притежава Yahoo. Нейният съосновател Джери Янг, който по това време
е и главен изпълнителен директор, обаче решава, че сумата от 45 млрд. щ. долара
значително подценява компанията и отхвърля офертата. За да бъде продадена тя
осем години по-късно за десет пъти по-малко пари.
Как Microsoft не стана
лидер при софтуера за дизайн...
През 2010 г. някои американски медии, сред които и The New York Times, разпространяват информацията, че Стив Балмър води преговори за евентуално придобиване на гиганта при визуалните софтуерни решения Adobe. Въпреки че и двете страни публично не потвърждават информацията, редица издания са склонни да допуснат, че такава сделка скоро ще бъде обявена. Това обаче не се случва и в крайна сметка Microsoft не успява да превземе този перспективен пазар, както и да засили позициите си при cloud – услугите – сегмент, в който Adobe вече се развива успешно.
... нито при филмовите платформи
Две години по-късно
медиите нарочват друга перспективна компания за цел на придобиване от Microsoft. Този път става
въпрос за филмовата платформа Netflix. Информацията отново не е потвърдена и отново двете
страни не успяват да постигнат съгласие за сделка. Въпреки това журналисти от Cnet съобщават, че са
видяли имейл от американска банка, според който Microsoft
e предложила по 90 щ. долара за акция
на развлекателния сайт.
Всички обичат Netflix
Да се върнем отново в ранните години на dot com бума, и по-конкретно - в 1998 г., когато друг технологичен гигант се опитва да
се спазари за Netflix. Става въпрос за Amazon, която е предложила 15 млн. долара на
съсобствениците на платформата Рийд Хестингс и Марк Рандолф. И макар, че вторият е бил склонен да продава,
Хестингс се е отказал с довода, че сумата е прекалено малка. Истината е, че по
онова време Netflix изобщо не е била на печалба и не е било много ясно как би могла да промени
това.
Google
посяга към груповото пазаруване
Възходът на груповото
пазаруване през последните десетина години се свързва преди всичко с
американския стартъп Groupon, който дълго време беше абсолютен хегемон в този
перспективен сектор. В желанието си да навлезе в него през 2010 г. Google предлага 6 млрд. щ.
долара за да придобие фирмата, но получава отказ. Groupon
може и да не притежава сериозни
технологични активи, но е изключително ценна като канал за продажби. Ако
сделката беше осъществена, щеше да е първото по-значимо навлизане на търсачката
в сегмента на онлайн продажбите, което значително щеше да диверсифицира нейните
приходоизточници, включващи предимно рекламни услуги.
Facebook
с апетит за Snapchat
Марк Зукърбърг е известен
с това, че прави всичко възможно, за да придобие основните конкуренти на своята
социална мрежа. Една след друга Instagram, WhatsApp и други по-малки компании станаха част от нея. Със
Snapchat обаче
така и не му се получи. През 2012 г. Facebook предложи 3 млрд. щ. долара за перспективната нова
платформа, но срещна категоричен отказ. В резултат Snapchat
и до днес е „трън в петата“ на
гиганта, а след успешния си борсов дебют това лято компанията Snap, която притежава
платформата, достига капитализация от над 20 млрд. щ. долара.