Осем несъстояли се придобивания, които можеха да променят историята

Yahoo е пропуснала да закупи Google само за 1 милион долара, а по-късно и Facebook

Осем несъстояли се придобивания, които можеха да променят историята

Снимка: Pixabay

Автор: Александър Александров

Големите придобивания са неизменна част от възхода на дигиталния бранш. Основните играчи в него отдавна се надпреварват да изкупуват перспективни стартъпи в опита си да се позиционират във все повече пазарни сегменти. Facebook постъпателно се сдоби с Instagram, WhatsApp, Oculus и други проекти. Microsoft добави в активите си Skype, LinkedIn, Minecraft и GitHub в поредица от многомилиардни сделки. Google през годините придоби YouTube, Waze, DoubleClick и редица други услуги.

Тези знакови придобивания със сигурност са променили историята на технологиите, а в голяма степен – и живота ни. Не по-малко интересни обаче са множеството несъстояли се сделки с участието на най-изявените онлайн играчи. Ако се бяха осъществили, някои от тях можеха да доведат до още по-големи промени и да предефинират начина, по който използваме интернет. Днес може и мнозина да се притесняват от двустранната хегемония на Google и Facebook в редица технологични (и не само) браншове. Тези гиганти обаче можеше изобщо да не съществуват и са били на косъм да се превърнат в част от други компании и платформи, а може би дори да потънат в забвение. Вижте как.

Големият пропуск на Yahoo

През далечната 1998 г. двама младежи предлагат на вече добилия популярност онлайн гигант Yahoo да му продадат своя технологичен стартъп заедно с разработената от тях по-добра (според думите им) технология за търсене в интернет. Става въпрос за система, базирана на т.нар. PageRank, за която двамата искат 1 млн. щ. долара. От Yahoo им отказват с обяснението, че технологията противоречи на основната им цел – потребителите да прекарват повече време в тяхната платформа. И със сигурност правят най-голямата грешка в историята на компанията, защото двамата младежи се наричат Лари Пейдж и Сергей Брин, а търсачката, която искат да продадат на Yahoo, по-късно става известна като Google. След години Yahoo предлагат вече 3 млрд. щ. долара за своя конкурент, но получават ответна оферта за 5 млрд. щ. долара и отново отказват.

Днес Google е една от най-скъпите компании в света, абсолютен хегемон в търсещите услуги в интернет, ключов играч в онлайн рекламата и в редица други браншове. Yahoo пък, от своя страна, преди три години беше закупена от Verizon за едва 4.6 млрд. щ. долара. Трудно е да се прогнозира какво би станало, ако Google беше включена в активите на Yahoo, но със сигурност липсата на толкова силен конкурент щеше да даде на последната лидерска позиция и много по-добри възможности за развитие.

Yahoo е пропуснала и Facebook

Не стига, че е проспала възхода на основния си конкурент, но компанията, създадена от Джери Янг и Дейвид Фило е пропуснала да прибави към активите си и другия хегемон в днешното онлайн пространство – Facebook. Истината е, че през 2006 г. търсачката е проявила интерес към все още младата компания на Марк Зукърбърг и дори му е предложила 1 млрд. щ. долара за нея. Запознати твърдят, че Зукърбърг почти се е съгласил да продаде социалната мрежа, но неочаквано тогавашният главен изпълнителен директор на Yahoo Тери Семел е намалил цената на 850 млн. щ. долара. Това е разколебало основателя на Facebook и в крайна сметка до сделка не се е стигнало. По-късно Yahoo купува Tumblr и някои други социални платформи, но те далеч нямат успеха на създадената в Харвард компания. Днес Facebook струва над 500 млрд. щ. долара и самата тя си пазарува успешно свои по-млади конкуренти.

И на свой ред Yahoo става цел за придобиване

Може би най-голямата нереализирана сделка в ИТ бранша безспорно е опитът на Microsoft да закупи Yahoo за впечатляващите 45 млрд. щ. долара. Годината е 2008 г. и търсачката вече е поизгубила своя блясък, а конкуренцията на Google, Facebook и Amazon се усеща осезаемо, отреждайки й ролята на второстепенен играч в новата дигитална икономика. Въпреки това тогавашният шеф на Microsoft Стив Балмър е твърдо убеден, че трябва да притежава Yahoo. Нейният съосновател Джери Янг, който по това време е и главен изпълнителен директор, обаче решава, че сумата от 45 млрд. щ. долара значително подценява компанията и отхвърля офертата. За да бъде продадена тя осем години по-късно за десет пъти по-малко пари.

Как Microsoft не стана лидер при софтуера за дизайн...

През 2010 г. някои американски медии, сред които и The New York Times, разпространяват информацията, че Стив Балмър води преговори за евентуално придобиване на гиганта при визуалните софтуерни решения Adobe. Въпреки че и двете страни публично не потвърждават информацията, редица издания са склонни да допуснат, че такава сделка скоро ще бъде обявена. Това обаче не се случва и в крайна сметка Microsoft не успява да превземе този перспективен пазар, както и да засили позициите си при cloud – услугите – сегмент, в който Adobe вече се развива успешно.

... нито при филмовите платформи

Две години по-късно медиите нарочват друга перспективна компания за цел на придобиване от Microsoft. Този път става въпрос за филмовата платформа Netflix. Информацията отново не е потвърдена и отново двете страни не успяват да постигнат съгласие за сделка. Въпреки това журналисти от Cnet съобщават, че са видяли имейл от американска банка, според който Microsoft e предложила по 90 щ. долара за акция на развлекателния сайт.

Всички обичат Netflix

Да се върнем отново в ранните години на dot com бума, и по-конкретно - в 1998 г., когато друг технологичен гигант се опитва да се спазари за Netflix. Става въпрос за Amazon, която е предложила 15 млн. долара на съсобствениците на платформата Рийд Хестингс и Марк Рандолф.  И макар, че вторият е бил склонен да продава, Хестингс се е отказал с довода, че сумата е прекалено малка. Истината е, че по онова време Netflix изобщо не е била на печалба и не е било много ясно как би могла да промени това.

Google посяга към груповото пазаруване

Възходът на груповото пазаруване през последните десетина години се свързва преди всичко с американския стартъп Groupon, който дълго време беше абсолютен хегемон в този перспективен сектор. В желанието си да навлезе в него през 2010 г. Google предлага 6 млрд. щ. долара за да придобие фирмата, но получава отказ. Groupon може и да не притежава сериозни технологични активи, но е изключително ценна като канал за продажби. Ако сделката беше осъществена, щеше да е първото по-значимо навлизане на търсачката в сегмента на онлайн продажбите, което значително щеше да диверсифицира нейните приходоизточници, включващи предимно рекламни услуги.

Facebook с апетит за Snapchat

Марк Зукърбърг е известен с това, че прави всичко възможно, за да придобие основните конкуренти на своята социална мрежа. Една след друга Instagram, WhatsApp и други по-малки компании станаха част от нея. Със Snapchat обаче така и не му се получи. През 2012 г. Facebook предложи 3 млрд. щ. долара за перспективната нова платформа, но срещна категоричен отказ. В резултат Snapchat и до днес е „трън в петата“ на гиганта, а след успешния си борсов дебют това лято компанията Snap, която притежава платформата, достига капитализация от над 20 млрд. щ. долара.

Коментари: 0