От хоби в бизнес: Пивоварите от Ловеч, които популяризират туризма
Четири години след създаването си пивоварна „Мелтум“ произвежда 8 т бира месeчно и гледа към износ в чужбина

Снимка: Пивоварна "Мелтум"/Facebook
Въпреки че бирата не е от най-характерните за Ловеч напитки, през 2019 г. двамата приятели Тодор Тодоров и Павел Павлов се потапят в света на домашното пивоварство. Така те създават своя крафт пивоварна в изоставена мелница в ловешкото село Пресяка. За име на пивоварната избират „Мелтум“, вдъхновено от най-старото познато име на Ловеч – Мелта.
И двамата обичаме да експериментираме, а с времето нещата ескалираха до по-големи обеми и затова решихме да превърнем всичко това в официален бизнес“, заяви пред Economic.bg Тодор Тодоров, съосновател на пивоварна „Мелтум“.
Тодоров разказва, че първите опити в направата на бирата далеч не са били успешни, защото са правени със самоделно оборудване, което впоследствие се оказва, че няма да им свърши желаната работа. Така Павел и Тодор инвестират в изцяло ново оборудване и започват да надграждат.
„Започнахме с домашно производство. В началото взехме пастьоризатор за бирата, пластмасови ферментатори и т.н., с които в първите месеци нещата се получаваха, но впоследствие – не. След това с кредит закупихме от Китай професионалното оборудване“, разказа Тодоров.
Към днешна дата семействата и приятелите на Тодор и Павел ги подкрепят в начинанията им, а основните роли в пивоварната се разпределят между четирима души. Павел и неговият баща Георги се занимават с варенето на бирата и логистичното ѝ транспортиране. Тодор пък отговаря за продажбите, връзката с клиентите и партньорите. За рецептите и технологията на бирата помага технологът д-р Петър Недялков от Университета по хранителни технологии в Пловдив.
Основният малц за производството на бирата е от Чирпан, а специалните малцове – от Германия. Всички видове хмел пък са американски.
„В България, за жалост, няма качествен хмел, който да отговаря на стандартите за крафт бира“, допълва той.
Най-популярната марка на пивоварната е „Г-н Хопс“, като с нея се брандират 5 вида бира. В допълнение на това Тодор и Павел се стремят всеки месец да имат по една серия „Хосперимент“, която е с различен вкус и стил. Съдружниците обичат и да експериментират, като към бирата добавят екзотични вкусове – портокал, гроздов сок, кокос, също плодови и борови аромати.
Освен това организираме и една кампания, при която събираме рецепти на домашни пивовари. Избираме три от тях, които варим в нашата пивоварна и след това ги пускаме на пазара. Победителят пък получава за награда домашна система за варене на бира“, разказва Тодоров.
Четири години след създаването си, сега пивоварна „Мелтум“ произвежда между 7.5-8 тона бира месечно. И въпреки че основният пазар на бирата е съсредоточен в София, Велико Търново, Габрово и Варна, Тодор и Павел вече обръщат поглед извън границите на страната.
В последните месеци по-голямата част от производството ни премина към кенчета, защото в Западна Европа бутилката не е приета добре за крафт бирата. Участвахме на международен фестивал в Цюрих, Швейцария и ще търсим пазари извън България“, заяви Тодор Тодоров.
Инфлацията неизбежно рефлектира и върху тях и ги кара да вдигнат цените на продуктите си с малък процент, а по-голямата част от разходите се поемат от тях двамата.
И въпреки усилията, които те полагат, Павел и Тодор срещат съпротива от страна на местните заведения да продават бирата им. Това явление те си обясняват с факта, че тяхната бира е по-скъпа от останалите продукти на пазара и не мислят, че местните хора биха харесали подобен тип продукт. Борбата за реализация в местния регион тласка Тодор да се заеме с ново начинание и през април 2021 г. той отваря бар „Крафт“.
Реших, че след пандемията ще има свободни кадри и че хората ще искат да излизат повече. Впоследствие това не се оказа точно така. Въпреки това към днешна дата заведението е доста посещавано, особено през уикенда и то от хора, които не живеят в Ловеч“, каза Тодоров.
И освен че заведението популяризира бирата в града, то има и друга цел – променя културния живот в Ловеч. В бар „Крафт“ се организират различни събития – концерти, стендъп комеди, диджей вечери и др.
„В България може да се развива бирен туризъм. Много често хора ми звънят дали могат да дойдат в пивоварната, за да я разгледат. Амбициите ни са след време да се преместим в нова, по-голяма и по-удобна сграда, както и да наемем още хора“, заключи Тодоров.