От НДК до Витоша пеша или с колело: Терзиев с план за нови маршрути към планината
Според доклад на „Софияплан“ четири зелени клина имат потенциал да свържат града с парка, общината иска да започне с два от тях
© ECONOMIC.BG / БТА
Столичният кмет Васил Терзиев представи амбициозен план, който цели да свърже центъра на София с полите на Витоша чрез мрежа от пешеходни и велосипедни маршрути. Той очертава два варианта, за които ще започне „подготовка за възлагане на инвестиционни проекти“. Плановете и маршрутите стават ясно от публикация на кмета във Фейсбук.
Картите показват четири основни трасета
Проектът стъпва на анализи на общинското предприятие „Софияплан“, което е проучило възможностите за т.нар. „зелени клинове“ - естествени пробиви в градската част, водещи към планината. Въпреки че кметът акцентира върху два пилотни маршрута, приложените карти към доклада разкриват общо четири зони с „висок потенциал“ за обособяване на подобни коридори:
Коридор Център – Бояна: Това е първото приоритетно трасе, посочено от кмета. Идеята е маршрутът да тръгва от НДК, да преминава през целия Южен парк и да следва поречието на Перловска река до квартал „Бояна“.
Коридор Изток – Драгалевци: Вторият приоритет на общината е връзката от Борисовата градина към планината, която да използва естествения път на река Драгалевска.
Следващата стъпка е подготовката за възлагане на инвестиционни проекти за два от коридорите, които ще започнем да реализираме през следващите две години“, посочва Терзиев, визирайки гореспоменатите коридори.

На картите фигурират и другите два потенциални маршрута. Показан е още един маршрут с висок потенциал в западната част на града - в зоната около бул. „Цар Борис III“ (зона 6 на картата), който би могъл да свърже районите „Лагера“ и „Овча купел“ с Княжево и Витоша.
Четвъртото трасе, очертано от експертите с дебела зелена линия за „висок потенциал“, обхваща зоната на парк „Въртопо“ (зона 3), осигурявайки връзка от югоизточните квартали („Младост“, „Студентски град“) към полите на планината.
Проектът предвижда тези трасета да бъдат интегрирани и в общата велосипедна схема на града, която се развива поетапно.