Софийското метро е едно от най-добрите в Европа
Специален материал на Euronews разказва за най-добрите и най-лошите подземни градски железници на континента
Класация на Bounce:
Чудили ли сте се кои европейски градове имат най-добрите, най-лошите и най-натоварените подземни железници? Нова класация, изработена от компанията за съхранение на багаж Bounce, дава отговор на този въпрос. За целта е проучила всички метро услуги в столиците на Стария континент и е направила някои изненадващи открития, пише в специален материал Euronews.
В класацията на градовете с най-добро метро влиза и София. Специално две от метростанциите получават високи оценки от туристите.
Въпреки че лондонското метро е може би най-известната от всички подземни мрежи в Европа, то дори не влиза в първите пет най-добри. То губи точки заради огромния си брой пътници и объркващото оформление, което затруднява ориентирането на туристите.
В своето изследване компанията взима предвид широк набор от фактори – от средния резултат от прегледа на станциите в Google и разстоянието, изминато от системата, до броя на станциите, годишния брой пътувания и процента на положителните и отрицателните онлайн реакции за всяка услуга. След това данните са комбинирани в резултат на „подземен индекс“.
Важно е да се отбележи, че системите на метрото на Москва и Киев са изключени поради продължаващата война в Украйна, а метрото в Минск не е включено поради препоръката на Държавния департамент на САЩ от ниво 4 срещу пътуване до Беларус.
Къде е най-добрата метро система в Европа?
Осло е на първо място в класацията с индекс 8.06 от 10. Системата на норвежката столица, известна сред местните като Oslo T-Bane, или T-banen i Oslo, разполага със 101 станции, покриващи 85 километра мрежа. Метрото обслужва всичките 15 квартала на града, както и частично се простира в съседната община Baerum.
Подземната градска железница в Осло се състои от пет отделни линии, а още една в момента е в процес на изграждане.
Най-натоварената станция в системата е Jernbanetorget. Тя е част от най-големия транспортен център в Норвегия, заедно с автогарата, централната гара и прилежащата трамвайна спирка. Самата Jernbanetorget е описана като „лесна за придвижване“, „много добре организирана“ и „хубава и чиста“ в многобройните си онлайн ревюта.
Следваща в класацията е системата на метрото в София с индекс 7.64 от 10. Метрото в българската столица е единственото в страната, като и едно от най-младите в проучването, което отваря врати за пътници едва през 1998 г.
Системата на метрото в града обхваща 52 километра трасе и е достъпна чрез 47 станции, включително една до Летище София. Тази конкретна станция има резултат в Google 4.1 от 5 и е любима на пътниците, които казват, че има много табели на английски език, включително инструкции за плащане, което според тях я прави проста и достъпна за чуждестранни посетители.
Туристите и местните жители също се радват на станциите „Александър Малинов“ и „Мизия/НБУ“, като и двете печелят оценка в Google от 4.7 от 5“, се посочва в материала.
Станция „Александър Малинов“ се намира в района на Младост в южната част на София и често е хвалена за своята атрактивна архитектура и декор, по-специално за модерните горски произведения на изкуството, които украсяват една от платформите. Метростанция „Мизия/НБУ“, разположена в крайградска зона на западна София, според рецензенти има изключителна чистота.
На трето място е гръцката столица, с оценка 7.29 от 10. Атинското метро осигурява директна връзка с летището, което позволява на пътниците да имат достъп до центъра на града с евтин, бърз и редовен обществен транспорт. То също така се свързва с оживената пристанищна зона на Пирея, която поддържа пътуване с ферибот до много гръцки островни дестинации.
Метрото в Атина има 62 станции на 70 км трасе и обслужва повече от четвърт милион пътници всяка година - нещо, което го прави неразделна част от транспортната инфраструктура на града.
Средният резултат от рецензията на Google за всички метростанции в града е 4,10 от 5, въпреки че най-натоварената станция Syntagma получава резултат от едва 3,50 от 5.
Bounce казва, че това вероятно се дължи на това колко натоварено може да бъде, въпреки че някои отзиви го хвалят, че е „модерно, просторно, чисто“, а други оценяват експонатите на нивото на билетната зала.
Топ 10 допълват Мадрид в Испания и Варшава в Полша, които получават обща оценка съответно от 6,74 и 6,60. Останалата част от челната класация се състои от лондонското метро, системите на Лисабон и Копенхаген, които имат еднакъв резултат, както и метрото в Букурещ и Прага.
Най-лошите метро системи
Въпреки многобройните очарователни предимства на Будапеща, метрото не е нещо, с което града може да се похвали. Всъщност метрото на унгарската столица получава незавидна слава на най-лошото по рода си в Европа с индекс от едва 3.13 от 10.
Въпреки че системата на метрото в Будапеща е сравнително малка, с 48 станции на 39 км трасе, тя има много голям брой пътници - над 382 милиона годишно.
Докато средният резултат от рецензията на Google за всички метростанции е уважаваните 4,05 от 5, 75% от онлайн реакциите на статии за метрото са „омраза“, докато само 1% от реакциите са „обич“.
Гара Határ út е най-ниско оценената спирка на метрото в града, спечелвайки резултат в Google от само 2,80 от 5. Станцията получава много критики, като коментари я описват като „доста неприятно място“, а други казват, че „изглежда доста ужасно“. Чистотата е друго основно оплакване като рецензенти се оплакват от „много боклук“ навсякъде, а други я наричат „просто отвратителна“.
Второто най-лошо метро се оказа, може би изненадващо, това на Брюксел. Белгийската столица, която има 59 станции на 40 км трасе, отбеляза само 3,20 от 10 по индекса на Bounce.
Градът, който е дом на Европейския съюз, има натоварено метро, което превозва повече от 86 милиона пътници годишно - което го прави жизненоважна част от инфраструктурата на града, като същевременно намалява трафика и задръстванията по пътищата.
Най-натоварената метростанция, Gare du Midi, е с най-ниска оценка, с резултат от рецензията в Google само 1,90 от 5. Някои рецензенти стигат толкова далеч, че наричат станцията най-лошата в Белгия и дори в Европа, като казват, че е „опасна“, като шокиращ брой хора споменават силната миризма на урина, с която пътниците трябва да се борят.
Метрото в Рим също отбелязва лош резултат. Метрото на италианската столица може да има 64 км трасе, разпръснато в 73 станции, но получава индекс от 3,75 от 10. Въпреки че без съмнение е обширно и добре свързано с други възможности за обществен транспорт във Вечния град, метростанциите получават средна оценка от преглед в Google от само 3,60 от 5, като само 13% от станциите получават оценка от четири или повече .
Освен това, 34 процента от онлайн реакциите на новинарски статии за метрото в Рим са с „ядосани” емотикони, за разлика от реакциите на „любов”, които представляват само 9 процента.
Quintiliani е най-лошо оценената метростанция в Рим, с оценка само 2,40 от 5. Много отзиви за тази станция споменават липсата на персонал и сигурност, което, заедно с „пустата“ околност, кара много пътници да се чувстват несигурни. Съоръженията на станциите, включително асансьори и автомати за билети, са споменавани многократно, че не работят, което прави пътуването тук по-трудно за пътниците.
Някои недоволни пътници наричат станцията „най-безполезна станция някога“ и „перфектен пример за зле поддържано място“.
Кое е най-голямото и натоварено метро в Европа?
Проучването на Bounce разкрива повече от най-добрите и най-лошите подземни градски железници в Европа. То също така установява, че парижкото метро има 320 станции и 245 км трасе - повече от всяка друга система на метрото в Европа.
То е и най-натовареното на континента. Системата на Париж често превозва близо 1,5 милиарда пътници годишно, което се равнява на приблизително 4,1 милиона пътници всеки ден.
Освен че е световноизвестно, метрото в Лондон покрива най-голямото разстояние от всички европейски системи на метрото. Лондонското метро има около 402 км трасе, която се обслужва от 272 станции.
Всеки от 32-те отделни района на английската столица е свързана с метрото. То се простира далеч извън границите на града, достигайки до околните графства Хартфордшър, Бъкингамшър и Съри. Около 1,2 милиарда души, живеещи в центъра на града или в крайградски райони, използват метрото всяка година.
Коя е най-малко натовареното метро в Европа?
Населението на Лондон наближава 9 милиона, докато Хелзинки е по-близо до 600 000. Тогава няма да ви изненада, че метрото на финландската столица е най-малко натовареното в Европа. Това е и най-малката система в проучването на Bounce, само с 30 станции, но е много харесвано метро със среден рейтинг от преглед в Google от 4,07.
„Общественият транспорт в Европа като цяло е с много висок стандарт, сравнително достъпен и често е добре обозначен с упътвания и инструкции на английски език, заедно с местния език, което го прави по-достъпен и по-лесен за използване“, казва Коди Канди, главен изпълнителен директор и основател на Bounce.
Пътуващите в Европа може да изминат целия си път, без изобщо да се качат на кола. Много летища имат собствено метро или жп гара с връзки директно до центъра на града, докато автобусите и метрото често могат да ви отведат до всяка част на по-големите градове.“
Въпреки че не всички метростанции са създадени еднакви, добавя той, всички те имат какво да предложат: „Освен че са бърз и практичен начин за придвижване, много метростанции имат красив дизайн и посещението им може да бъде изживяване само по себе си.“