Отчетите на технологичните гиганти – нож с две остриета
Големите пет в Силициевата долина успяха да задоволят очакванията благодарение на отчетените печалби
Микс от оптимизъм, разочарования и въпросителни превзе инвеститорите в Силициевата долина след обявяването на актуалните финансови резултати на технологичните гиганти. Големите пет – Apple, Alphabet, Amazon, Microsoft и Facebook, успяха да задоволят очакванията благодарение на отчетените печалби, но между цифрите се загатват и някои предстоящи тенденции в бранша.
Безспорният победител обаче е Джеф Безос, чиято компания регистрира печалба от близо 2 млрд. долара през четвъртото тримесечие и акциите ѝ логично след изнесените резултати скочиха с 5.4%. Резултатите на Amazon се открояват ярко на фона на останалите. Инвеститорите бяха благосклонни към Alphabet и Apple, но загрижени за бавния растеж на Microsоft и промените във Facebook.
Ветровете на промяната
Традиционно, най-големият дял в приходите на Google е от реклама. През четвъртото тримесечие те са общо 27.3 млрд. долара, което означава увеличение от 23%. Срещу компанията обаче все по-уверено се надигат Amazon и Facebook, чиято конкуренция в областта заплашва да става още по-голяма. Рекламодателите имат все повече възможности да достигнат до хората по други канали, а самите потребители да „извикват“ желаните си продукти все по-лесно – достатъчно е например човек да се обърне към Alexa с думите „купи ми..“ и пожеланото от него вече се обработва от Amazon.
Междувременно Google има и все по-големи разходи в хардуерния си бизнес, където опитва да лансира своите смартфони и умни високоговорители.
Печалбата на Apple за четвъртото тримесечие скочи с 12% до 20.07 млрд. долара, въпреки по-слабите продажби на водещата им линия продукти – смартфоните. Макар да е пласирала по-малко както от прогнозираните, така и от миналогодишните бройки, средната продажна цена (на всички видове iPhone на пазара) е по-висока с 40 долара от очакваното. Това идва да покаже, че юбилейният „X” модел всъщност се е котирал добре за сметка на по-евтините предложения.
В сектора обаче е налице опасението, че бумът на смартфоните постепенно започва да отшумява. Анализаторите предвиждат, че производството на тези устройства ще спадне през 2018 г., като основната причина е насищането на пазари с висок растеж като китайския. На фона на тези прогнози дойде и новината, че Apple намалява производствените си цели за своя флагман през първото тримесечие на годината с 50%. От компанията се надяват, че продажбите на iPhone през годината ще се ускорят, но засега резултатите по-скоро потвърждават глобалната тенденция и показват, че манията по устройството избледнява – продажбите на годишна база са се свили с 1 млн. бройки.
Дали хората не претръпнаха и към едно от основните си онлайн занимания, а именно сърфирането из социалните мрежи, в частност във Facebook – това се питат все повече наблюдатели. Най-голямата платформа предприе радикални реформи в опит „да се поправи“, но това доведе до отлив на потребители. Статистиката сочи, че промените в съдържанието са довели до 5% спад в общото време, което те прекарват в нея (или общо 50 млн. часа по-малко). Друга тенденция показва, че новите поколения все по-рядко ползват и избират Facebook, поради което компанията неистово търси начини как да привлече именно тяхното внимание.
(без)облачно бъдеще пред многопрофилните играчи
И докато представянето на някои компании в основните им сегменти буди въпроси за тяхното бъдещо развитие, то други жънат плодовете на поетия по-рано риск, скачайки в неизвестното. Най-големият софтуерен играч Microsoft промени посоката си и се фокусира в облачните изчисления, когато през 2014 г. начело на компанията застана Сатя Надела. През периода октомври-декември компанията е привлякла с 15.3% повече приходи, а ръстът на Azure е 98%. Благодарение и на добрите показатели в другите сегменти Microsoft успя да увеличи общите си приходи с 12%.
Изчислителните облаци донесоха добри резултати и за Amazon. Това не е изненада, предвид че компанията е лидер в областта и държи 40% от пазара на тези услуги. Любопитното е, че печалбата на електронният търговец за тримесечие за първи път надмина 1 млрд. долара. Постижението идва след години на загуби заради вложенията в нови продукти. Днес обаче гигантът вече не е просто онлайн търговец на дребно, а играч с разнообразно портфолио от услуги и продукти. Наред с добре познатите си дейности, Amazon може да се похвали, че е лидер и в новозараждащата се ниша с умни високоговорители, като пристъпва и в посока на амбициите си в Холивуд и социалните мрежи, както и във физическата търговия.
Технологичните компании са носители на иновации, но ако преди време биваха свързвани с едно две основни занимания, то вече прави впечатление решителността им да завземат все по-широк диапазон от вниманието на потребителите. Провокирани и от динамиката на времето, те си проправят път в различни области.
Така например Apple търси нови източници на доходи в посока на услугите, лансирайки предложения като Apple Pay и Apple Music. Този сегмент от дейността на компанията, включително AppStore, е донесъл 16% от приходите ѝ.
Как ще реагират на резултатите си от миналата година и какво ще донесе 2018 г. за технологичните компании предстои да видим през следващите месеци.