Пари при пари отиват: Подаръкът за $8 трлн., който ChatGPT направи на най-големите
Инструментът с изкуствен интелект на OpenAI стана на 2 години
В събота се навършват две години, откакто OpenAI публикува в мрежата инструмент със странното име ChatGPT. Служителите на компанията залагаха, че платформата ще може да събере най-много 100 000 потребители. Колко много са сгрешили.
ChatGPT мигновено се превърна в най-бързо развиващото се приложение в историята, като днес има около 200 милиона активни потребители. Когато се появи за първи път, социалните медии бяха залети с примери за това как тази малка текстова кутия изпреварва Alexa на Amazon Inc. или Siri на Apple Inc. Тя можеше да пише стихотворения и гимназиални есета. Допускаше, че би могла да промени облика на Холивуд и образователната система. Част от това се случи, като някои училища преосмислиха начина на задаване на домашните, докато въздействието му върху други области на живота и бизнеса все още е отворен въпрос.
Това, което е ясно, е, че след две години най-големите бенефициенти от AI, който един ден ще бъде „от полза за цялото човечество“, според Сам Олтман, са шепа технологични фирми. От стартирането на ChatGPT пазарната капитализация на шестте най-големи от тях е нараснала общо с над 8 трилиона долара.
От януари 2022 г. насам технологичният сектор е довел до 30% ръст на S&P 500, докато компаниите с малка пазарна капитализация са отбелязали по-скромна възвръщаемост от 15%. Това противоречи на тенденцията компаниите с малка и средна капитализация да постигат по-добри резултати от по-големите си колеги през двете десетилетия преди старта на ChatGPT.
Междувременно Nvidia Corp. изпревари Advanced Micro Devices Inc. и Intel Corp. и се превърна в най-голямата компания за чипове в света.
А приходите от облачни услуги се ускориха за Microsoft Inc., Amazon и Google на Alphabet.
Графиките в тази колона илюстрират всички начини, по които нови пари са потекли към технологичните гиганти и други в тяхната орбита, от консултантски фирми до доставчици на сървъри като Dell Inc., тъй като шумът около революцията на изкуствения интелект завладя пазара и накара бизнеса да се бори, за да остане конкурентоспособен. Това поражда една неприятна перспектива: че тази уж революционна технология може никога да не изпълни обещанието си за широка икономическа трансформация, а вместо това просто да концентрира повече богатство на върха.
Консултантските гиганти, които са известни като опортюнисти, са пословичните доставчици на кирки и лопати в тази златна треска. Около 40% от бизнеса на McKinsey през тази година ще бъде свързан с генеративния AI, според The New York Times, докато същият бизнес на IBM е скочил до 3 млрд. долара по-рано тази година. Книжата на Accenture plc. за генеративен AI са се покачили от 300 млн. долара през последните шест месеца на 2023 г. до 1 млрд. долара само за последното тримесечие на 2024 г.
По-здравословният резултат от всичко това би бил стартиращите и нетехнологичните фирми да получат повече от тези възнаграждения - в крайна сметка AI трябва да бъде трансформиращ за тях. Но това все още е трудно. Изграждането на бизнес около приложения или корпоративен софтуер вече е рисковано поради възможността някой технологичен гигант да пусне същата функция и да ги доведе до фалит. Създателите на приложения са известни с това, че мразят да гледат Световната конференция на разработчиците на Apple от страх, че тяхната идея за стартъп вече ще се предлага стандартно с iPhone.
Ситуацията вероятно е още по-лоша за новите предприемачи. Прекалено скъпо е да се занимаваш с изграждането на модели, които да се конкурират с ChatGPT, Gemini на Google, Claude на Anthropic или Llama на Meta Platforms Inc.
Затова повечето основатели на стартъпи за генеративен изкуствен интелект се фокусират върху създаването на услуги, които действат като „обвивка“ на съществуващи модели като GPT-4 на OpenAI, който сам по себе си е в основата на ChatGPT. Проблемът е, че и те рискуват да бъдат унищожени от по-голям играч, който да използва техния продукт. Когато OpenAI пусна Whisper през 2022 г. безплатно, това усложни живота на цяла плеяда стартиращи компании за разпознаване на реч.
Предприемачите, които създават генеративни продукти с изкуствен интелект, поне усвояват все по-голяма част от финансирането с рисков капитал, въпреки че по-високите лихвени проценти доведоха до спад на финансирането на стартиращи предприятия през изминалата година. Но те все още трябва да намерят начини да се предпазят от доминиращите играчи.
Един от начините е да се съсредоточат върху създаването на нишови продукти за области като здравеопазването, правото и финансите. Тези тесни случаи на употреба са по-трудни за Microsoft и Google, тъй като те се фокусират върху изграждането на системи за изкуствен интелект с общо предназначение.
Има още една причина за оптимизъм, че задушаването на AI от страна на традиционните оператори може да отслабне. Технологичните фирми говорят все повече за преминаване към продажба на по-малки модели на AI, насочени към конкретни задачи. Това е подход, възхваляван от защитници на безопасността на AI като Макс Тегмарк, който твърди, че всезнаещите, подобни на Бог системи с изкуствен инелект, които технологичните гиганти преследват, в крайна сметка ще се окажат катастрофални за цивилизацията. Така се случва, че по-малките модели са по-евтини и по-лесни за управление в името на точността.
Неотдавнашното плато във възможностите на AI означава, че предприятията също биха могли да имат повече пространство, за да се опитат да включат генеративния AI в своите процеси и да го проучат внимателно за възвръщаемост на инвестициите.
Две години след като завладя въображението на обществеността, изглежда, че основното наследство на ChatGPT е в подплатяването на финансите на най-големите технологични играчи. Следващата фаза на изкуствения интелект може да се окаже по-демократична, тъй като по-малките специализирани модели намаляват бариерите за навлизане. Но засега революцията, която трябваше да промени нашия свят, най-вече увеличи богатството и влиянието на големите технологични играчи. Кой би предположил, че най-изумителната характеристика на AI ще направи най-могъщите компании в света още по-могъщи.