5,5 пъти ръст на заетите в автомобилната индустрия у нас
Изнасяме автомобили и части за 1,26 млрд. лв.

Износът
на автомобили и части за коли нараства от 4 млн. лв. през 2000 г. до 1,26 млрд.
лв. за 2015 г. Тази продукция формира 2,7% от общия износ за България, показват
данни на Инограф. Ролята на производството на превозни средства и части за тях
за икономиката ни сериозно нараства през последните години.
Най-голям ръст от 2009 насам отчитаме при износа на пътнически и други автомобили. Сериозен дял имат и тракторите, велосипедите и частите за коли.
Броят на наетите в сектора „Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета“ нараства. В периода 2000-2015 г. заетите се увеличават 5,5 пъти. След 2009 г. са били 10 000 души, а през 2015 г. те за пръв път надхвърлят 20 000 души.
Това е в силен контраст в сравнение с общата тенденция в промишлеността у нас, в която броят на наетите за същия период намалява с около 15%.
Въпреки значителното подобрение в автомобилната индустрия след 2000 г. Румъния и Сърбия се развиват много по-добре. Производството на автомобили вече е водещ фактор за сръбската икономика. След 2013 г. е основният двигател на износа й – близо 14% от общия износ за 2014 г.
В Румъния пък се привличат сериозни чужди инвестиции в автомобилната индустрия, пише Стандарт. Преките чужди инвестиции в автомобилостроенето в Румъния към края на 2014 г. са над 3,24 млрд. евро, което е 5,4% от общите инвестиции в страната (малко над 60 млрд. евро).
Сред водещите инвеститори, освен Automobile Dacia и Ford, се нареждат още Preh, Yazaki, Autoliv, Kimball Electronics, Schaeffler, Draxlmaier и много други. В Сърбия безспорен тласък на сектора дава Fiat, инвестирайки над 940 млн. евро за 4 години.
Други водещи инвеститори са Michelin (370 млн. евро), Cimos (120 млн. евро), Robert Bosh (71 млн. евро), Magneti Marelli, Johnson Controls, Draxlmaier, Mecaplast, Sigit, Lames и др. Общите инвестиции в сектора са над 1,7 млрд. евро, а заетите в него - около 27 хил. души.
В България чуждите
инвестиции в производството на превозни средства и части за тях към края на
2014 г. са около 255 млн. евро, което е едва 1,2% от чуждите инвестиции в
страната (около 21,6 млрд. евро към края на 2014 г.).