Търгуваните NFT-та са масово фалшификати
Платформата Cent спря търговията – не може да се справи с измамниците, продаващи чужда собственост
Платформата Cent, която продаде като незаменим токен първия туит на Джак Дорси за 2.9 млн. долара, спря транзакциите. Причината е, че хората масово продават NFT-та на дигитално съдържание, което не им принадлежи. Това обяви основателят и главен изпълнителен директор на на платформата Камерън Хеджази. Той нарича тези измами "фундаментален проблем" на един бързо развиващ се пазар, какъвто е този на цифровите активи.
Продажбите на NFT-та нараснаха до около 25 млрд. долара през 2021 г., оставяйки мнозина в недоумение защо се харчат толкова много пари за артикули, които физически не съществуват и които всеки може да види онлайн безплатно.
NFT реално представляват са криптоактиви, които записват собствеността върху цифров файл като изображение, видео или текст. Всеки може да създаде NFT, като собствеността върху токена обикновено не предоставя собственост върху основния елемент.
Съобщенията за измами, фалшификати и „промивна търговия“ станаха ежедневие.
От 6 февруари базираната в САЩ Cent е спряла възможността за купуване и продажба, каза за Reuters Камерън Хеджази.
Има спектър от дейности, които се случват, но които по принцип не би трябвало да се случват законно", каза изпълнителният директор на платформата.
Той изтъкна три основни проблема: хора, продаващи неоторизирани копия на други NFT, хора, които създават NFT със съдържание, което не им принадлежи, и хора, които продават комплекти NFT, които приличат на ценна книга.
Според него тези проблеми са „широко разпространени“, като потребителите „секат, секат, секат фалшиви цифрови активи“.
Това не спира да се случва. Забраняваме акаунти в нарушение, но все едно играем игра на удари на къртица... Всеки път, когато забраняваме един акаунт, се появяваше друг или още три."
Пари преследващи пари
Подобни проблеми може да влязат в по-голям фокус, когато големите марки започнат да се присъединяват към така наречената „метавселена“, или Web3. Coca-Cola и луксозната марка Gucci са сред компаниите, които вече са продали NFT, а YouTube заяви, че проучва функциите на незаменимия токен.
Cent, със своите 150 000 потребители и приходи в рамките "на милиони", е сравнително малка NFT платформа. Хеджази обаче казва, че проблемът с фалшивото и незаконно съдържание съществува в цялата индустрия.
Мисля, че това е доста фундаментален проблем за Web3“, каза той.
Най-големият пазар на NFT – OpenSea, оценен на 13.3 млрд. долара след последния кръг от рисково финансиране, заяви миналия месец, че над 80% от NFT-тата, изсечени безплатно на платформата му, са „плагиатствани произведения, фалшиви колекции и спам“.
OpenSea се опита да ограничи броя на създадените незаменими токени, които накара потребителите да ги "копаят". Но след остра реакция от тяхна страна, платформата преустанови намерението си. Тя съобщи в Twitter, че „работи чрез редица решения“, за да възпира „лошите актьори“, като същевременно подкрепя истинските създатели.
За много ентусиасти на NFT децентрализираният характер на блокчейн технологията е привлекателен, позволявайки на потребителите да създават и търгуват с цифрови активи без централен орган, който да контролира дейността.
Но Хеджази казва, че неговата компания се стреми да защити създателите на съдържание и може да въведе централизиран контрол като краткосрочна мярка, за да отвори отново пазара, преди да проучи други, децентрализирани решения.
Именно след продажбата на NFT-то на Джак Дорси Cent започна да разбира какво се случва на този пазар.
Осъзнахме, че голяма част от това са просто пари, преследващи пари.“