ЕС има план да изкопчи Африка от ръцете на Китай
Блокът ще вложи 20 млрд. евро в различни инфраструктурни проекти на континента, опитвайки се да мобилизира общо 150 млрд. евро
Европейският съюз работи върху финансов пакет на стойност 20 млрд. евро за подкрепа на африканските транспортни мрежи. Блокът ще финансира и енергийни, цифрови, образователни и здравни проекти, за да се противопостави на навлизането на Китай на континента. Държавите членки обаче все още не са се ангажирали да финансират инфраструктурните планове, пише Bloomberg, позовавайки се на драфт на проекта и на официални лица, запознати с обсъжданията.
Планът на Блока включва стратегически коридори, международни подводни кабели, нови енергийни връзки и инвестиции във възобновяеми източници в Сенегал, Кот д’Ивоар, Египет, Мароко и Кения.
Инвестицията е насочена към подкрепа на новото партньорство, което ЕС и Африка искат да сключат на среща на върха на 17 – 18 февруари в Брюксел.
Африканските лидери дадоха приоритет на пътищата, железопътните линии и мостовете. Но някои правителства на ЕС са изправени пред национални бюджетни ограничения, които ги затрудняват да обещаят значително финансиране преди срещата. В същото време други, включително Германия, остават скептични относно готовността на някои от предложенията.
Списъкът на ЕС включва около 60 проекта, предназначени да подновят отношенията след месеци на напрежение относно доставките на ваксини и патенти, както и ограниченията за пътуване, насочени към овладяване на пандемията.
Повечето от средствата в плана ще отидат за Global Gateway, европейска инициатива, която да съперничи на плана за мащабни инвестиции на Китай на континента. Блокът се стреми да мобилизира 150 млрд. евро до 2027 г. от различни източници.
ЕС предлага „количествен и качествен напредък във финансирането на инфраструктурата“, според документа. Блокът обещава „значително финансиране“ за инвестиране в проекти и за техническа помощ за идентифициране на нови. ЕС също така иска да привлече частни средства, като използва публичен ресурс като гаранции и включи африкански банки за развитие.
„Един пояс, един път“
През 2018 г. Пекин обеща около 60 млрд. долара заеми за тригодишен период за финансиране на пътища и мостове в Африка. Но китайският план „Един пояс, един път“ беше спорен от самото начало поради предизвикателствата, свързани с корупцията и устойчивостта на дълговете, пред които са изправени африканските държави.
ЕС е избрал проекти, фокусирани върху ключови търговски области, избрани от африканските държави в зависимост от тяхното ниво на готовност, потенциалното им въздействие и възможността за привличане на пари и частно финансиране от държавите членки, каза служител на ЕС.
Списъкът включва:
- коридорът Дакар-Абиджан в Западна Африка;
- зоната Либревил-Криби-Дуала-Нджамена, която свързва Габон, Камерун и Чад;
- и района между Момбаса и Кисангани в Кения и Демократична република Конго.
Европейският съюз иска да покаже, че влага пари зад обещанията си, като предлага солиден пакет по време на срещата на върха. Но Комисията има проблем да привлече държавите членки въпреки интензивните дискусии. Две трети от финансирането трябва да идва от националните бюджети, е каза Комисията пред националните правителства.
Европа също така ще предложи да бъде изграден международен подводен кабел за свързване на ЕС с Африка по крайбрежието на Атлантическия океан и ще подобрява достъпа до чиста енергия на целия континент.
ЕС ще предложи и ново сътрудничество в областта на сигурността. Като част от по-всеобхватни усилия за подкрепа на африканските въоръжени сили, европейските страни ще доставят военно оборудване през следващите месеци, „включително материали, предназначени да доставят смъртоносна сила“, според проектотекста.
Миграцията ще бъде друг основен въпрос по време на срещата на върха следващата седмица. Страните от ЕС ще мобилизират 4.4 млрд. евро за борба с трафикантите на хора, за налагане на доброволно и принудително връщане и за укрепване на управлението на границите. Едно от европейските искания е да осигури по-голяма роля на граничната си агенция Frontex в африканските държави.