Петролният бранш не е готов за новата био добавка към горивата
От 1 септември бензиностанциите ще трябва да добавят био компонента \"от ново поколение\"

© ECONOMIC.BG / Pixabay
От 1 септември 2018 г. био добавката към горивата за транспорт трябва да бъде увеличена с 1% биогориво от "второ поколение". Биодизелът в конвенционалните горива трябва да е 6% като задължително 1% трябва да бъде според новото изискване, а в бензиновите горива сега има 7% биоетанол, като от 1 септември, той трябва да се увеличи на 8%. Тези нови изисквания в Закона за възобновяемите източници бяха приети от Министерски съвет вчера, и ако промените бъдат одобрени в пленарна зала, ще започнат да действат от началото на есента.
ЕС отдавна започна курс за намаляване на вредните емисии газове в страните членки. Началото на прехода от конвенционални биогорива към биогорива от ново поколение започна преди няколко години с приемането на Директива 2015/1513/Е0. В изпълнение на изискванията ѝ България е определила и представила в Европейската комисия национална цел за потребление на биогорива от ново поколение в размер на 0.05% енергийно съдържание от задължителния дял на енергия от възобновяеми източници във всички видове транспорт. Целта трябва да бъде постигната до 2020 г.
Според становище на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) обаче страната ни още не е готова за подобна стъпка. Това бе обяснено от председателя на Асоциацията Андрей Делчев за Economic.bg. "Българска петролна и газова асоциация многократно е изказвала своето становище по този проектен текст, а то е, че страната ни още не е готова за подобна стъпка”, каза той и обясни, че от бранша имат свое предложение по законопроекта. „Нашето предложение е да започнем от 1 септември с 0.25% биодизел ново поколение и процентът да се увеличава плавно”, каза Делчев.
По думите му плавният преход е необходим по няколко причини. На първо място, все още няма ясна система за контрол над сертификатите на биогоривата от второ поколение. „В този смисъл са възможни доста неприятни изненади за петролните компании, тъй като те нямат възможност да проверят дали биогоривата, които им се предлагат, са от „ново поколение“, добави Делчев. Той обясни, че практически те имат същите физико-химически характеристики като тези от първо поколение, а контролът е единствено на хартия.
Второто нещо, което отбелязват от БПГА е, че това ново задължение се налага без ясна визия за развитие на алтернативните горива в страната. „То се прави единствено заради бързане да се изпълни европейско изискване, което обаче и множество други държави членки на ЕС не са наясно как ще изпълняват”, каза още Делчев.
Асоциацията е поставила задача на независими изследователи и университетски преподаватели да извършат анализ как новите изисквания за биогоривата ще се отразят на българската икономика и как българската индустрия да изпълни европейските си задължения без това да се отрази значително на нея и крайните потребители на горива. Документът ще е готов в средата на септември и ще бъде икономически и технически обоснован.
Третата причина поради, която секторът все още не се чувства готов за новите изисквания е, че производството на този тип горива не е широко разпространено, особено в Източна Европа и влагането на по-големи количества може да доведе до повишаване на цената на този тип биодизел.
От БПГА добавиха, че не могат да дадат конкретен отговор дали горивата по бензиностанциите ще поскъпнат заради новите изисквания на ЕС. „Не бих се наел да прогнозирам дали горивата ще поскъпнат след 1 септември, тъй като това зависи от ценовите политики на нашите компании членки, но е сигурно, че този тип продукти от „ново поколение“ е 2 пъти по-скъп от биодизелът, който в момента се смесва с конвенционални горива”, каза председателят на асоциация.
Делчев обясни, че промяната ще засегне сектора с горива от първо поколение, тъй като към настоящия момент огромното количество от произвеждания в България биокомпонент е от т.нар. „първо поколение”, т.е. от земеделски продукти – соя, рапица и други маслодайни култури. Той добави, че вероятно до 2030 г. националните ни производители ще трябва да направят сериозни инвестиции в нови технологии, за да може да произвеждат биогорива от ново поколение.
„За съжаление, в този случай ще бъдат облагодетелствани други страни от ЕС, които не произвеждат земеделска продукция и разполагат с технологии, позволяващи производство на горива от отпадъци”, добавя специалистът.