Помощ на един въздух разстояние
Услугата за въздушен транспортен асистанс набира скорост у нас

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков / Economic.bg
Представете си, че сте пострадал при злополука, а ситуацията е толкова сериозна, че имате нужда от първа помощ. Сега си представете, че това се случва на място, до което бърза помощ не може да стигне със своите коли, например в планината.
И при двата случая услугата на застрахователна компания "Лев инс" "Активна грижа" може да спаси живота ви.
Застрахователят предлага въздушен и наземен транспортен асистанс и оказване на първа долекарска помощ на застрахованите, в случай на настъпила злополука и/или акутно заболяване. Първата долекарска помощ се оказва на мястото на настъпилото събитие от парамедици при наземния асистанс и от медицински екип при въздушния асистанс.
Помощта от въздуха се осигурява с медицински хеликоптери, като един от тях е Agusta А109К2, който развива максимална скорост от 290 км в час и може да лети на височина от 5 хил. м. Машината изразходва 300 литра гориво на час, а диапазонът му е два часа.
За да бъде спасен животът ви, най-важен е екипажът на спасителния хелекоптер. Той се състои от трима души. Пилотът е и командир, натоварен да взима всички решения. Другите двама са техник и спасител.
Хеликоперът е оборудван с техника за извличане на хора от трудно достъпни места и с медицинска апаратура, която е животоподържаща и единствена порода си. На борда на А109К2 има лебедка за местата, където той не може да се приземи. С лебедката може да се оперира и на максималната височина за хеликоптера, като товаропоносимостта й е 204 кг. „Въпреки че въжето е едва 4 мм и изглежда тънко, то може да издържи спасител и пострадал. Мисиите ни досега са десетина, но тренировките са десет по толкова“, разказва техникът на екипа Веселин Манолов.
При мисия спасителят взима решение в зависимост от естеството на травмата какво средство да използва за извличане на пострадалия. След това идва ред на медицинската апаратура. Спасителите във въздуха имат на разположение система за подаване на кислород за повече от два часа, аспиратор и мултифункционална машина, т.нар. корпус, която осъществява автоматичен мониторинг на жизнените показатели на пострадалия. Тя е практично, мобилно средство и може да осъществява пренос на данни до болницата за състоянието на пострадалия по време на полета, така че екипите да знаят какво мога да очакват и да се предварително подготвени.
За тях няма лека мисия, но за спасителя Виктор Варошкин последната е била особено тежка. Той разказва как в близост до Еленин връх, в района на Мальовица в Рила, мъж получава множество травми след тежко падане. Операцията технически е била много сложна, защото хеликоптерът е трябвало да влезе между отвесни скали, а допълнителна трудност е била силната турболенция. Според него в такива случаи е важно времето за реакция, а тогава хеликоптерът е стигнал за около 15 минути от Летище София до района на инцидента. За сравнение, на наземните екипи ще им трябват 4 часа и още толкова, за да извлекат пострадалия, или общо 10 часа.
Застраховката „Активна грижа“, която може да ви помогне при подобна ситуация, се предлага вече трета година в цялата клонова мрежа на "Лев инс", разказа пред Economic.bg Благовест Панев от кризисното звено на застрахователя. След закупуване на застраховката под формата на скреч карта, с големина на кредитна карта, всеки може да се застрахова с едно обаждане на денонощния кол центъра на компанията. Цените варират от 6 до 49 лв. Най-ниското покритие е наречено основно - злополука, вследствие на пътнотранспортно произшествие и злополука от всякакъв вид, претърпяна от застрахованото лице далеч от дома. Пълното покритие осигурява асистанс при настъпване на злополука от всякакъв вид, както и при акутно заболяване. Компанията развива услугата и вече предлага премиум застрахователно покритие с включена болнична помощ– злополука от всякакъв тип, акутни заболявания.
При инцидент застрахованият се обажда на кол центъра, където работи кризисно звено, в което има специалисти и медицински лица. Екипът отговаря за координацията и логистиката между въздушния или наземните екипи в цялата страна. Целта е времето за реакция да бъде максимално скъсено за достигане на пострадалия и да му се окаже адекватна помощ. Компанията работи с няколко болници, но най-вече с УМБАЛ „Света Анна“, където има и хеликоптерна площадка. Компанията, която осигурява въздушния асистинс, е единствената в България за разлика преди промените през 1989 г., когато държавата е поддържала няколко екипа и площадки с хангари в София, Варна и Велико Търново.