Правителството одобри 1.4 млрд. лв. за последните 89 км от магистрала „Хемус“
Отсечката ще се строи отново от държавната „Автомагистрали“ ЕАД, без да се организират публични търгове

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Красимир Свраков
Петя Аврамова, регионален министър
След като през декември 2018 г., точно в дните преди празниците, правителството одобри с постановление 1.34 млрд. лв. за строежа на магистрала „Хемус“ от „Боаза“ до връзката с пътя Русе-Велико Търново, днес държавата одобри още 1.38 млрд. лв. С тези пари ще се строят последните 89 км от магистралата – до с. Белокопитово. След завършването им магистралният път до Варна ще бъде готова напълно, а според плана на правителството това ще се случи през 2024 г.
С днешното си решение Министерският съвет увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) може да поеме през 2019 г.
Както и при 134-километровият участък от „Боаза“ до пътя Русе-Велико Търново, и сега за изпълнител се назначава без търг държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД. Тя от своя страната наема подизпълнители, като по този начин те не минават през търгови процедури.
МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на „Автомагистрали“ ЕАД и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Агенция „Пътна инфраструктура“ също е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството. Поради тази причина може да се използва вратичката в Закона за обществените поръчки, приложими за публичните възложители, и да не се провеждат публични търгове.
Одобрената днес сума, която в по-голямата си част ще дойде от натрупания излишък в бюджета, който към този момент е около 1 млрд. лв., ще се изразходва за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в отсечката в периода до 2022 г. От тях 483 млн. лв. се отпускат по бюджета на МРРБ за 2019 г. за предстоящи плащания.
Цялостното доизграждане на АМ „Хемус“ е основен приоритет в Управленската програма на правителството, тъй като то смята, че бъдещето на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна комуникация между София и Варна.
В момента в експлоатация са участъците от София до „Боаза“ и от с. Белокопитово до Варна, с обща дължина от около 180 км, припомнят от МС. Изграждането на АМ „Хемус“ е разделено на девет участъка – първите шест са част от 134-километровата отсечка от „Боаза“ до връзката с пътя Русе-Велико Търново, а другите три – от сега одобрените 1.38 млрд. лв. за 89-те километра от „Боаза“ до с. Белокопитово.
- Участък 1 е с дължина 15.26 км. Започва от „Боаза“, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, и ще е до пресичането с път III-307 Луковит-Угърчин (км 87+800 до км 103+060), включително пътен възел „Дерманци“;
- Участък 2 е 19.2 км. Той е от края на пътен възел „Дерманци“ - при пресичане с път III-307 Луковит-Угърчин, до връзката с път III-3005 Радювене-Катунец, включително пътен възел „Каленик“ (от км 103+060 до км 122+260);
- Участък 3 е 17.08 км. Той ще започва от края на пътен възел „Каленик“ при пресичането с път III-3005 Радовене-Катунец до връзката с път II-35 Плевен-Ловеч, включително и п. в. „Плевен“ (от км 122+260 до км 139+340);
- Участък 4 е 26.8 км. Той е от края на пътен възел „Плевен“ при пресичане с път II-35 Плевен-Ловеч до път III-301 Летница-Ловеч, включително пътен възел „Летница“ (от км 139+340 до км 166+144.09);
- Участък 5 е 23.2 км. Той е от края на пътен възел „Летница“ при пресичането с път III-301 до път III-303 Бутово-Павликени, включително и пътния възел (от км 166+144,09 до км 189+344);
- Участък 6 е 32.6 км. Започва от края на пътния възел на път III-303 Павликени-Левски до път 1-5 Русе-Велико Търново, включително и пътния възел (от км 189+344 до км 222+000);
- Участък 7 е 43.6 км. Той е след пресичането на път I-5 Русе-Велико Търново до км 265-ти км при пресичането с път II-51 Бяла-Търговище;
- Участък 8 – 33.5 км. Отсечката е след пресичането с път II-51 Бяла - Търговище и е до връзката с път II-49 Търговище-Разград;
- Участък 9 – 11.9 км. Този участък е от пресичането с път II-49 и до изграждащия се в момента участък Белокопитово-Буховци, при пресичането на път I-4 с път III-5102).