Автобусните превозвачи да получават компенсации и за междуобластни превози
Кабинетът предлага деца до 14-годишна възраст да пътуват безплатно в градския транспорт

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Общините ще получават средства от централния бюджет за компенсиране на междуобластни превози. Това става ясно от проект за постановление на Министерския съвет, качен за обществено обсъждане. С него се правят промени в Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт.
Част от другите промени са свързани с разширение на кръга лица, които ще може да пътуват безплатно или с намаления. Правят се изменения и в механизма за разплащане с превозвачите и начините за отчитане от общините.
Традиционно местните власти насочват средствата, отпуснати от държавата, към автобусните превозвачи, които извършват нерентабилни вътрешни, междуселищни превози и такива в планински части. До момента междуобластните превози не бяха регламентирани в наредбата.
Промени за пътниците
Право на безплатно пътуване по вътрешноградски линии вече ще имат деца до 14 навършени години. До момента децата до 7-годишна възраст пътуваха безплатно. При градските превози също така се предвижда ученици, студенти в редовна форма на обучение и докторанти да ползват намаление в размер на 50%, а не както досега – 30%.
По отношение на междуселищния транспорт се предвижда деца между 8 и 14 години да получават 50% намаление от билетите. Традиционно децата между 7 и 10 години пътуват безплатно.
В междуградските линии се предлага студенти в редовна форма и докторанти да ползват намаление в размер на 50%, а не както до момента – 30 на сто.
Хора с увреждания с намалена работоспособност над 70.99% също ще имат право на намаление от 25%. За тях средствата вече ще се предоставят от държавния бюджет, а не както досега от общините.
Целта на промените е да се намали използването на лични автомобили, които да превозват деца до детска градина и училище. Това се очаква да доведе до създаване на навик за използване на обществен транспорт у най-малките, което е ключово за предпочитането му в последствие, когато децата пораснат.
Предложено е правото за пътуване с намаление да се удостоверява по служебен път. Документ, удостоверяващ правата на намаление, ще се изисква, само когато справка не може да бъде извършена по служебен път.
Предвижда се доказването на възрастта на децата да може да се извършва, освен с представено копие от акта за раждане, или с друг документ, удостоверяващ възрастта на детето. Практиката и опитът до момента показва, че изискване само с акт за раждане да може да се доказва възрастта на детето води до забавяне и затруднения при издаване на превозните документи, особено при пътувания по междуселищния транспорт.
Допълнителни линии
Предлага се увеличение на възможността за субсидиране на пробег по междуселищни автобусни линии, тъй като се предлага разширяване на обхвата на планинските и гранични райони, в които следва да попадат населените места, за да могат да бъдат субсидирани линиите, преминаващи през тях. Също така е предложено увеличение на броя на подлежащите на субсидиране транспортни връзки – дневно и годишно.
Предлага се увеличение от 2 на 3 броят на транспортните връзки дневно, а двупосочните курса се увеличават от 730 на 1095 годишно по междуселищни автобусни линии. В по-голяма част от случаите пътникът отива до най-близкия общински или областен център с цел посещение на лечебно заведение или административна структура и след приключване на задачата, с която е отишъл, обикновено по обяд, няма осигурен транспорт за връщане и трябва да чака до вечерните часове за обратния курс.
В тази връзка осигуряването на три транспортни връзки дневно (отиване и връщане) – сутрин, обед и вечер, би решило проблемите с минимално необходимата транспортна свързаност на населението в слабонаселените планински и гранични райони в страната и допринесло за преодоляване на регионалната изолация и очертаващата се тенденция за продължаващо обезлюдяване на посочените райони.
Записано е, че е нарастваща тенденцията за отказ на превозвачи да изпълняват превози по автобусни линии, преминаващи през населени места дори с по-голям брой жители от 500, поради нисък пътникопоток по тях и тяхната нерентабилност.
Общините срещат все по-големи трудности при провеждането на процедури за възлагане на превози, поради липсата на кандидати и съответно невъзможност да осигурят транспортното обслужване на населението в множество населени места на тяхна територия“, се посочва още в мотивите.
Промените в начините на отчитане
Предвижда се и прецизиране на механизма за разплащане с превозвачите за деветмесечието и за четвъртото тримесечие, като се цели подобряване на финансовата дисциплина. Действащата разпоредба гласи, че средства за второ тримесечие не се разпределят на общини, които по отчетни данни за предходната година са усвоили под 65 на сто от предоставените за годината им средства за компенсиране на намаленията.
Предложението за промяна, което е съгласувано с Националното сдружение на общините в Република България, предвижда на общините, на които за предходната година актуализираните годишни лимити са били под 50 на сто от първоначално определените им годишни лимити, да не се превеждат средства за тази цел за второто тримесечие на текущата година.
Целта е предотвратяване на натрупването на средства за компенсации чрез равномерното им превеждане по тримесечия до достигане на периода за отчитане на реално издадените преференциални превозни документи в общините.
По предложение на Националното сдружение на общините в Република България процентът на лимита, при който ще се спира трансфера на средства за второ тримесечие, се намалява от 65 на сто на 50 на сто“, е записано в промените.
Отражението върху бюджета
Несъмнено въздействие върху държавния бюджет ще има, но какво точно ще е то, не е посочено. Размерът на реално необходимите средства за компенсации и субсидии за 2023 г. ще се установи след обработване и анализ на получените в Министерството на транспорта и съобщенията обобщени отчетни справки от общините за издадените от превозвачите безплатни и по намалени цени превозни документи на правоимащите пътници и финансовите резултати от извършваната дейност по предоставяне на субсидирани превозни услуги за деветмесечието на годината.
Ако бъдат приети, промените ще влязат в сила от 1 януари 2024 г. Предложено е срокът за подаване от общините на предложения за субсидиране общ пробег за 2024 г. да се удължи до 22 януари 2024 г. С предложението се цели промените да могат да бъдат включени в следващата бюджетна година и общините, кандидатстващи за субсидии, да могат да подадат необходимите за това справки при действието на новите условия.