През 2017 г. разходите за реклама ще достигнат 161 млрд. долара
Близо 1/3 от тях ще са в дигиталните медии

През 2017 г. близо 30% от глобалните разходи за реклама ще са в дигитални медии, а в България те ще са 16.7%. Това пише в свой анализ водещата глобална медийна агенция Carat, която публикува актуализирани прогнози за развитието на рекламния пазар в световен мащаб за 2016 г. и 2017 г.
Прогнозата, получена на база на данни от 59 пазара в Европа, Африка, Северна и Южна Америка, Азия и Тихоокеанския регион, показва увеличение на инвестициите в реклама с 4,5% до 538 млрд. долара през 2016 г. Основните събития, които ще окажат положително въздействие в сектора остават президентските избори в САЩ, Олимпийските игри в Рио де Жанейро и Европейското първенство по футбол. Положителният тренд се очаква да бъде запазен и през следващата година с идентичен ръст от 4.5%.
Докладът потвърждава прогнозата за възхода на дигиталната реклама, която се превръща в движеща сила на пазара през 2016 г., благодарение на силния растеж на мобилната реклама, онлайн видео форматите и социалните медии. Всеки едни от тези канали се очаква да отбележи двуцифрен ръст на инвестиции, както през тази, така и през следващата година. През 2017 г. близо 30% от глобалните разходи за реклама ще бъдат разпределени в полза на дигиталните медии и в световен мащаб ще достигнат нива от 161 млрд. долара.
Броят на държавите, в които дигиталните медии вече са основен канал в микса и отнемат първенството на телевизията, вече е 12. Към първата десетка, в която влизат Великобритания, Ирландия, Канада и Австралия, тази година се присъединяват Естония и Хонг Конг. Очакванията са до 2018 г. в този списък да влязат още САЩ, Германия, Австрия и Тайван.
За България Carat запазва прогнозата си за увеличение на общите рекламни инвестиции през 2016 г. с 2,9% и с 2,7% за 2017 г., като една шеста (16.7%) от тях през следващата година ще бъдат вложени в дигитални медии. Те ще останат и най-добре представящия се рекламен канал с ръст на годишна база от 10.6% за 2016 г. В основата на този ръст ще бъдат, вече наложилото се за една година у нас, автоматизирано закупуване на реклама (programmatic buying), мобилната и онлайн видео реклама.
Регионът на Централна и Източна Европа се очаква да се върне към положителен ръст през 2016 г. с 2.2% увеличение на рекламните инвестиции, което е положителна ревизия на прогнозата от края на миналата година, когато този ръст беше предвиден да достигне ниво от 1.6%. Пазарен оптимизъм се отчита и в предвижданията за 2017 г. – увеличение на рекламните инвестиции с 4%, главно благодарение на стабилизацията на руския рекламен пазар.
Силата на дигиталните медии ще продължи да бъде доминиращия фактор за увеличение на глобалните разходи за реклама, докато телевизията остава в основата на нашия бизнес. Рекламата става все по-сложна и по-зависима от данните и от решаващо значение за агенциите е да се движат бързо, за да могат да отговорят успешно на нуждите на дигиталната икономика.