Приходите на Tesla от продажба на коли се сринаха с 20%
Компанията страда от активността на Илон Мъск в полза на правителството и политиките на Доналд Тръмп

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Tesla не успя да постигне финансовите си цели за първото тримесечие на годината, като приходите от автомобилния бизнес на компания се сринаха с 20% на годишна база. От продажби на коли управляваната от Илон Мъск фирма е получила 14 млрд. долара спрямо 17.4 млрд. долара през същия период на 2024 г.
Общите ѝ приходи, които включват и други дейности, включително услуги, са паднали с 9% до 21.3 милиарда долара.
Tesla заяви, че една от причините за спада е необходимостта от актуализиране на линиите в четирите ѝ фабрики, за да започне производството на обновената версия на популярния SUV Model Y. Компанията също така посочи по-ниските средни продажни цени и стимулите за продажби като проблем пред приходите и печалбата.
Нетната печалба се срина със 71% до 409 милиона долара, или 12 цента на акция, спрямо 1.39 милиарда долара, или 41 цента преди година.
Годината започна брутално за Tesla, като главният изпълнителен директор Илон Мъск прекара голяма част от времето си в Белия дом, помагайки на президента Доналд Тръмп в усилията му за драстично съкращаване на федералното правителство. Планът на президента за всеобхватни мита обаче доведе до опасения, че ще се увеличат разходите за части и материали, ключови за производството на електрически превозни средства, включително оборудване, автомобилно стъкло, печатни платки и батерийни клетки.
Tesla се въздържа от обещания за растеж тази година и заяви, че ще преразгледа насоките си за 2025 г. в актуализацията си за второто тримесечие.
Акциите на Tesla са надолу с 41% от началото на 2025 г. досега и претърпяха най-лошия си тримесечен спад от 2022 г. насам. Във вторник акциите ѝ скочиха с почти 5%, след като президентът Тръмп заяви, че няма планове да уволнява председателя на Федералния резерв Джером Пауъл.
Tesla предупреди инвеститорите, че „несигурността при автомобилните и енергийните пазари продължава да се увеличава, тъй като бързо развиващата се търговска политика се отразява неблагоприятно на световната верига на доставки и структурата на разходите на Tesla и нашите конкуренти“.
Компанията заяви, че това „динамично“ и „променящо се политическо настроение“ може да има значително краткосрочно въздействие върху търсенето на нейните продукти.
Срещу Tesla започнаха протести и антикампании в САЩ и Европа, където Мъск активно подкрепя крайнодясната германска партия „Алтернатива за Германия“. По-рано този месец компанията отчете 13% спад в доставките за първото тримесечие спрямо предходната година до 336 681 броя.
Tesla има проблем да се справи с конкурентите си с по-ниски цени в Китай и изостава на пазара на роботаксита, който в момента е доминиран в САЩ от Waymo на Alphabet. Компанията на Мъск обеща да пусне първото си предложение за безпилотно пътуване в Остин, Тексас, през юни.
Тя увери инвеститорите във вторник, че запазва плановете за „пилотно пускане“ в Остин и ще започне да изгражда своите хуманоидни роботи на пилотна производствена линия във Фримонт, Калифорния, тази година.
Оперативните приходи през тримесечието са се понижили с 66% до 400 милиона долара от 1.17 милиарда долара година по-рано, което е довело до оперативен марж от 2.1%. Компанията посочи увеличение на разходите, свързани с проекти за изкуствен интелект, като един от факторите за спада.
Компанията би загубила пари от продажбите на автомобили, ако няма екологични регулаторни кредити през тримесечието. Приходите от кредитите, които Tesla получава за продажба на изцяло електрически превозни средства, са се увеличили до 595 милиона долара от 432 милиона долара през същото тримесечие на миналата година.
Приходите от производство и съхранение на енергия са скочили с 67% през тримесечието до 2.73 милиарда долара от 1.64 милиарда долара преди година. Компанията заяви, че растежът в инфраструктурата с изкуствен интелект „създава огромна възможност за нашите продукти за съхранение на енергия да стабилизират мрежата, да пренасочат енергията, когато е най-необходима, и да осигурят допълнителен капацитет за захранване“.
Tesla разчита на чуждестранни доставчици за енергийния си бизнес. Компанията заяви, че „нарастващите тарифи могат да причинят пазарна нестабилност и краткосрочни последици за търсенето и предлагането“.
По време на разговор с анализатори след работно време във вторник, Мъск заяви, че Tesla е „най-малко засегнатата автомобилна компания по отношение на тарифите“, но лично той е за „предсказуеми тарифни структури“, както и за „свободна търговия и по-ниски тарифи“.