Призвание: сериен предприемач
Трима души с умения в стартирането на собствен бизнес разкриват как да се справим с „още от същото”

© ECONOMIC.BG / Икономика/Красимир Свраков
Споделеното работно пространство Work & Share
Да пишеш за стартъпи е въодушевяващо – харесва ми техния ентусиазъм. Винаги има какво да „откраднеш“ от опитните бизнесмени. Има и трета категория предприемачи – серийните, които знаят как да задържат ентусиазма си за нови начинания достатъчно дълго, за да се провалят, направят следващото голямо нещо, и отново да рискуват. В България те са малко и не говорят много за диагнозата „серийно предприемачество“. Борис Колев ми каза преди време, че серийното предприемачество е „за хора, които не са добри мениджъри и нямат търпение и дисциплина“, но очевидно разпознават възможностите. Днес питам трима от неговите колеги - Божидар Георгиев, Ивайло Христов и Яни Драгов защо искат „още от същото“, щом стане дума за бизнес начинания.
„Аз и колегите ми правим това, в което сме добри. Създали сме една успешна компания и сме я продали. След това какво да правиш - започваш нова“, започва с лекота ИТ предприемачът Ивайло Христов. Най-известното му бизнес начинание е „Комфо“. В момента се занимава активно с компанията Lab08 и общността на DEV.BG.
Ивайло Христов
Божидар Георгиев, основател на споделеното работно пространство Work & Share, също управлява софтуерна компания и се занимава с трети проект за т.нар. „интелигентни градове“.
Божидар Георгиев
Може би с най-неутолим апетит за нови бизнес начинания сред тях е Яни Драгов, който управлява няколко компании в сектора на биохраните - Смарт Органик и Роо Брандс, и e съдружник в Wooden Spoon и Chilli Hills. „Самата дума „предприемач“ предполага предприемчивост, да наблюдаваш промените, които се случват, и да стартираш начинание, когато съзреш ниша и ти узрее достатъчно добра идея как да я запълниш. Дали го правиш в една компания под формата на различни бизнес направления или отделни дружества, е все едно“, обяснява той.
Яни Драгов
Драгов допълва, че за него, като роден в семейство с предприемачески традиции, въпросът е бил не дали, а кога ще стартира собствен бизнес. За разлика от него Ивайло Христов и Божидар Георгиев са се учили в движение. Преди „Комфо“ Христов прави няколко опита и си проваля с една компания. „Стартирането на бизнес е като извеждането на спътник в геостационарна орбита. Имаш нужда от ракета с много гориво. Това може да са финансови средства, време, усилия или друго. Но е много трудно. Особено поучителни са неуспешните бизнес начинания – тези, за които медиите не научават“, обяснява той.
Георгиев има най-пресен опит в това. „Първото си истинско бизнес начинание стартирах в университета. Тогава за пръв път чухме за big data. Нищо не разбирахме от бизнес, от изграждане на екип и от софтуерно разработване. Всичко вървеше като кардиограма - нагоре надолу. Завършихме успешно програмата на Founder Institute. Получихме веднага финансиране от германския акселератор и дори имахме офис в Хамбург. Последва гръмко падане. Беше страхотен урок и ми показа, че бизнесът не е за всеки, но ми хареса и бих го повторил отново“.
И тримата се съгласяват, че стартирането на нов бизнес никога не е същото преживяване като с предишния. Според Божидар Георгиев то се случва, когато се появи проблем, който не те оставя да спиш, но имаш решение, различно от досегашните. Ивайло Христов допълва, че дори и да е импулсивно, това струва много време, пари и енергия. Предишният опит понякога не помага „много“. „С DEV.BG ми помагат натрупаните контакти, че съм инвестирал собствени пари, но от три години работя денонощно, за да може проектът да проработи.“
Яни Драгов казва, че всяко ново начинание струва разфокусиране от досегашните начинания. Предприемачът, който е заменил борсовата търговия с бизнеса с биохрани, от 2009 г. не е напускал сектора и разширява с лекота пазарните си позиции. Като най-успешна определя първата си компания, която стартира на 28-годишна възраст „от нищо“. През изминалата година Драгов изкупи "Роо брандс" от съдружниците си. Затова и знае добре отговора на въпроса как се управляват няколко проекта накуп. „Добре е всяко начинание да има лидер, който е посветен на него. С правилния екип и партньори е възможно да се управляват няколко проекта. Но те трябва да са с обща цел, мисия, за да се случва хармонично и в синергия.“
„И много дисциплина и труд“, допълва Ивайло Христов, който засега не планира трети или нов проект извън сегашните. Според него те са ще са потенциално най-успешни, защото са с голям мащаб. Драгов също не говори за плановете си. „В нашата сфера - био храните, има все повече активност. Повече конкуренция означава, че е нужно да дадеш още повече от себе си“, казва той.
Божидар Георгиев се стреми да направи бизнесите си устойчиви и разказва колко е научил със създаването на споделеното работно пространство Work&Share, което „изградихме от нулата и чиито успех виждаме година и половина по късно“. „Там се сблъскахме със спазването на срокове и за пръв път - с работа с толкова много клиенти. За добро или лошо все още не съм стигнал до продажба на бизнес, така че това е урок, който предстои да науча.“ „Ако продаваш, защото някой друг ще управлява по-добре компанията, тогава моментът настъпва, когато достигнеш границите на възможностите си“, коментира Христов.
И тримата са много конкретни в своите съвети за потенциалните серийни предприемачи. Започвам отвътре навън: да осъзнаят мотивите си. „Нищо външно не може да ни направи удовлетворени за дълго време. Затова е важно да се вгледаме в себе си“, казва Яни Драгов. Съвет номер 2 от Божидар Георгиев: помислете каква е добавената стойност на новия ви проект. Ивайло Христов завършва с най-приятната част: починете си и чак след това започнете новото.