Производителите на текстил и облекло: Изпитанията продължават
След големия срив през 2020 г. оцелелите компании намират нови възможности за развитие
В сектор "Облекло и текстил" отдавна не са имали чак толкова кошмарна година като 2020-а. Пандемията рязко се отрази на поръчките за вътрешния и за външния пазар, а съответно и на приходите на фирмите. По данни на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил през 2020 г. са фалирали около 10% от фирмите.
Затворили са основно свързаните с производството на мъжки и дамски официални облекла, които са и сред най-високотехнологичните за сектора. Трудно е да се изчислят
загубите и спадът
но само за 2020 г. компаниите от бранша оценяват, че всички те са на минус с поне 450 млн. лв. Най-голямото понижение на продукцията има при облеклото - близо 60%, заради факта, че ограничителните мерки бяха свързани със затваряне на големите магазини, които са основен техен канал за продажба. Отрази се, разбира се, и на текстилното производство.
Продукцията на повечето фирми в сектора е насочена най-вече към износ и това е само една от причините повечето от тях да нямат онлайн магазини в България. Но дори наличието на онлайн магазин нямаше в нужната степен да подсили продажбите им, тъй като пандемията промени начина на живот на хората, а това се отрази и на облеклото им - официалните събития бяха сведени до минимум, мнозина преминаха на дистанционна работата от вкъщи. Затова и голяма част от поръчките през 2020 г. са
домашни дрехи и спортни изделия
от всякакъв вид, като тениските и пижамите са най-търсени. Този трикотаж се води нишов продукт и повечето от фирмите не са специализирани в такова производство. Голяма част от шивашките предприятия оцеляха благодарение на това, че шиха маски, а за някои мярката „60:40“даде спасителната финансова подкрепа.
През 2021 г. нещата тръгнаха към позитивна промяна за онези, които останаха на пазара. Те вече бяха направили преструктуриране и оптимизация на процесите, на разходите, на персонала, бяха успели да уловят новия тренд в търсенето и да се пренастроят към него. Всички – и потребителите, и производителите, заживяха в новото нормално на пандемията. Модната
casual тенденция
вече беше започнала да навлиза, но с ограниченията и променения живот на хората, дойде ред на нейното настъпление във всекидневието. Така в езика ни навлезе още една чуждица. Кежуал стилът е универсален и включва различни начини да се обличаш модерно и някак небрежно. Да се носиш кежуал означава също да си с правилното облекло в точното време и в него да се чувстваш комфортно.
И както през 2021 г. започна да изгрява слънце за всички, които направиха успешна трансформация, но на небосклона постепенно ще се очертават облаците на следващата трансформация, през която ще трябва да преминат. Тя този път ще е предизвикана от Зелената сделка. Основен акцент ще е опазването на околната среда, въвеждането на нови стандарти, които засягат използването в производството на суровини и материали с органичен произход и увеличаване дела на рециклирането. Това още не е на дневен ред, а скокът на цените на памук, вълна, полиестер и на всички други материали, комбиниран с поскъпването на транспортните услуги, продължава значително да оскъпява разходите на производителите, което се отразява върху крайната цена на продукта.
Представители на две компании с обобщения за изминалите две години:
Д-р Гаетано Римини, изпълнителен директор на “Е. Миролио” ЕАД:
Преодоляхме големите трудности
Успяваме с комбинация от иновативни и висококачествени продукти, но и с отлично обслужване на клиентите
Д-р Римини, кое беше най-трудното за "Е. Миролио" през изминалите близо две години на пандемия?
Текстилният бранш определено е един от най-засегнатите. Периодът беше труден за нас. Когато пандемията настъпи през 2020 г., започнахме да произвеждаме предпазни текстилни маски за многократна употреба, направени от водоустойчив памук, с нужните сертификати. Изработката им е в съответствие с високите стандарти за качество, които „Е. Миролио“ поддържа в производството си.
Как реагирахте на трудностите, за да съхраните дейността си и хората, които работят в компанията?
При нас пандемията се отрази в спад на поръчките от клиенти, което съответно доведе до намален обем на продукцията. Но въпреки трудностите, не сме затваряли производства, не сме прекъсвали работа и не сме уволнявали хора. Успяхме да запазим персонала и благодарение на антикризисните мерки за подкрепа на бизнеса.
Как голямата промяна в начина на живот на хората рефлектира върху самото търсене на потребителите, но и конкретно на клиентите ви?
Сблъскахме се с ниското търсене на дрехи в световния локдаун, особено що се отнася до официалните дамски и мъжки облекла. Работата от вкъщи доведе до спад в търсенето на офис дрехи, за сметка на удобните дрехи за дома.
Кои са основните пазари на "Е. Миролио"?
Компанията оперира почти в цял свят, а наш основен пазар е Западна Европа.
Готови ли сте да станете част от онлайн търговията? Налага ли се да прилагате стратегия за преструктуриране на бизнеса?
Да, готови сме и правим стъпки в тази посока. Разбира се, процесът е дълъг, включвайки трансформация на производството ни. От дългогодишния ни опит бихме казали, че успехът ни е комбинация от иновативни и висококачествени продукти, и отличното обслужване на клиенти. При B2B продажбите това все още е свързано със срещи лице в лице с клиента и най-вече с представяне на продуктите ни.
Фирмен профил
Преди повече от 20 години Едоардо Миролио стартира процеса по придобиването на историческата текстилна фабрика „Слитекс“. В началото неговата инвестиция е съсредоточена върху навлизането на нов пазар, както и върху стратегическата близост до всички европейски пазари и достъпността до техническа и технологична поддръжка. Сега този бизнес е постигнал позициониране на върха в текстилния свят като производител на камгарни и щрайхгарни тъкани за мъже и жени, на прежди за плетива.
Днес „Е. Миролио“ ЕАД се състои от 8 производствени и корпоративни звена, разположени в Сливен, Ямбол и Свищов в България, Пирот и Димитровград в Сърбия, Алба и Вали дел Пазубио в Италия.
През 2017 г. „Е. Миролио“ ЕАД придоби известната марка DiKa за висококачествена мода за съвременни бизнес дами. DiKa оперира в България, Грузия, Сърбия и Румъния, а от 2019 г. навлиза във Франция с голям брой магазини в цялата страна.
Мая Антова, управител на "Маринели Билд" ЕООД, AGRESSIA:
Успеха постигаме с лоялност и адаптация
Преструктуриране, оптимизация и гъвкавост са факторите, които ни помагат да се съхраним по време на кризата
Г-жо Антова, AGRESSIA преминава през пандемията, но какви "завои" се наложи да правите?
За съжаление много фирми в България и в света не успяха да преодолеят този труден период и затвориха. Поръчките намаляха и се наложи да вземем спешни мерки, за да овладеем ситуацията, в която ни вкара пандемията. Предприехме бързо преструктуриране на бизнеса, оптимизиране на производството и помещенията. Трябваше да обърнем допълнително внимание и на хората, с които работим. Някои от тях бяха силно изплашени от вируса, но въпреки това голяма част от колегите дадоха най-доброто от себе си. Благодарение на техните усилия и борбен дух успяхме заедно да се съхраним. Приложихме гъвкав подход, за да продължим напред, залагайки на екипната работа.
Как изолацията, затварянето на големите магазини, работата от дистанция рефлектира върху дейността ви?
Ние сме производители на класически мъжки костюми. В този период поръчките на тези дрехи намаляха. За да запазим работата си, се преориентирахме към кежуал сака, които внасят комфорт и отговарят на сегашното търсене на пазара. Това са олекотени дрехи, подходящи в ежедневието, но и при бизнес срещи.
Какво се случи с поръчките?
Намаляването на официалните събития, ограничаването на бизнес срещите, сватбите и други масови събития повлия на интереса към класическия мъжки костюм. Постепенно се засили търсенето на спортни дрехи - по-широките панталони и олекотените сака станаха актуални. Започна да се оформя нова модна линия, която залага на удобството.
По какъв начин се очертаха пред вас контурите на този нов тренд, допитвахте ли се пряко до вашите клиенти?
Новия тренд го наложи световното търсене, което изцяло промени пазара на мъжкото облекло. Трансформацията стана факт и по изложенията на мъжки дрехи. В нашите магазини предлагаме на клиентите както класическите дрехи, така и новата модна тенденция на олекотени облекла. Оставяме избора на тях.
Какво облекло се търси сега?
Хората залагат най-вече на удобство и комфорт.
В каква динамика сте в момента?
Модният пазар се раздвижи. Нарастващото търсене на продукцията, налага да увеличим броя на работниците. Успяваме да привлечем нови хора, които сега обучаваме, и вярваме, че ще се присъединят към екипа на AGRESSIA.
В какво е конкурентното ви предимство?
Личното отношение към нашите клиенти в България и към чуждестранните ни партньори, високото качеството на нашите облекла, спазването на договорените срокове – всичко това ни прави предпочитан партньор. Предлагаме услугата ушиване по мярка и всеки може да се довери на прецизната ни изработка и богатия избор на платове от световно известни производители като Dormeuil, Zegna, Loro Piana.
Специфичен е този ваш бизнес, но ще станете ли част от онлайн търговията?
Искаме да започнем да развиваме това ново направление. За нас ще е интересно предизвикателство.
Фирмен профил
AGRESSIA е бранд на утвърдена българска семейна компания в шивашката индустрия, която повече от 30 години отстоява своята безупречна репутация сред лидерите в производството на класическия мъжки костюм. Стилът й е вдъхновен от елегантния съвременен мъж. AGRESSIA предлага висококачествени мъжки облекла по индивидуални размери, изцяло съобразени с изискванията на клиента. Платовете, с които работи, са от последните колекции на SCABAL, DORMEUIL, ZEGNA, LORO PIANA, THOMAS MASON, ALBINI. Представител е на световните марки LA MARTINA и CORNELIANI. Повече от 10 години брандът облича български спортисти за участието им в летни, зимни, младежки и параолимпиади.
Текстът е част от бр. 106 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.