Производството на коли има много повече проблеми

Чиповете са само едно от големите предизвикателства пред световната индустрията, но има и много други

Производството на коли има много повече проблеми

Снимка: Twenty20

1336 ~ 2 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

Вече година и половина липсата на компютърни чипове мъчи автомобилната индустрия, принуждавайки я да затваря заводи, забавяйки доставките на коли и пращайки цените им до небето. Това обаче не е единственият проблем за производителите, пише CNN в свой анализ. Експерти алармират за проблеми с набавянето на всякакви части и суровини по различни причини, включително свързани с доставките, логистиката, корабоплаването и транспортните контейнери, шофьорите и липсата на кадри.

Всичко това повишава значително ефекта на настоящата криза във веригата на доставки, правейки я много по-голяма от прогнозите. Това увеличава разходите на производителите на автомобили и на купувачите.

Чиповете „са само едно от многото извънредни смущения, пред които е изправена индустрията“, коментира Марк Уейкфийлд, глобален съ-ръководител на автомобилната и индустриалната практика в AlixPartners. Той уточнява, че има недостиг на неща от смола и стомана до работна ръка.

В момента няма място за грешки за автомобилните производители и доставчиците.“

Временните спирания и забавените темпове на производство удрят автомобилните заводи по целия свят, намалявайки предлагането на налични автомобили. От AlixPartners прогнозират, че проблемите във веригата на доставки ще накарат автомобилните производители да произведат 7.7 милиона по-малко превозни средства в световен мащаб, отколкото биха имали, ако могат да получат всички необходими части и суровини. За сравнение прогнозният дефицит през май бе 3.9 млн. коли.

Ограниченото предлагане на превозни средства, съчетано със силно потребителско търсене, е основен фактор, който води до рекордно високи цени както на новите, така и на употребяваните автомобили. А загубените продажби от пропуска да бъдат създадени тези превозни средства ще струват на автомобилните производители около 210 млрд. долара тази година, според последните оценки на AlixPartner. Това е почти два пъти повече от прогнозата на компанията за 110 милиарда долара от май.

Тези загубени продажби ще бъдат частично компенсирани от по-високите цени, което ще донесе допълнителни 90 млрд. долара приходи от продадените превозни средства. Но автомобилните производители също ще трябва да платят 150 млрд. долара за скочилите разходи за части и суровини, или приблизително 2000 долара за превозно средство.

Нетният финансов удар върху индустрията се оценява на 270 млрд. долара, а купувачите ще платят общо 90 млрд. долара повече заради скока на цените, сочи анализът на AlixPartners.

Подкрепи Economic.bg