Новите екостикери вече са в пунктовете за технически преглед на колите
Екостикерите влизат в сила от 12 юли, но забраната за допускане на автомобили от ниска категория ще става след 1 януари 2022 г., когато влизат в сила нормите за чистотата на въздуха

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Всички пунктове за технически прегледи вече са оборудвани с необходимите устройства, които ще записват данните от извършения преглед на автомобилите, а след това информацията ще бъде достъпна на новите екостикери с вграден чип, които влизат в сила от 12 юли. Системата разполага със специален софтуер и по този начин следващият технически преглед ще започва с прочитане на информацията от вградения чип в екостикера, коментира изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски в интервю за БНТ.
Той съобщи, че до вчера са раздадени около 130 хил. броя от новите стикери. Сметките на „Автомобилна администрация“ сочат, че годишно ще са нужни около 2 млн. стикери, които ще показват екологичната категория на колите. Оскъпяването на пълния набор от документи, които ще се издават, е с 3.30 лв. без ДДС, посочи Рановски.
„Всички, които са заявили необходимото количество стикери, са си ги получили. Тези, които са заявили вчера, ще ги получат днес“, обясни Бойко Рановски.
Категорията ще се определя при измерване на газовете и няма общо с евро стандартите на производителите. Стикерът ще дава информация за регистрационния номер на автомобила, екологичната група, датата на прегледа и номера на стикера.
Източник: Съюз на българските автомобилисти
Въпреки че Столична община вече определи една нискоемисионна зона, в която достъпът на автомобили от ниска категория, ще бъде ограничен в определени дни, Рановски коментира, че нормите за чистотата на въздуха влизат в сила от 1 януари 2022 г. Именно оттогава кметовете по общините ще могат да забраняват влизането в централните части на градовете в определени дни.
„Това е преценка на кмета - в дни, в които има замърсяване, в които качеството на въздуха се е променило- тогава ще се ограничава влизането в определени зони на определена група автомобили според групата, която е определена. Тези зони ще се определят от кметовете на общините. Контролът в тези зони ще е правомощие на кметовете на общините. Какво ще се случи с живущите, какво ще се случи с държавните учреждения, които попадат в тези зони - това ще бъде решение на кмета на съответната община", коментира Рановски
В Столицата вече има камери, които могат да четат регистрационните номера на автомобилите. Така може да се разбере дали автомобилът ще има право да влиза в нискоемисионната зона на града, но по думите на Рановски камерите не разчитат напълно номерата на колите. Трафикът е голям, разстоянието между колите също е проблем за работата на камерите. Затова ще се разчита на екостикерите. В интервю за BTV зам.-председателят на Транспорната комисия в СОС коментира, че глобите за нарушителите ще са от 50 до 500 лв. за физически лица, както и от 500 до 1000 лв. за юридически лица.