Транспортното министерство маха всички стикери от автомобилите

Николай Събев и Божидар Божанов ще търсят начини за ефективно използване на направените инвестиции за екостикерите

Транспортното министерство маха всички стикери от автомобилите

Снимка: Красимир Свраков

39004 ~ 2 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Транспортното министерство, под ръководството на Николай Събев, ще води политика по отпадане на всички ненужни документи на хартия, включително на всевъзможните видове стикери на автомобилите – респективно и на екостикерите. Заявката бе направена от самия Събев от трибуната на Народното събрание. Той отговори на въпрос от народен представител относно ефективността на екостикерите и различните системи, които ще трябва да осъществяват контрола.

Удостоверяването на категорията и стандарта на автомобила ще се извършва с един идентификационен знак и това е свидетелството за регистрация.

Установената у нас система, която проверява и гарантира, че превозното средство отговаря на определена категория и стандарт, включва свидетелството за регистрация и знака за проверка на техническата изправност на МПС-то“, обясни Събев.

Той допълни, че според измененията и допълненията в Наредбата, която регламентира екостикерите, вече са извършени сериозни инвестиции от страна на пунктовете за годишни технически прегледи. Именно заради това през следващите 2 седмици заедно с министъра на електронното управление Божидар Божанов ще търсят начин как тези инвестиции могат да се използват по най-ефективен начин.

Начините са два – използване на други вече изградени системи с подобен капацитет или подобряване на установената с Наредба система“, обясни министърът.

Той заяви, че не бива да има паралелни системи, а единна, която да е ефективна, а идентификацията на транспортното средство да става лесно.

Депутатът Мартин Димитров предложи екостикерите напълно да отпаднат, а цялата информация за автомобилите да бъде свързана единствено с регистрационния номер. Той заяви, че промените в Наредбата може да бъдат направени само с акт на министъра.

„Нека камерите за контрол са едни, нека се затегне и контролът на техническите прегледи“, предложи Димитров.

Вече има направени инвестиции от страна на Столична община и на пунктовете. Не може просто да им кажем, че няма да ползваме нищо. Ще помислим как да преизползваме тези инвестиции, за да постигнем обществена полза и да няма конфликт на интереси“, посочи Събев.

Припомняме, че с екостикерите на автомобилите Столична община трябваше да бори мръсния въздух в града. Колите се разделят в 5 категории, като тези от най-ниските (1-ва и 2-ра) в определени дни, когато има превишени нива на фини прахови частици, няма да могат да влизат в центъра на столицата. От 1-ви януари Столична община вече може да налага такива ограничения. 

Всъщност вариантите за контрол бяха два – чрез вече изградените над 180 камери в града или общината да зaĸyпи чeтци, ĸoитo диpeĸтнo дa чeтaт новите стикери. В интервю за economic.bg председателят на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков коментира, че нужната инвестиция за втория вариант е в рамките на 30-50 хил. лв., за да бъдат оборудвани всички кръстовища, попадащи в обхвата на зоните. 

Директорът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски посочи в интервю за медията, че екостикерите всъщност борят проблемите с фиктивните технически прегледи. Благодарение на тях е завишен контролът в пунктовете.

Припомняме, че Антикорупционната комисия се обяви срещу екостикерите. Мотивите бяха свързани с допълнително увеличаване на разходите на гражданите и бизнеса, както и нецелесъобразно харчене на публичен ресурс.



Подкрепи Economic.bg