Пътят на Facebook към световната доминация (инфографики)

Социалната мрежа е номер едно в 90% от държавите по света

Пътят на Facebook към световната доминация (инфографики) 4 Снимки

Снимка: Pixabay

От само няколко хиляди потребители през 2004 г. до 2.7 млрд. активни потребители на месец през 2020 г. Така съвсем накратко изглежда пътят, който най-голямата социална мрежа в света Facebook извървя за периода от създаването си до сега. Но огромният ѝ глобален отпечатък не нарасна за една нощ. Въпреки че Facebook е най-популярната социална мрежа в много страни, в някои още не е така и има накъде да расте.

За да визуализира пътя на компанията към световната доминация, Visualcapitalist е картографирал развитието на най-популярната социална мрежа във всяка държава в периода 2008‒2020 г. (вижте галерията). Данните са изведени в таблица от Виченцо Козенца във Vincos.it чрез проучване на годишните данни за трафика от Alexa и SimilarWeb.

Facebook расте от Америка до Югоизточна Азия

Това, което започна като т.нар. „пиян проект“ на Марк Зукърбърг, първоначално наречен Facemash - уебсайт от типа „горещ или не“ за студенти от Харвардския университет - скоро се превърна в доминираща социална мрежа.

Преди 2008 г. пейзажът беше наситен от пионери в социалните мрежи, като Myspace и Hi5. Google’s Orkut пък беше най-популярната социална мрежа в Бразилия и Индия, а Friendster намери опора в Югоизточна Азия.

Но вълната, предизвикана от Facebook, удари с огромна сила всички. До 2009 г. компанията взе титлата на най-популярната мрежа за по-голямата част от Америка, Европа, Южна Азия и Океания, като единствено Orkut в Бразилия се противопоставяше до 2011 г.

Историята беше подобна и в Африка, тъй като данните от нарастващия интернет трафик сочат, че Facebook доминира на целия континент.

Към началото на 2020 г. компанията на Марк Зукърбърг е водещ сайт в 151 от 167 измерени държави, или над 90%.

Китай и Русия се противопоставят на Facebook

Растежът на социалния гигант обаче не дойде без съпротива.

Най-популярният уебсайт в Китай е Tzonent’s Qzone от средата на 2000-те. WeChat - популярна платформа за съобщения тип „всичко в едно“ - технически не отговаря на изискванията за социална мрежа, но приложението вече има повече от 1.2 милиарда активни потребители всеки месец. Facebook се опита да се утвърди в страната, но беше забранен през 2009 г.

По същия начин социалната мрежа беше блокирана в Иран през 2009 г. Вместо това там се използват персийските сайтове Cloob и Facenama между.

Другите държави, в които Facebook е имала проблеми, въпреки че не е блокирана, са Русия и много бивши съветски републики. Там доминацията се разпределя между VKontakte и Odnoklassniki, и двете притежавани от Mail.ru, руски интернет гигант.

Монополът на Facebook над мобилните социални мрежи

Обхватът на технологичния гигант се увеличава, когато се вземат предвид мобилните приложения, които той също притежава.

През 2020 г. Facebook отчете 1.3 млрд. активни потребители месечно в приложението Messenger, 2 милиарда в WhatsApp и малко под 1.2 милиарда в мрежата за споделяне на снимки Instagram.

Според собствените оценки на компанията в отчета за третото тримесечие на 2020 г. основните му продукти се използват от над 3.2 млрд. души всеки месец. Това означава, че 40% от населението на Земята (7.8 милиарда към декември 2020 г.) използва притежаваните от Facebook социални мрежи.

Въпросът сега е дали господството на Facebook ще нараства допълнително или ще започне да отслабва.

С нарастващия контрол върху технологичните гиганти, компанията е изправена пред масирани антимонополни съдебни дела в САЩ от федералните и щатските власти, а други страни също засилват потенциалната регулация. В същото време Facebook се бори да достигне до по-младата аудитория в развитите страни, които все повече се обръщат към Snap и TikTok, вместо към социалните медии.

Коментари: 0