Ракията е фантастична напитка за направата на коктейли
Потребителите на спиртни напитки купуват не само вкус, те търсят и история
Тиери Хайнс:

Тиери Хайнс е директор на Spirit Selection by Concours Mondial de Bruxelles. Той пристигна в България специално за конкурса, който за втора поредна година се провежда в Пловдив. Economic.bg разговаря с него за пазара на спиртни напитки и последните тенденции в консумацията им.
Какви са последните тенденции на пазара на спиртни напитки в света?
Три важни неща се открояват на пазара на спиртни напитки в световен мащаб от гледна точка на потребителя – крафт напитки, органични или био напитки и устойчивост.
За крафт напитките мога да кажа, че се очаква огромен ръст на пречистени и майсторки напитки от по-малки производители. Потребителите искат да знаят какво пият, откъде произхожда алкохолът, кой го произвежда. Те търсят нещо различно, купуват не само вкус, но искат и история. На всеки един производител много ще помогне ако помисли за това каква история да разкаже на потребителите за напитката, която произвежда и да създаде един вид преживяване. По този начин хората се връщат към корените си и това е валидно не само за високоакохолните напитки, но и за храната, виното и др. На местно ниво крафт напитка е ракията.
Друга важна тенденция е органик и био високоалхолните напитки. Има все повече продукти в тази категория. Има огромен потенциал за органик и био продукти в северните страни на Европа и се появява все повече информация за тях. От гледна точка на потребителя да купуваш и да консумираш органик храна има смисъл. Да пиеш органично или био вино също става все по-често ялвение, но органик спиртните напитки са доста по-малко. Тяхното производство започна преди 3-4 години. В България имате много запазени природни дадености – стари сортове грозде, плодове. Още не съм виждал тук органик високоалкохолни напитки, но защо пък не.
Устойчивостта ще става все по-важен аспект при производителите и все повече хора ще се интересуват от това каква енергия се използва при производството, пести ли се вода, пречиства ли се водата, ресурсите и т.н. За да се дестилира едно уиски се използва много енергия и много вода. Някои шотландски марки са започнали да комуникират това, че използват по-малко енергия и вода при производството и това им помага в промотирането на продукта. Все още има много брандове, които просто продават бутилка, без да разказват нейната история и да представят процеса на производство и продажбата й ще става все по-трудна.
Как се развива българският пазар на спиртни напитки?
Българите следват световните тенденции, защото хората купуват спиртни напитки. В този свят на толкова развити комуникации, социални мрежи и какво ли още не, не виждам причина тенденциите на глобалния пазар да не се отразят и на българския.
В момента нямам данни за производството на българския пазар, но световното производство на спиртни напитки е около 24 млрд. литра годишно. В различните краища на света се търсят различни алкохолни напитки. Около една трета от световното производство на спиртни напитки се произвежда в Китай – байджо. След това се нареждат водка, ром и уиски. Индия е най-големият производител на уиски. Към джина има интерес в страни като Белгия и Англия. Интересен факт е, че джин се произвежда и в България. В Северна и Южна Америка се търси ромът.
Коя българска напитка според Вас е уникална за нашия пазар?
В България се произвежда водка, уиски, джин, но всички страни в света произвеждат този тип напитки. Ако трябва да ми дойде нещо наум за България, ще се сетя за брендито, в чието производство имате традиции. То се произвежда от грозде и от различни други плодове. Ракията обаче безспорно е уникалната напитка за страната.
Как трябва да представяме българската ракия пред света?
Ключът е в комуникацията, използването на социалните мрежи, създаване на марки, които се разпознават по-лесно. Много неща могат да се направят. Всичко е маркетинг. Голямо значение при алкохола има бутилката. Виждам съм много бутилки, които според мен са твърде остарели за един съвременен пазар. Трябва да кажете кои сте вие, кой е българският народ. Мисля, че при позиционирането си, ракията не трябва да се представя като нов продукт.
Най-разпространената конусмация на високо алкохолни напитки е в три варианта – в коктейли, като диджестиви или с определена храна. Ракията може да се консумира с доста голямо разнообразие от храни. Тя е абсолютно фантастична напитка за направата на коктейли - има различни аромати, прави се от различни плодове. Големите обеми продажби се реализират именно при коктейлите. За някои категории спиртни напитки обаче е много трудно. При ромът е доста лесно, защото той лесно се смесва с други напитки, но при брендито е изключително трудно.
Коя е Вашата любима спиртна напитка и защо?
Следващата напитка, която ще опитам. Много обичам ром, джин с тоник, коктейли с арманяк и горски плодове. Отворен съм към различни неща и много бих искал да бъда изненадан от някоя нова напитка, за която не съм чувал досега.
Защо избрахте Пловдив за домакин на конкурса Spirit Selection за втора поредна година?
Ние не случайно избрахме Пловдив за домакин на Spirit Selection, защото една от целите на конкурса е да запознае журито с нови производители и автентични напитки като ракията, която тук има дълги традиции, но извън този регион се знае малко за нея. За нас като хора, които не сме българи, първо трябваше да научим какво е ракия, тъй като с „ракия“ се означават плодови брендита. Но в първия ден на Spirit Selection имаше 3 майсторски класове за ракията и вече всичко ни е ясно.