Ритейл парковете се насочват към малките градове в България
Oбщото предлагане в страната надхвърля 160 000 кв. м. през 2018 г.

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
В Централна и Източна Европа развитието е насочено към ритейл паркове в по-малките областни градове. Тази тенденция е видима в България, където търговците търсят възможности за разширение и увеличаване на присъствието си извън столицата и големите градове. Това показва проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор за България е Forton.
Според експертите това изместване на фокуса дава възможност за развитие на малки и средни като квадратура ритейл паркове в населени места с под 100 000 жители, като вече се работи по такъв тип търговски площи.
Общо в Централна и Източна Европа през 2018 г. са завършени 219 000 кв. м нови площи в ритейл паркове, или със 17% повече в сравнение с предходната година. Най-големите пазари са Чехия, Румъния и Полша, които общо представляват 66% от цялото предлагане. В България, по данни на Cushman & Wakefield Forton, общото предлагане надхвърля 160 000 кв. м.„През последните години ритейл парковете в Европа се превръщат във все по-успешна алтернатива на търговските центрове, особено в по-малките населени места, където няма възможност за мащабни проекти. За да се съобразят с променящите се потребителски нагласи обаче, собствениците трябва да осигурят допълнителни стимули за клиентите. Това може да се постигне чрез разширяване на микса от наематели, включването на повече оператори на храни и напитки, както и на брандове за дрехи“, казва Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
По-ниските наеми и гъвкавото разпределение на площите са сред основните фактори, които привличат интереса на търговците към ритейл парковете. Сегментът следва различни тенденции в Западна и Източна Европа. Докато в Западна Европа пазарът постепенно достига зрялост, в Централна и Източна Европа, той все още е в начален стадий на развитие и показва потенциал за растеж.