Със „сухи тренировки“ стартират тестовете на тол системата
Целта е да се установи дали има добра свързаност между отделните компоненти на системата
~ 2 мин.
Тестовете на тол системата за тежкотоварни автомобили стартират утре, информират от пътната агенция. Все още не ясно обаче по какъв начин ще работи системата и дали тя е свързана с агенция „Митници“, НАП и МВР. Не е ясен и обхватът на пътищата, които ще бъдат облагани с тол такса. Преди месец регионалният министър Петя Аврамова уточни, че тол системата ще обхване 10 88 км пътища – половината от републиканската пътна мрежа, в която ще влиза магистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища.
От АПИ обясниха, че тестването на тол системата ще премине на два етапа. Първият ще протече със симулации на данни за движение по пътищата, като целта е да се установи дали има добра свързаност между отделните части на системата. След като тази интеграция бъде установена от екипите на Националното тол управление, ще се премине към втори етап – тестове с данни, постъпващи от бордови устройства, монтирани на транспортни средства.
Все още не е определена точната цена на тол таксите, но от АПИ заявиха, че не е необходимо да има приета тарифа, за да се ефикасни тестовете. Експертите на Националното тол управление ще правят „сухи тренировки“ за функционалността на системата и как се работи с нея на база тестови тарифи и техническо, а не търговско покритие върху пътищата.
Заради неяснотите от КРИБ поискаха официално отлагане на въвеждането на тол системата за догодина. Днес на пресконференция от транспортния бранш у нас се обединиха около тезата, че трябва да бъде налична цялата инфраструктура и едва тогава да започне тестването. Според експерти държавата няма как да проследи кой преминава гратис, тъй като все още не са изградени 420-те рамки, с които ще се осъществява контролът.
Ето и какво ще се тества:
- таксуване на базата на изминато разстояние – генериране на данни за изминат маршрут, създаване на валидни тол-деклараци, обмен на данни по системната интерфейсна шина и фактическо определяне на таксуващите записи, респективно цената за преминатия маршрут;
- правоприлагане – проверка чрез разчитане на регистрационен номер на пътно превозно средство и отчитане на категорията на ППС за валидни данни за таксуване в системата (подадени за това ППС валидни тол декларации) и определяне дали текущото ППС е редовен потребител на пътя или нарушител;
- обслужване на клиенти - регистриране на клиент/договор, продажба на маршрутни карти през известните вече канали за продажба, промяна на данни за клиент/договор, справки за състоянието на клиент/договор;
- плащане и управление на плащанията – баланс по клиентска сметка, взаимодействие с издатели на платежни карти, в т.ч. издатели на карти за гориво,- информационна сигурност и устойчива работоспособност на системата.