Саудитска Арабия създава конкурент на Emirates и Qatar Airways
Кралството ще инвестира през суверенния фонд в създаването на авиокомпания за полети на дълги разстояния
Саудитска Арабия планира да се насочи към международния транзитен пътнически трафик с новата си национална авиокомпания. Тя ще се конкурира с гигантите от Персийския залив Emirates и Qatar Airways и ще отвори нов фронт в разгарящата се регионална конкуренция.
Престолонаследникът Мохамед бин Салман, който настоява за икономическа диверсификация, за да отучи Саудитска Арабия от приходите от петрол и да създаде работни места, обяви във вторник транспортна и логистична трансформация, насочена към превръщането на кралството в петия по големина център за въздушен транзит.
Двама души, запознати с въпроса, заявиха пред Reuters, че новата авиокомпания ще засили международните маршрути и ще дублира съществуващите превозвачи от Персийския залив, като превозва хора от една държава в друга чрез връзки в кралството.
Министерството на транспорта, което не съобщи подробности относно плановете, не отговори на искане на Reuters за коментар.
Стратегията бележи промяна за Саудитска Арабия, чиито други авиокомпании, като държавната Saudia и нейната нискобюджетна дъщерна компания flyadeal, извършват предимно директни вътрешни услуги и полети до и от страната.
Саудитската експанзия заплашва да изостри битката за пътниците в момент, когато пътуването е засегнато от пандемията. Очаква се най-дълго да се възстановят именно полетите на дълги разстояния като тези, извършвани от Emirates и Qatar Airways.
Рияд иска да се конкурира с ОАЕ, който е бизнес център на търговията и туризма в региона. Саудитското правителство заяви, че от 2024 г. ще спре да сключва договори на фирми, които не са създали регионални централи в кралството.
Търговската конкуренция в авиационната индустрия винаги е била ожесточена и регионалната надпревара се нажежава. На хоризонта се очертават известни турбуленции в регионалните отношения“, каза Робърт Могилницки, резидент в Института на държавите от Арабския залив.
Дубай, най-големият международен център за въздушни пътувания в света, обяви петгодишен план за увеличаване на въздушните и корабоплавателните маршрути с 50% и удвояване на туристическия капацитет през следващите две десетилетия.
Принц Мохамед се опитва да привлече чужд капитал за създаване на нови индустрии, включително туризъм, с амбициите да увеличи общите посетители до 100 милиона до 2030 г. от 40 милиона през 2019 г.
Саудитска Арабия има шанса да продължи напред със своята авиационна и туристическа стратегия, когато другите ще се оттеглят“, каза авиационният консултант Брендън Соби. „Това е рискована стратегия, но също така и разумна предвид нейната позиция и обща цел за диверсификация.“
Всяка авиокомпания обаче изисква значителен начален капитал и експерти предупреждават, че ако амбицията на Саудитска Арабия е да се конкурира при транзитните полети, може да се наложи да се бори с години загуби.
Но голямото население на Саудитска Арабия генерира директен трафик, който може да смекчи загубите, каза авиационният консултант Джон Стрикланд.
Emirates отчете рекордните 5.5 млрд. долара годишна загуба миналия месец, като пандемията принуди Дубай да се намеси с 3.1 млрд. долара държавна подкрепа.
Etihad Airways намали амбициите си, след като похарчи милиарди долари, за да се състезава неуспешно в изграждането на основен център в столицата на Обединените арабски емирства Абу Даби.
Запознати с въпроса казаха, че новата авиокомпания на Саудитска Арабия може да бъде базирана в столицата Рияд и че суверенният фонд PIF помага за създаването му.
Саудитска Арабия развива нерелигиозен туризъм с мега проекти, подкрепени от PIF. Страната стартира социални реформи, за да отвори родното място на исляма, включително да позволи публични забавления.