Шампиони на площадките за игра и спорт
Български компании са сред големите световни производители на съоръженията

© ECONOMIC.BG / СПФ България
“СПФ България“ популяризира стрийт фитнеса
Българската следа на международния пазар в производството и предлагането на съоръжения за площадки за игра, стрийт фитнеси и активен спорт се дължи на фирми, които развиват проекти предимно в чужбина.
Walltopia е лидер в производството на стени за катерене, спортни съоръжения и увеселителни паркове. Компанията е с най-голямата производствена база, с най-голям пазарен дял в САЩ и с богато портфолио от съоръжения за спортни забавления. Playground Energy предлага интерактивни съоръжения за детски площадки, които генерират енергия. Продава в 30 държави на 5 континента, като едни от големите им клиенти са от Близкия Изток.
„СПФ България“ е вероятно най-разпознаваема на стрийт фитнесите у нас. Тя подкрепя първия официален клуб по стрийт фитнес у нас –„Стрийт уъркаут България“ с председател Йордан Йовчев.
Национални особености
Христо Алексиев, съосновател на Playground Energy, казва, че са сред малкото български компании, които изнасят детски съоръжения за игра на открито, и се позиционират добре, защото правят уникални продукти. Според него страната ни не присъства на картата на Европа и света в тази ниша, поради липсата на политика в подкрепа на развитието на бранша, и заради малкия му дял и на националния пазар.
Христо Алексиев – Снимка Красимир Свраков
Компанията има малко изпълнени проекти в България, като повечето са извън столицата, въпреки високата единична цена на съоръженията. Проблем е и намирането на персонал, независимо от опитите за работа с университети, и със стажантски програми. „Ние сме малък екип, работим с фабрики извън София защото там са най-добрите производители. Това ни спасява, защото производството е комплексно, работим с разнообразни материали, и това ни позволява да сме гъвкави“, пояснява той.
Бизнесът на Walltopia Active Entertainment е изцяло извън България. Златимира Банчева, директор „Продажби“, казва: “Работим в над 80 държави на всички континенти без Антарктида. Досега сме построили над 2000 проекта“. Фирмата разчита на собствени усилия в търсенето и обучението на персонала. „Хората няма къде другаде да научат нужното, за да просперират при нас. Служителите трябва да познават спецификите и законовите рамки на всяка една държава, където работим“, пояснява тя.
Красимира Кръстанова, управител на “СПФ България“, отбелязва като предизвикателство, че все още няма изрична законодателна рамка относно изграждането на площадки за стрийт фитнес. Често ги причисляват към детските площадки за игра, а те са предназначени за възрастни и младежи над 12 г. Компанията популяризира своята работа с подкрепа на масовия стрийт фитнес спорт. „През 2016 помогнахме за учредяването на първият официален клуб по стрийт фитнес у нас. Постепенно България се превърна във водеща сила в този спорт в света“, разказва тя. Доброто заплащане, но и усещането за мисия за обществото привлича кандидатите за работа в компанията. Въпреки това, подкрепата от държавата или образователната система е нужна, дори и, за да се преодолеят последиците от ковид кризата.
Нови времена, нови пазари
Секторът на площадки за игра, за активен спорт навън, изживява своето Възраждане след ковид кризата, както казва Банчева. Сегментът Active entertainment, в който фирмата специализира, е „най-новият тренд“ в почти всеки инфраструктурен проект. „Пред катеренето като спорт има невероятно бъдеще. Ние имаме апетит да отворим поне 20 построени и оперирани от нас джимове в САЩ в рамките на следващите 2 години. От гледна точка на индустрията за забавления, наблюдаваме растеж“, пояснява тя.
Снимка Walltopia
Красимира Кръстанова допълва, че преосмислянето на ролята на външните пространства в ковид кризата е повлияло положително на търсенето. Гражданите започват да изискват от местните власти да изграждат площадки за фитнес на открито. Фитнес залите обособяват стрийт зони. Увеличава се търсенето и на площадки за паркур, скейт паркове, терени за футбол, баскетбол, волейбол и т.н. „България е сред водещите производители на съоръжения за фитнес на открито, като освен в съседните ни страни вече имаме клиенти от Европа, Близкия Изток и Северна Африка“, разказва тя.
Христо Алексиев казва, че тъй като те държат сегмент от нишата – интерактивни съоръжения за игра, ковид периодът им е причинил застой, но не и загуби. С възстановяването на обичайния живот се отбелязва увеличаване на интереса към работата им, особено в Близкия изток. И макар че площадките не са от големите пера в бюджетите, се търсят иновативни, устойчиви съоръжения. „Близкият изток има изключително активно отношение към публичните пространства. Там се строят нови градове и вложенията в тях са начин инвеститорите да оставят следа в обществото“, разказва той.
Иновации и безопасност
СПФ залага на съвместната работа със спортисти, за да подобрява функционалността на уредите. Проектират се конфигурации за кръгови тренировки и за кросфит тренировки. “Конкретно за съоръженията за стрийт фитнес акцентираме върху поцинкованите кръгли тръби, за по-голяма безопасност, защото и много малки деца ги ползват. Стараем се да комбинираме лостовете и успоредките с въжета за катерене, чували за бокс и т.н.“, казва Кръстанова.
Walltopia инвестира в решения, които позволяват лесен монтаж и опериране. „Много важен аспект е дизайнът на съоръженията и цялостните проекти да позволяват оперирането им с възможно най-малък брой служители. Разработваме нови технологии и автоматизации на продуктите ни, които да позволяват разширяване на дейността на спортните центрове“, пояснява Банчева.
Екипът на Христо Алексиев наблюдава как децата играят навън, какво правят с техните уреди и търсят решения, според нуждите и нагласите на потребителите. През 2-те Ковид години фирмата разработва 6 нови продукта. „ Още е рано интерактивните съоръжения да са тенденция. Шансът на фирми като нас е да сме гъвкави. Каталогът ни е 2 пъти по-голям в сравнение от преди 5 години. Тоест, разработването на нови продукти е наше основно предимство“, пояснява той.
Цените и недостигът на материалите са това, което безпокои предприемачите, на фона на позитивните новини за сектора. Те търсят алтернативни технологии и материали. За тях това е предизвикателство, което е „преодолимо“, както казва Кръстанова.