Шишков намекна за нови мегатъргове за поддръжка на пътища
Регионалният министър е назначил проверка на текущите възлагания и изпълнените дейности в периода от 2019 г. до момента

Снимка: БТА
Регионалният министър Иван Шишков намекна, че в скоро време Агенция „Пътна инфраструктура“ отново ще стартира поръчки за поддръжка на пътищата в страната. За момента не е ясно дали освен текущо поддържане в новите търгове ще влязат и основни ремонти.
За следващия период от време ще направим конкурси за текущи и основни ремонти, за да сложим нещата в нормален ред“, заяви министърът в интервю за БНР.
Шишков заяви, че е поискал да бъде направен и пълен анализ на пътищата в страната. По думите му така ще стане ясно в какво състояние са дори пътните артерии, по които са извършвани текущи дейности. Проверката ще обхване възлагания в периода 2019 г. до момента, т.е. ще се проверяват и дейностите, изпълнявани по време на служебните кабинети. Само преди дни служебната власт бе критикувана от депутати от ГЕРБ, че не следи качеството на извършваните ремонти.
Министърът коментира темата по повод на основните ремонти, извършвани по договорите за текущ ремонт и поддръжка. Именно заради това и заради възложените дейности за 1 млрд. лв. при бюджет от 300 млн. лв., Пътната агенция не успя да се разплати с фирмите още по времето на първия служебен кабинет, в който Шишков бе зам.-регионален министър.
Впоследствие договорите бяха обявени за незаконни от кабинета „Петков“, но строителите претендираха за 1.2 млрд. лв. Част от тях (650 млн. лв.) бяха платени с решение на 47-ото Народно събрание, а по-късно Конституционният съд обяви, че разплащането на парите не е било в правомощията на парламента.
Само преди дни и служебният кабинет задели 438 млн. лв. за стари задължения, но по думите на Шишков, с тях ще се разплащат само безспорно текущи ремонти.
Предстоящите поръчки, за които говори министърът, ще са поредните през последните няколко месеца. Припомняме, че бившето ръководство на АПИ в лицето на Тодор Василев пусна поръчки за срок от 3 години, като стойността им бе 2.3 млрд. лв. Впоследствие те бяха прекратени от служебното правителство, тъй като Шишков заяви, че процедурите са стартирани без неговото знание. Така Василев, който бе назначен от бившият министър Гроздан Караджов, се раздели в с поста си в АПИ, а Шишков разпореди на АПИ да подготви нови търгове.
През октомври стана ясно, че Шишков готви нормативни промени, свързани с договорите за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) на пътища в страната. Въпреки че министърът не разкрикакви точно ще са те, той намекна за „либерализация“. Според него строителството като начин на изпълнение е изпреварило законодателството и именно това трябва да се промени.
Уволненият от Шишков председател на АПИ – Иво Иванов – през ноември заяви пред комисия в парламента, че се подготвят 4-годишни поръчки. Имаше идея дори да започне да функционира нова дирекция в Агенцията, която да отговаря само за основните ремонти.
Ремонт на „Тракия“
След като миналата година стана ясно, че два от лотовете на „Тракия“ са твърде тънки и некачествени, сега министърът заяви, че те ще бъдат основно ремонтирани. Шишков обаче не се нае да прогнозира каква ще е нужната сума за основния ремонт.
Става въпрос за участъците между Стара и Нова Загора (лот 2) и между Нова Загора и Ямбол (лот 3), строени по време на управлението на Бойко Борисов.
Проверката бе съвместна с МВР, така че е логично да има последствия и в тази посока“, коментира Шишков.
По думите му, когато се строи с разрешение за строеж и има качествен надзор, има възможност да се търси и отговорност от строителите.