АПИ прекрати мегатърговете за поддръжка на пътища
В поръчките са заложени дейности, които биха представлявали основни ремонти
Агенция „Пътна инфраструктура“ окончателно прекрати мегатърговете за поддръжка на пътища в страната. Като мотив се посочва, че поръчките съдържат дейности, които впоследствие биха могли да доведат до изпълнение на основен ремонт. През последните две години този вид ремонти се превърнаха в гореща тема.
Припомняме, че седемте търга на обща стойност над 2.3 млрд. лв. бяха стартирани през септември от старото ръководство на Пътната агенция, което веднага след това бе уволнено от служебния регионален министър Иван Шишков. Тогава той обясни, че въпросните поръчки са стартирани без неговото знание. По-късно търговете бяха временно спрени. На 20 октомври обаче те са окончателно прекратени с решение на новия председател на АПИ Иво Иванов.
Мотивите за прекратяването са еднакви за всички 7 района в страна. Агенцията посочва, че поръчките предполагат дейности по основен ремонт. И още – „в случай, че тези процедури имат за резултат сключването на договори, то в процеса на изпълнението им не е осигурена възможност за изпълнение на малки или частични основни ремонти по отделни елементи на пътя с цел ефективното му функциониране. Това е съществен проблем в изпълнението на дейностите по текущ ремонт – обстоятелство, което фокусира общественото внимание към АПИ в последните две години.“
Че фирмите правят основни ремонти, прикрити като текущи, стана ясно преди година. Така и пътните фирми, и АПИ са си спестявали изваждането на документи, необходими за основните ремонти. Бившият служебен министър Виолета Комитова разкри, че тези дейности са оскъпявали ремонтите поне 3 пъти. Заради това държавата дължеше огромни суми на фирмите за вече извършени дейности, които обаче през 2021 г. нямаше как да бъдат разплатени от тогавашното служебно правителство заради недостатъчния бюджет на АПИ.
При редовния кабинет „Петков“ част от парите бяха разплатени на фирмите, а бюджетът на АПИ се увеличи в пъти. Разплащането на останалите средства обаче скара бившите управляващи от „Продължаваме промяната“ и „Има такъв народ“. Тогава финансовият министър Асен Василев определи дейностите като незаконни, а пък регионалният Гроздан Караджов защитаваше тезата, че по-голяма част от ремонтите са законно изпълнени.
Именно заради тези проблеми сегашният регионален министър Иван Шишков се закани, че търговете за поддръжка на пътищата трябва да бъдат променени, така че да включват в себе си и възможността за основен ремонт. Така никой занапред не би оспорил дейностите, извършвани от фирмите, както и средствата, които държавата ще им дължи.
В мотивите за прекратяване на мегатърговете АПИ посочва, че е налице необходимост от промяна в обхвата на обществените поръчки, като те би трябвало да включват „възможност за изпълнение на основен ремонт с определени параметри“, като например при ремонти на отделно локални участъци с доказана загуба на носимоспособност, при възстановяване на компрометирани укрепителни съоръжения заради геодинамични процеси или щети от водни обекти, както и при изграждане на нови отводнителни съоръжения с определени параметри, които впоследствие ще бъдат идентифицирани. И още – според АПИ новите условия биха променили кръга на заинтересованите лица.
Припомняме, че новото ръководство на Агенцията пусна бързи, съкратени поръчки единствено за зимното почистване на пътищата през следващите няколко месеца. По тях вече има избрани изпълнители и се процедира с подписването на договорите, макар и бавно.