АПИ готви четиригодишни поръчки за поддръжка на пътища
Още не е ясно какво ще се случва с участъка на „Струма“ през Кресненското дефиле
Агенция „Пътна инфраструктура“ разкри малко повече подробности около новите мегапоръчки за поддържане на пътищата в страната. На изслушване в Регионалната комисия в парламента председателят на АПИ Иво Иванов посочи, че новите търгове ще бъдат пуснати скоро, а избраните изпълнители ще поддържат пътната мрежа за срок от 4 години.
Припомняме, че бившето ръководство на АПИ в лицето на Тодор Василев пусна поръчки за срок от 3 години, като стойността им бе 2.3 млрд. лв. Впоследствие те бяха прекратени от служебното правителство, тъй като служебният регионален министър Иван Шишков заяви, че процедурите са стартирани без неговото знание. Така Василев, който бе назначен от бившият министър Гроздан Караджов, се раздели в с поста си в АПИ, а Шишков разпореди на АПИ да подготви нови търгове.
Виолета Комитова („Български възход“) коментира, че по-дългите договори са лоша практика. Тя напомни, че проблемните договори за текущ ремонт и поддържка (ТРП), които тя като служебен региоанлен министър през 2021 г. заклейми като незаконни, са били 5-годишни.
Припомняме, че впоследствие и кабинетът „Петков“ поддържаше тезата, че договорите са надскочили в пъти прогнозните си стойности и че реално са извършвани основни ремонти, прикрити като текущи. Именно това бе и причината старото ръководство на АПИ да обяви тригодишни търгове.
На въпрос от Комитова дали новите мегатъргове ще включват освен ремонти на пътната настилка и поставянето на огради, знаци и маркировка, Иванов отговори отрицателно. Маркировката и знаците ще са в отделени поръчки.
Някъде ще се наложи да направим ремонт, а след това ще чакаме мантинелите и другите елементи. Все едно си поръчвате апартамент с тераса, но без парапет“, коментира Комитова.
Зам.-регионалният министър Захари Христов пък съобщи по този повод, че до седмица-две в АПИ ще действа изцяло нова дирекция, която ще отговаря само за основните ремонти. Той отчете като грешка, че досега такава е липсвала.
Председателят на АПИ коментира по отношение на изтеклите договори с фирмите, които бяха прекратени след решението на 47-ото Народно събрание, че в момента се довършват дейностите, като срокът за това е 20 ноември.
Припомняме, че за споразуменията между АПИ и фирмите стана ясно едва преди седмица след изслушване на министър Шишков в комисията.
Междувременно вече са подписани договорите за зимното поддържане, като техният срок на действие ще е само за 7 месеца. По тях фирмите ще имат право освен да почистват снега, да правят и аварийни ремонти. По този повод Младен Шишков (ГЕРБ) констатира, че след 20 ноември „влизаме в лунен пейзаж“. Иванов го успокои като заяви, че „кръпки“ ще се правят и по договорите за зимно поддържане, „там където се налага и е изключително наложително“.
Нямаме друга опция“, заяви председателят на АПИ.
Отново по темата за изтеклите и проблеми договори по ТРП, Николай Нанков (ГЕРБ) поиска да разбера какво е мнението на ръководствот на АПИ, тъй като при кабинета „Петков“ са направени допълнителни възлагания за
стотици милиони, за над 500 млн. лв.“
Зам.-министър Христов не отрече и заяви, че голяма част от цитираната сума е възложена при предното правителство, а една част от служебното. По думите му е имало участъци, които не са търпели отлагане и е трябвало да се ремонтират.
Притиснати сме от местната власт и държавата по някакъв начин трябваше да продължи работата, за да задоволява нуждата на гражданите“, обясни зам.-регионалният министър.
По темата побърза да се включи и Настимир Ананиев („Продължаваме промяната“), който заяви, че ако предишното ръководство на АПИ в лицето на Тодор Василев е нарушил закона, трябва да си понесе отговорността.
Ако това се е случвало, искам да призова да се сигнализират институциите, за да се потърси отговорност, ако са нарушили законодателството“, коментира Ананиев.
Припомняме, че Ананиев бе председател на регионалната комисия в 47-ото Народно събрание. Като такъв той прокара с процедурни хватки в комисия решението, което позволи именно ръцете на АПИ да се развържат и освен да се разплати с фирмите, да може и да възлага дейности по ремонт на пътната мрежа. Впоследствие обаче допълнителните пари, които бившият регионален министър Гроздан Караджов („Има такъв народ“) поиска, станаха повод за раздор в управляващата коалиция.
Проверки на пътища и бъдещето на „Струма“ през Кресна
Иванов и зам.-министър Христов отказаха да разкрият информация по две теми – проверява ли се качеството на настилката и на други пътища, така както бяха проверени двата участъка от автомагистрала „Тракия“ (попитани от Андей Цеков – „Продължаваме промяната“) и какво се случва със завършването на „Струма“ през Кресненското дефиле (попитани от Борислав Гуцанов – БСП).
Председателят на АПИ единствено потвърди, че проби са взимани и от други места, като „Институтът по пътища и мостове“ е взел над 1500 ядки. Христов пък заяви, че проверките не са спрели и
няма да приключим само с този участък (бел.р – лот 2 и 3 от „Тракия“), но ще разберете впоследствие другите участъци.“
Цеков му напомни, че Шишков е поел ангажимент това да стане до 10 дни. По думите му е важно да се знае дали са били проверени участъци, при които все още държавата може да предяви гаранционните срокове, ако бъдат констатирани проблеми. Цеков конкретно попита за ремонта на „Тракия“ в участъка между Чирпан и Стара Загора, за който „е публична тайна, че е правена основна реконструкция“.
Гуцанов пък попита дали АПИ планира да сключи договори за строителството на псоледния участък през Кресненския пролом на магистрала „Струма“. Той напомни, че в последните дни има развитие по случая. По думите му страната може да загуби милиарди, ако участъка не бъде завършен навреме, тъй като е част от Коридор номер 4. Част от него е и пътя Видин – Ботевград.
За момента информацията ще я запазя, за да няма спекулации. Срещите ни с МОСВ продължават за Кресна, дори утре имаме предвидена такава по казуса“, коментира зам –министър Христов.
По отношения на скоростния път Видин – Ботевград, Христов коментира, че скоро ще има среща с изпълнителите, за да се види напредъкът на строителството и ако има забавяне, ще се вземат мерки.