Ремонтите на пътища масово са правени на тройни цени

Пътностроителните фирми и предишната власт са документирали основни ремонти като текущи

Ремонтите на пътища масово са правени на тройни цени

Снимка: Красимир Свраков

8976 ~ 3 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Сметките за ремонт на пътната инфраструктура в страната са надписани почти тройно. Схемата, осъществявана от предишните управляващи и пътностроителните фирми, според сегашната власт е била следната: основни ремонти са били документирани като текущи, което от една страна струва повече, а от друга – гаранцията е много по-къса.

Общата прогнозна стойност за основни ремонти по 76 пътни обекта в лошо състояние е била около 369 млн. лв. Тя обаче скача до 956 млн. лв., защото дейностите са извършвани като текущ ремонт. Това стана ясно на пресконференция на регионалният министър Виолета Комитова, в която участваха вътрешният министър Бойко Рашков и началникът на ДНСК Влади Калинов.

Тези 76 пътни обекта са посочени от АПИ още през 2018 г. за основен ремонт. За 13 от тях е имало готови проекти, но въпреки това МРРБ и АПИ не са се съобразила със собствения си анализ и някои от тях са минали като текущи ремонти.

Освен че така се нарушава законът, ремонтираните пътища нямат гаранции за качество. Ако бяха направени като основни ремонти, гаранцията е 10 години, а дейностите се извършват под надзор и пълен контрол на вложените материали. При текущите ремонти контрол и надзор липсват.

Пример бе даден с ремонта на отсечката Чирпан – Стара Загора от магистрала „Тракия“, който е минал като текущ. В доклада на АПИ от 2018 г. е посочено, че отсечката има нужда от основен ремонт, като прогнозната стойност е била 95 млн. лв. В крайна сметка обаче е осъществен като текущ ремонт, което е вдигнало цената до 207 млн. лв. За евентуални дупки гаранционният срок е 6 месеца, за подложката е 2 години, а за асфалта – само 3 години. Ако бе направен като основен, гаранцията щеше да е 10 години.

В момента тази отсечка Ви изглежда добре, защото има положени нови пластове асфалт, но конструкцията на пътя не е пипана. Пропадането на отсечката не е решено, защото е направена като текущ ремонт, а не като основен“, заяви началникът на ДНСК Влади Калинов.

Именно заради тази схема в страната се наблюдава феноменът "ремонт на ремонта". За да се стопират такива некачествени изпълнения, според Калинов, всички ремонти задължително трябва да се правят чрез обществени поръчки, одобрен инвестиционен проект, приемане и издаване на акт 16, надзор и контрол.

Практиката на предишната власт беше почти всичко да се минава през инхаус поръчки, без търгове и на инженеринг.

Вътрешният министър Бойко Рашков заяви, че тези договори трябва да бъдат обект на проверка от страна на МВР.

Тези материали трябва да постъпят в МВР и да започнем разследване по всеки един сигнал, защото изглежда някой се е облагодетелствал чрез заменянето на едно дума. Трябва да видим кой е той и да му потърсим съответната отговорност“, заяви Рашков.

Регионалният министър заяви, че още през лятото са констатирани финансовите несъответствия по 5-годишните договори за поддръжка на пътната мрежа в страната, които фирмите имат с АПИ. Тя даде пример с договор на фирма за 20 млн. лв., но която е получавала задания от АПИ за 200 млн. лв. За да се реши проблема с наддоговорените суми и претенциите на пътния бранш за 900 млн. лв., екипът на Комитова се вглежда по-подробно в договорите им и установява, че под прикритието на основен ремонт, се прави текущ.

Подкрепи Economic.bg