Ремонтът на „Тракия“ няма гаранция при повреди

Държавата, а не фирмата – изпълнител, ще поеме цялата отговорност при евентуални дефекти по магистралата

Ремонтът на „Тракия“ няма гаранция при повреди

Снимка: АПИ

1948 ~ 3 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Ремонтите по пътната мрежа в страната, чиято стойност е 1.5 млрд. лв. годишно, са минавали като текущи, а не като основни. Това е порочна практика, която носи негативни последици след себе си, защото при евентуално повреда, държавата ще плати цената, а не фирмите – изпълнители. Това заяви регионалният министър Виолета Комитова в интервю за БНТ.

Такъв е и ремонтът на магистрала „Тракия“ в участъка между Чирпан и Стара Загора, който е на стойност 200 млн. лв. За него няма одобрен проект, разрешение за строеж и акт 16 за въвеждане в експлоатация.

За тези практики алармира при изслушване във Временна комисия по ревизията за установяване на злоупотреби и нарушения при разходването на средства и Десислава Христова, председател на Съвета на директорите на държавното дружество "Автомагистрали".

„Това е порочна практика, установена от предишните управляващи, с цел по-бързо извършване на ремонтите, защото разрешенията за строеж изискват време, но ако в следващите 5 или 10 години възникнат повреди, те ще бъдат платени от бюджета“, коментира Комитова.

Именно фирмите, работили по участъка на магистралата, протестират и искат държавата да им плати за извършените дейности, въпреки че и техните договори са наддоговорени. Ремонтът в отсечката е на стойност 59 млн. лв., но фирмите е възложена дейност за 200 млн. лв. Според Комитова това са фирми, които не са получили аванси по договорите си. Заради това ведомството ще им плати дължимите суми.

„Сега всички тези фирми се чувстват измамени. Затова са тези протести, тези фирми са една група, която протестира отделно от другите фирми. Първата ни идея беше да платим само заплатите и осигуровките на работниците, но се оказа, че те имат и задължения към банки и т.н. Ако регионалното министерство имаше средства, отдавна щяхме да сме приключили този въпрос“, заяви Комитова.

Тя допълни, че обещаните 9 млн. лв. на протестиращата „Автомагистрали – Черно море“ ще бъдат изплатени.

„Заради някои административни неуредици, заради проблеми с договора, наддоговорени суми и прочие загубихме повече време, отколкото предполагахме, но от вчера вървят пари към „Автомагистрали - Черно море".

Очаква се до края на годината различни фирми да получат пари. Условието е техните договори да са юридически изрядни и да не са наддоговорени. Те ще бъдат осигурени от вътрешна трансформация в бюджета на АПИ.

Зимното поддържане

Оказва се, че по отношение на зимното поддържане в страната, ведомството преговаря и подготвя споразумения по договорите с фирмите. Комитова коментира, че новите обществени поръчки, чрез които АПИ спешно търси нови фирми за извършване на дейността, са с цел подсигуряване.

„Предлагаме да продължат да правят зимното почистване на България, но ако някоя фирма не желае да извършва зимно почистване, тъй като някои споделиха, че не им е изгодно, сме направили обществена поръчка и ще търсим нови кандидати, които да се заемат.“

Комитова не разбира защо на фирмите не е платено за миналогодишната зима, след като годишно за тази дейност са необходими между 60 и 80 млн. лв.

Пътят между София – Перник

Ресорният министър заяви, че в следващите няколко дни трябва да завърши поставянето на мантинелите на пътя София – Перник. За тях ведомството осигури около 1 млн. лв. Забавянето по поставянето им е станало заради лошото време.

„Шефът на АПИ инж. Ивайло Денчев определи срок за завършване 15 октомври, но не предвиди, че ще има няколко дъждовни дни“, каза още регионалният министър.

 

Подкрепи Economic.bg