Какви цени предлагат фирмите за зимно почистване в страната
В различните области предложенията на фирмите за чистене на сняг варират между 422 и 3497 лв. на километър
В понеделник Агенция „Пътна инфраструктура“ отвори ценовите оферти на всяка една фирма, участвала в извънредните търгове за зимното почистване на пътищата в страната, както и някои аварийни дейности. Избраните фирми ще поддържат пътищата в страната само за срок от 7 месеца.
Сравнявайки цените, най-евтино може да бъде зимното почистване на част от „Хемус“ (на територията на областите Варна и Шумен). Там кандидат предлага цена от 422 лв./км. Най-високи са предложенията на фирми от областите Благоевград, Бургас, Пазарджик, Пловдив и Смолян - 3497.67 лв./км, като това е пределната цена, определена от АПИ.
По отношение на изкърпването на дупки, най-скъпи са предложенията на фирми, състезаващи се за поддръжката на магистралите – 49.97 лв./кв.м. Най-ниски оферти за тази дейности са предложила фирма, състезаваща се за поддръжката на пътища в областите Велико Търново и Габрово - 29.80 лв./кв.м.
Най-високи цени за доставката, монтажа и демонтажа на временна пътна сигнализация предлага фирма-кандидат за поддръжка в област Бургас – 862.65 лв./бр. Пределната цена, определена от АПИ, е само с 2 стотинки по-висока от предложението на компанията. Най-ниска цена за тази дейност предлага кандидат в област Смолян – 190 лв./бр.
Северен централен район
В този район влизат пет областни пътни управления. Общата индикативна стойност на търга е над 38.1 млн. лв. без ДДС. Ценовите предложения на фирмите са по-ниски от тези, заложени от възложителя (АПИ). Фирмата, подала документи за поддръжка на пътища в ОПУ Велико Търново и Габрово е предложила едни и същи цени за двете области, като те са с 1-2 лв. по-ниски от тези, определени от АПИ. В тези области изкърпването на дупки ще е най-евтино, защото компанията е предложила цена от 29.80 лв./кв.м., при пределна цена от 49.97 лв./кв.м.
Дейностите по доставката, монтажа и демонтажа на временна пътна сигнализация също ще са най-евтини във Велико Търново и Габрово. Фирмата предлага да ги извършва със собствени материали на цена от 698.02 лв./бр. В другите области АПИ ще плаща по-скъпо за тези дейности. Въвеждане на временна организация и безопасност на движението (ВОБД) за обект ще струва на Пътната агенция най-скъпо в Русе. Там фирмата-кандидат предлага да извършва дейността за 0.14 лв./м./ден.
Зимното почистване в областите Разград и Русе ще е най-евтино. Фирмите ще почистват най-натоварените пътища на цени между 3016-3019 лв./км. За пътища с по-нисък трафик, цените падат до 1203-1204 лв./км.
Единствено в Русе, допълнителните разходи върху механизация ще бъдат 40% от предложените цени. Всички други фирми са предложили 50%. Ако при обилен снеговалеж, фирмите работят извънредно, допълнителните разходи върху труда ще се заплащат на 100% от единичните цени.
Северозападен район
В този район също влизат пет областни пътни управления. Тук обаче за поддръжката на пътища в областите Монтана и Ловеч се състезават няколко фирми. Ценовата оферта на „Автомагистрали Хемус“, подала документи да почиства пътищата в област Монтана, липсва в Регистъра за обществени поръчки.
Най-ниски цени за зимното почистване в тази област предлага фирмата „Стефстрой 2010“. Дори спрямо офертите на други фирми от останалите области, тази фирма ще извършва зимното почистване и аварийните дейности на най-евтино. Най-скъпо – почти на цени, определени от възложителя – ще е зимното почистване в област Ловеч. Там двете конкуриращи се фирми са подали цени между 3489 и 3491 лв./км. за почистването на най-натоварените пътища.
Цените за изкърпване на дупки варират между 42.26 лв./кв.м и 49.97 лв./кв.м. Най-високи цени за доставка, монтаж и демонтаж на временна пътна сигнализация предлагат фирмите в областите Видин и Плевен. Цените достигат 860-862 лв./бр. при определена от възложителя – 862.67 лв./бр.
Североизточен район
Тук областните пътни управления са 4, като единствено два кандидата се състезават за поддръжката на пътища в областите Варна и Добрич.
Най-ниски цени за зимното почистване в област Варна предлага консорциум „ПП Варна 2018“. Предложенията са с почти 2 772 лв. по-ниски от цената, определена от възложител за почистване на най-натоварени пътища, където теренът е планински. За път с най-интензивен трафик в равнинен терен, консорциумът предлага с 436 лв. по-ниска цена от заложената от АПИ. По-ниски предложени цени за зимното почистване, дори в другите области, няма. Най-висока цена, почти пределна, предлага фирмата „Пътинженерингстрой – Т“, която иска да поддържа пътищата в област Търговище. Понеже е единствен кандидат, най-вероятно в тази област зимното почистване ще е най-скъпо.
Най-ниски цени за доставката, монтажа и демонтажа на временната пътна сигнализация предлага консорциум „Зима Добрич“ – един от двата консорциума, състезаващи се за поддръжката на пътища в област Добрич. Цената за поддържането на временна организация за безопасност на движението също е най-ниска – 0.05 лв./м./ден. Ако консорциумът спечели, то той ще изкърпва дупки на най-ниска цена – 32.11 лв./кв.м. Другите кандидати в другите области предлагат да извършват тази дейност на почти пределна цена.
Югозападен район
В района областните пътни управления са 4. За областите Благоевград, Кюстендил и София се състезават по три фирми, докато за Перник – само една компания е подала оферта. Нейните цени са близки до пределните.
В този район зимното почистване няма никакъв шанс да падне под 2500 лв./км. Най-ниски са цените на две фирми – „Нивел Строй“, подала оферта за пътищата в област Кюстендил и „АБ“, подала оферта за пътищата в област София. Те ще почистват най-натоварените пътни артерии, намиращи се в планински терен, на цени между 2950 – 2967 лв./км., а тези в равнинен терен – 2550 – 2749 лв./км.
Интересни са ценовите предложения на фирмите за доставката, монтажа на временната пътна сигнализация. Три кандидати са предложили да извършват дейности за цени между 50-70 лв./бр., при пределна, определена от АПИ 862.67 лв./бр. Най-вероятно става въпрос за техническа грешка при попълването на предложения от страна на фирмите. Най-ниска цена за тази дейност е предложила „АБ“ за пътищата в област София – 550 лв./бр., а най-висока - Обединение „ОПУ София 422“ (862.57 лв./бр.)
Отново „АБ“ предлага и най-ниска цена за изкърпването на дупки – 35 лв./кв.м. пре пределна цена от 47.97 лв./кв.м. Най-висока цена за тази дейности предлагат две фирми – едната е кандидат за поддръжката на пътища в област Благоевград, а другата в област Кюстендил.
Прави впечатление, че кандидадите в област София са подали най-високи проценти (120-130%) на допълнителните разходи върху труда.
Югоизточен район
В този район влизат 4 областни пътни управления. Ценовите предложения на фирми за зимното почистване на най-натоварените пътища в областите, които се намират в планински район, са близки до пределните цени, определени от АПИ. Най-ниско е единствено предложението за зимното почистване на най-натоварени пътища в планински терен на „Пътно поддържане Сливен“ – 3147.90 лв./км. Компанията кандидатства за поддръжката на пътища в област Ямбол. Най-висока е офертата на консорциум „ТРП Бургас 2022“ – 3497.67 лв./км.
За почистването на пътища с най-интензивен трафик, но в равнински терен, най-ниско е предложението на консорциум „Поддържане 2022“ (кандидат в област Ямбол) – 2450 лв./км. Най-висока е цената на консорциум „ТРП Бургас 2022“ (кандидат в област Бургас) – 3020 лв./км. като това е пределната цена за тази дейности, определена от АПИ.
Най-ниска цена за доставка, монтаж на временна пътна сигнализация предлага „БГ Нова“ (кандидат за област Бургас) – 738.61 лв./бр. Най-висока е цената на другия кандидат в областта - консорциум „ТРП Бургас 2022“. Тя отново е пределна – 862.65 лв./бр.
За изкърпването на дупки, най-ниско е ценовото предложение на кандидат от област Ямбол – 44.97 лв./кв.м., а най-високо – на кандидат в област Бургас (49.97 лв/кв.м).
Южен централен район
Тук влизат общо 5 областни пътни управления. В две от тях – Кърджали и Пловдив – има само по един кандидат за поддръжката на пътищата. Ценовите оферти на фирмите са пределни за повечето дейности, което означава, че зимното почистване и аварийните ремонти ще са най-скъпи именно в тези две области от района.
Най-ниска оферта за зимното почистване на най-натоварените пътища в планински терен дава „Инфра Експерт“ (кандидат в област Хасково) – 2850 лв./км. За пътищата с най-интензивен трафик в равнинен терен, единствено офертата на „Инфраинжстрой“ (кандидат в област Смолян) е най-ниска – 2416 лв./км.
Цените за изкърпването на дупки са най-ниски единствено в две области – Смолян и Хасково. Там фирмите са предложили цени от 39.97 лв. и 45 лв./кв.м. Всички останали предложения за другите области са почти пределни – между 48.50 и 49.97 лв./кв.м.
По отношение на доставката, монтажа на временна пътна сигнализация, офертите на две фирми от областите Пазарджик и Пловдив са на стойност 70 лв./бр. Не е ясно дали е допусната техническа грешка при попълването на документацията, но почти подобна ниска цена предлага и фирма в област Смолян – 190 лв/ бр, като пределната цена за тези дейности е 862.67 лв/бр. Почти толкова високи са предложенията на две фирми от областите Пазарджик и Смолян.
Поддръжката на магистралите
Държавното дружество „Автомагистрали“ е единствен кандидат за поддръжката на 104 километра от „Хемус“ (на територията на ОПУ София и ОПУ Ловеч) и за поддръжката на „Тракия“, чиято дължина е 407 километра и минава през територията на няколко областни пътни управления. За магистралите „Струма“ и „Марица“ държавното дружество се конкурира с други фирми. „Автомагистрали“ единствено не е подало оферта за поддръжката на останалата част от „Хемус“ (на територията на ОПУ Шумен и ОПУ Варна).
Сравнявайки предложенията на фирмите, най-евтино зимното почистване при планински терен ще бъде на „Хемус“. Става въпрос за часта, минаваща на територията на областите Варна и Шумен. Консорциум „ПП Варна 2018“ предлага цена от 422 лв./км при пределна от 3497.67 лв./км. Другият кандидат – „Пътища и мостове“ – предлага „невъзможна“ цена от 0.01 лв./км, като най-вероятно и тук става въпрос за допусната техническа грешка при попълването на документацията. Най-високи са предложенията на „Автомагистрали“ за поддръжката на първите 104 километра от „Хемус“, за „Тракия“ и „Струма“. За тях дружеството предлага пределната цена, определена от АПИ - 3497.67 лв./км.
По отношение на магистралите в равнинен терен, най-ниска е офертата за зимно почистване на „Инфра Експерт“, която се бори за поддръжката на „Марица“ – 2710 лв./км. при пределна цена от 3020 лв./км. Точно толкова високо е предложението на „Пътища и Мостове“, което се състезава за поддръжката на „Хемус“ на територията на областите Варна и Шумен.
Най-ниска цена за доставката, монтажа на временна пътна сигнализация предлага „Инфра Експерт“ (кандидат за поддръжката на „Марица“) – 500 лв./бр. при пределна цена от 862.67 лв./бр. Най-високо е предложението на „Автомагистрали“ – 854.04 лв./бр.
По отношение на изкърпването на дупки, най-евтина е цената, предложена отново от „Инфра Експерт“ – 45 лв./кв.м., а най-скъпа – на „Автомагистрали“ (49.97 лв./кв.м).