Ще колабира ли транспортът на София? Ресорната комисия отложи купуването на автобуси
Транспортната комисия в СОС прие връщането на нощния транспорт и промени в цялата схема, но за момента без одобрен бюджет

© ECONOMIC.BG / БТА
Ще колабира ли транспортът в София, ако не се купят нови и употребявани автобуси, с които да се обновят някои линии в града, по които в момента се движат остарели и неклиматизирани автобуси? Това бе основен въпрос, около които общинските съветници спориха по време на Транспортна комисия в Столичния общински съвет.
Докладът за закупуването на лизинг на нови и стари автобуси бе внесен от Карлос Контрера ("Патриоти за София"), но гледането и гласуването му бе отложено по предложение на Зафир Зарков (ГЕРБ).
Въпреки това комисията гласува доклад, предвиждащ промяна на транспортната схема и връщането на нощните линии поетапно. И тази тема предизвика ожесточен дебат, като против нея се обявиха синдикатите, но и експерти, които заявиха, че има силен недостиг на шофьори. За момента за промените няма и гласуван бюджет.
Транспортна комисия гласува и промяна на обозначенията на линиите.
Предложението за покупка
Докладът на Контрера предвижда „Столичен автотранспорт“:
- да проведе процедура за възлагане на обществена поръчка за придобиване чрез финансов лизинг на 10 броя нови двуетажни автобуси със стандарт ЕВРО 6 на прогнозна стойност до 6 800 000 лв. без ДДС;
- да проведе процедура за възлагане на обществена поръчка за придобиване чрез финансов лизинг на 30 броя нови единични газови (CNG ) автобуси със стандарт ЕВРО 6 на прогнозна стойност до 14 500 000 лв. без ДДС;
- да проведе процедури за възлагане на обществена поръчка за придобиване чрез финансов лизинг на 60 броя нови съчленени газови (CNG ) автобуси със стандарт ЕВРО 6 на прогнозна стойност до 40 600 000 лв. без ДДС;
- да проведе процедура за - доставка на до 30 броя 12 и 18 метрови употребявани автобуси ЕВРО 5 или ЕВРО 6 с прогнозна стойност до 6 000 000 лв. без ДДС без осигурено финансиране; на до 10 бр. употребявани двуетажни автобуси с минимален стандарт ЕВРО 4 с прогнозна стойност до 600 000 лв. без ДДС без осигурено финансиране; до 10 бр. употребявани туристически автобуси ЕВРО 6 с прогнозна стойност 3 000 000 лв. без ДДС без осигурено финансиране; закупуване па тестов автобус Neoplan N4426/3, екслпоатиран от дружеството.
Финансирането на новите автобуси Контрера предлага да е чрез лизинг, който да се финансира чрез корекция в размера на възнаграждението за километър пробег, а на старите – средствата да бъдат предвидени в проекта за бюджет на Столична община за 2023 г. и 2024 г.
Контрера заяви, че вече морално остарелите автобуси не са климатизирани и не може да обслужват хора с нарушена подвижност. Освен това влизат често за ремонт и разходите по поддръжката им са по-големи.
Изчерпваме ресурса на последно доставените автобуси, натоварвайки ги много повече от разчета за годината. За по-кратък срок ще изчерпат капацитета си“, обясни Контрера.
Все още независимият Борис Бонев поиска да знае защо не е проведено предварително обсъждане с всички политически формации, така че да се търси широка подкрепа. Заяви, че така се представя възможност само за два избора –
или да не подкрепим доклада и да носим вина, че транспортът е колабирал, или да го подкрепим и да плеснем с ръце и да кажем, че всичко е наред. Вместо да ни изненадвате с доклад за 100 млн. лв., трябваше да ни убедите във всичко това, да съберете групите и да търсите съдействие.“
Той допълни, че нуждата от нов състав е безспорна, но предложи бъдещи поръчки да се обединят в една, за да се закупят новите автобуси от един производител, така че разходите за поддръжка и резервни части да са по-малки, но и да се уеднакви транспортния парк.
Този доклад трябва да намери място в бюджет 2024 г., иначе си остава едно добро пожелание“, заяви Калоян Паргов (БСП).
Симеон Ставрев ("Демократична България") поиска да знае дали лизинга ще свърши по-добра работа от прякото възлагане с финансиране от СО от гледна точка спестяване на пари на софиянци.
Директорът на „Столичен автотранспорт“ Слав Монов заяви, че най-добрия вариант е да се дадат собствени средства. При лизинга има оскъпяване, но се прави поръчка със зададени параметри, а лизингодателят решава каква марка ще са автобусите.
Заформи се дебат кога да бъде гледат доклада, така че да се направят предложения от всички групи, но и да се изчака приемането на бюджет 2023 г.
Въпросът е дали обслужването на линиите имат време. Есента, когато трябва да се пуснат нови линии и нощен транспорт, не съм убеден, че това ще е възможно с този автопарк“, заяви Контрера.
Експертът Марио Евстатиев коментира, че автобуси влизат постоянно за ремонти, има отлив на шофьори, но освен това пътниците са недоволни от това, че купуват дългосрочни превозни документи, а се возят на 50 градуса в някои остарели автобуси. По думите му някои автобуси буквално биха тръгнали вече сами към моргите.
Не е новина, че градският транспорт е в колапс, вие го отричахте“, заяви Андрей Зографски и заяви, че не вижда смисъл в закупуване на двуетажни автобуси.
Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ заяви, че градският транспорт не е в колапс, преживял е COVID кризата, енергийната криза и „неадекватното поведение на национално ниво.“
Много по-жилав е, отколкото си го представяте.“
Той допълни, че Европа върви към закупуването на електробуси и заради това трябва да се прецени внимателно какво и как ще се купува. Той подкрепи идеята за закупуването на нови автобуси, но не и тези втора ръка.
"Всичко купено втора ръка е малко котка в чувал, има за какво да говорим по този доклад.“
Може да си мечтаем и за 100 и 200 нови автобуса, но като няма пари, няма да има нито един. Имаме дефицит на шофьори и той е по-голям, отколкото този на транспортни средства и опасността да имаме открити линии е много по-голяма“, заяви Зарков и предложи процедурата да тръгне „наесен с песен“.
Нощният транспорт се връща
Същата песен за липса на осигурен бюджет, липса на шофьори бе запята при обсъждането на следващия доклад, който предвижда промяна на транспортната схема и връщането на нощния транспорт. Въпросните нощни линии бяха спрени по време на пандемията.
В словесен сблъсък влязоха Ваня Григорова (КТ „Подкрепа“) и все още независимият Борис Бонев. Според Григорова нощният транспорт е невъзможно да бъде обезпечен. По думите й извънредния труд на шофьор достига средно 197 часа, а таванът е 150.
Призовавам да гласувате против това безумие. Не знам защо работите за това г-н Бонев да си прави предизборна кампания“, заяви Григорова.
Директорът на ЦГМ Дилчев, заяви, че дружеството не може да осигури парите към днешна дата. Калоян Паргов предложи старта на нощния транспорт да се отложи до 30 януари 2024 г., когато се предполага, че следващ общински съвет ще гледа бюджетна процедура. Бонев пък предложи нощните линии да тръгнат още от септември. В крайна сметка двете предложения на Бонев и Паргов не бяха приети.
Бе прието линиите N1 и N2 да стартират най-късно до 30 октомври, а N3 и N4 - най-късно до 31 декември. Общо 10 коли ще ги обслужват.
Другите промени в транспортната схема
- Удължаване на линия № 58 до гара „Владая", където има изградено удобно обръщателно колело и осветена пешеходна пътека, при запазване интервалите на движение и разкриване на спирка „Гара Владая“;
- Промяна в маршрута на автобусна линия № 120 в посока от ж.к. ..Левски Г“ към Зоопарка направо по бул. „Черни връх“ с обслужване на спирка с код 2756 метростанция „Витоша“, наляво по ул. „Филип Кутев” . наляво по ул. „Сребърна“ до обръщателно колело Зоопарк двупосочно;
- Автобусна линия № 304 - от Национален исторически музей до бул. „ Проф. Цветан Лазаров", надясно по ул. „Обиколна” до автобусно и тролейбусно обръщателно колело в жк. „ Дружба2“ двупосочно;
- Автобусна линия № 310 - отпадане на двупосочна спирка „Площад сточна гара" с маршрут както следва - от ж.к. „Люлин 5“ до спирка ул. „Княз Борис I“ наляво по бул. „Княгиня Мария Луиза" наляво по бул. „Христо Ботев" и надясно по бул. „Сливница“ по маршрута си. Линията ще преминава експресно в удължената отсечка, обслужвайки само спирка „Централна гара";
- Автобусна линия № Х50 - От „Парк музей Врана" до кръстовището на бул. „Цариградско шосе“ и бул. „Евлоги и Христо Георгиеви" направо по бул. „Цар Освободител“, надясно по ул. „15 ноември“ през площад „Александър Невски", надясно по ул. „Оборище" , надясно по бул. „Васил Левски", наляво по бул. „Цар Освободител" и направо по маршрута си двупосочно;
- Преустановяване експлоатацията на линии № 75 и 384 в почивните дни, които по данни на аналитичната система се движат празни или с по-малко от 10 пътника на курс;
- Преустановяване експлоатацията на линия № 294 за периода от 31.07.2023 год. До 14.09.2023 год. включително;
- Създаването на автобусна линия с пускането на пробива на ул."Филип Кутев" под номер А288 с маршрут от Автостанция „Гео Милев“, наляво по ул. „Иван Димитров - Куклата“, наляво по бул. „Шипченски проход“, надясно по бул. „Асен Йорданов“, направо по бул. ,Д-р Г.М. Димитров", направо по ул. „Филип Кутев", надясно по бул. „Черни връх“, надясно по ул. „Сребърна" до кръстовището с ул. „Могилата" и наляво по ул. „Филип Кутев" до Автостанция „Гео Милев“.
Обозначенията на линиите
Предложението за въвежда се единен стандарт за обозначаване на линиите бе на Зафир Зарков (ГЕРБ), Калоян Паргов (БСП), Борис Бонев и Симеон Ставрев (ДБ). Всички линии сега са с буквени обозначения, което създава редица неудобства и неясноти за потребителите, смятат вносителите. На противоположно мнение бе Контрера, който заяви, че само ще бъде внесен допълнителен хаос сред пътниците.
Бяха приети следните промени:
- Линии с индекс „Е“ остават със същия номер автобусна линия;
- Допълнителните линии да започват с номера от 800 нагоре, като сегашната линия Д1 да стане 801;
- Нощните линии да започват с номера от 900 нагоре, като сегашната линия N1 да стане 901, N2 да стане 902, N3 да стане 903, а N4 да стане 904;
- Експресна линия Х50 да остане само с номер 50;
- На електронните табла по спирките да се изписва само номерът на линията и крайната спирка по маршрута, като за вида транспорт се използва само А за автобусна линия, ТМ за трамвайна линия и ТБ за тролейбусна линия.