Служителите са по-нещастни, отколкото бяха в пандемията
Неудовлетвореността на работниците може да струва загуба на производителност, оценена на 8.8 трилиона долара годишно

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Към днешна дата служителите са по-нещастни, отколкото бяха в разгара на пандемията, и това може да струва на световната икономика 8.8 трилиона доларa. Проучване на BambooHR – софтуерна платформа за управление на човешките ресурси – показва, че удовлетвореността на работното място непрекъснато намалява от 2020 г. насам, а тази година отбелязва рязък спад.
Платформата анализира данни от близо 60 000 служители в над 1600 компании по целия свят в периода между януари 2020 г. и юни 2023 г.
Изводът от тях е, че в последните 3 години работещите все повече изразяват чувство на примирение и апатия заради работната среда и все повече сигнализират за влошаване на морала в организацията.
Въпреки че през последните една-две години все повече компании признават значението на баланса между професионалния и личния живот, въвеждайки различни политики за насърчаване на служителите, оказва се, че това не е достатъчно.
Защо толкова много хора са нещастни на работното си място?
Основната причина за неудовлетвореност е несправедливото отношение на работното място: неадекватно възнаграждение, липса на подкрепа от страна на колеги и мениджъри или необосновано натоварване, показва проучването.
Инфлацията, масовите уволнения и несигурността относно политиките за връщане в офиса създават „дълбоко чувство на тревога“ у служителите.
В началото на 2023 г. около три четвърти от работещите заявяват, че изпитват безпокойство за икономиката, а почти половината са загрижени за лошия баланс между професионалния и личния живот, твърди проучване на Harris Poll/Fast Company, проведено сред повече от 1000 служителите.
Друг фактор, който води до неудовлетвореност на работното място, е липсата на смисъл в изпълнението на ролите си в компанията.
Промяна в мисленето на служителите
Пандемията трансформира мисленето на хората и как те гледат на кариерното си развитие. Днес все по-малко служители изразяват стремеж към по-голямо финансово възнаграждение или изкачване в корпоративната йерархия. Вместо това те се фокусират върху желанието да имат по-дълбока връзка със своята работа и да се вълнуват от задачите, които изпълняват.
Липсата на споделена мисия и цел може да се отрази пагубно на цялостното удовлетворение и щастие на работещите, установява проучването.
Служителите, които осъзнават, че техните усилия оказват съществено и положително въздействие върху другите, не само имат по-голямо усещане за удовлетвореност от своята работа, но и се отличават с по-висока производителност.
По-бързото израстване в организациите са по-чести сред онези служители, които намират смисъл в своята работа. Осъзнаването на приноса за компанията не само прави по-щастливи работещите, но и ги мотивира да постигат по-големи успехи.
Щастието на служителите се отплаща
Съсредоточаването върху ангажираността и удовлетвореността на служителите е критично не само за менталното благополучие на работното място, но и влияе директно върху печалбите на компанията.
Организациите с ангажирани служители регистрират по-високи финансови резултати, значително по-ниско текучество на персонала и отсъствие от работа в сравнение с компаниите, в които служителите не се чувстват удовлетворени и ангажирани, установява проучване на Gallup. Резултатът от щастливите служители не е само икономически, а води и до по-добри условия на работа и подобрено обслужване на клиентите.
Неангажираността на работещите има и сериозни икономически последици за световната икономика. Оценената загуба на производителност е на стойност 8.8 трилиона долара, или 9% от световния брутен вътрешен продукт (БВП), показват данни на Gallup.
Мениджърите могат да постигнат напредък при мотивирането на недоволни служители, създавайки среда, в която хората чувстват принадлежност, биват изслушвани и разбрани. Няма нужда да се решават всички проблеми веднага, но добрата комуникация и редовните разговори с хората в екипите могат да имат огромно значение и да допринесат за подобряване на работната среда и резултатите на компанията.